کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۵۶۰
تاریخ خبر:

خریداران صندوق پالایش در یک قدمی ضرر

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | «تخفیف ۳۰درصدی دولت کامل از بین رفت. سهام شرکت‌های پالایشگاهی در هفته‌های اخیر با روند نزولی‌اش سود سرمایه‌گذاری مشتریان صندوق ETF را از بین برده است. صندوقی که پاقدم چندان خوبی برای بورس نداشت. ریزش ۵۰۰هزار واحدی شاخص بورس از ۲۰مرداد، یعنی روزی آغاز شد که خبرهای ضدونقیض درباره پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایش منتشر شد.

نهایتا پذیره‌نویسی واحدها از پنجم شهریور آغاز شد و بعد از دو بار تمدید در روز یکشنبه ۳۰شهریورماه به پایان رسید. آنطور که در اطلاعیه سازمان خصوصی آمده، قیمت مبنا برای اعمال تخفیف همان قیمت پایان سهام یک روز قبل از شروع پذیره‌نویسی خواهد بود. در ابتدا دولت تخفیف ۲۰درصدی برای واگذاری سهام پالایشگاه‌ها در نظر گرفته بود، اما بعد از پایان مهلت پذیره‌نویسی این میزان تخفیف به ۳۰درصد افزایش پیدا کرد. حالا با وجود تخفیف ۳۰درصدی همچنان بازدهی واحدهای صندوق پالایشی یکم در نزدیکی صفر قرار دارد.

*** قیمت واحدهای صندوق پالایشی یکم
صندوق پالایش یکم متشکل از سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز بر اساس قیمت سهام در روز قبل از شروع پذیره‌نویسی و با در نظر گرفتن تخفیف ۳۰درصدی قیمت‌گذاری می‌شود. سه‌شنبه چهارم شهریورماه هر سهم شپنا سه هزار و ۵۰۴تومان بود و با در نظر گرفتن تخفیف ۳۰درصدی در صندوق پالایش دو هزار و ۴۵۲تومان در نظر گرفته می‌شود.

ریزش ۳۰درصدی قیمت شپنا در یک ماه گذشته باعث شده شپنا در بورس دو هزار و ۵۰۸تومان قیمت بخورد. قیمت هر سهم شتران پیش از شروع پذیره‌نویسی سه هزار و ۴۷۵تومان بود و قیمت آن در صندوق پالایش دو هزار و ۴۳۲تومان در نظر گرفته می‌شود. در حالی که قیمت شتران در بورس به هزار و ۳۰۹تومان کاهش پیدا کرده است. شبندر چهارم شهریورماه چهار هزار و ۲۷تومان بود و با تخفیف ۳۰درصدی در صندوق پالایش با قیمت دو هزار و ۸۱۸تومان فروخته می‌شود.

شبندر تنها نماد صندوق پالایش است که تخفیف آن از بین نرفته. قیمت هر سهم شبندر در بورس سه هزار و ۷۵۹تومان است. شبریز بخش کوچکی از واحدهای صندوق پالایش را تشکیل می‌دهد. هر سهم شبریز پیش از شروع پذیره نویسی چهار هزار و ۳۱۶تومان قیمت داشت و با تخفیف ۳۰درصدی قیمت آن در صندوق پالایش سه هزار و ۲۱تومان در نظر گرفته می‌شود. قیمت هر سهم شبریز حالا به سه‌هزار و ۱۳۳تومان رسیده است.

*** تخفیف صندوق پالایش؛ ۲۰درصد یا ۳۰درصد؟
واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF پالایشی یکم در ابتدا قرار بود با تخفیف ۲۰درصدی عرضه شوند. این مورد تا پایان مهلت پذیره‌نویسی پابرجا بود تا اینکه بعد از پایان مهلت اعلام شده، تخفیف صندوق پالایشی یکم از ۲۰درصد به ۳۰درصد افزایش پیدا کرد. اگر این اتفاق نیفتاده بود، در حال حاضر بازدهی صندوق پالایش در محدوده منفی ۱۰درصد قرار داشت. هفته گذشته مدیر صندوق پالایشی یکم اعلام کرد تخفیف ۳۰درصدی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و فعلا همان تخفیف ۲۰درصدی در نظر گرفته می‌شود. تا اینکه هیات وزیران به طور رسمی مصوبه خود را اصلاح و تخفیف صندوق پالایش را به ۳۰درصد افزایش داد.

*** تنها ۲۰درصد صندوق پالایش فروش رفت
داود رزاقی، مدیر صندوق پالایشی یکم می‌گوید ارزش صندوق پالایش یکم که متشکل از باقی‌مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز است، حدود ۶۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نهایتا ۱۰هزار میلیارد تومان از طریق بورس و سه هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌ها فروخته شد. در مجموع حدود چهار میلیون نفر در این پذیره‌نویسی شرکت‌کرده‌اند و حدود ۲۰درصد از واحدهای صندوق پالایشی یکم فروش رفته است.

*** سهام بانک‌ها دوباره فروخته می‌شود
باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات که پیش از این در قالب صندوق دارا یکم فروش نرفته بود، قرار است دوباره واگذار شود. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی این خبر را داده و می‌گوید تصمیم داریم باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم به بورس عرضه کنیم. از طرف دیگر سومین صندوق ETF دولتی متشکل از سهام شرکت‌های فولاد، فملی، خودرو و خساپا زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در صف پذیره‌نویسی قرار دارد.

کدخبر: ۳۵۳۵۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر