کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۷۹۷
تاریخ خبر:

خروش عراقی‌ها ‌علیه ماندن آمریکایی‌ها

روزنامه هفت صبح | فراخوان مقتدی صدر روز جمعه میلیون‌ها عراقی را به خیابان‌های این کشور کشاند تا نظر مخالف خود را با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان اعلام کنند. پیش از این پارلمان عراق هم به این نتیجه رسید که ایالات متحده باید هر چه زودتر خاک این کشور را ترک کند‌ ولی آمریکا اما و اگرهای فراوانی آورده است و حتی ترامپ عراق را تهدید کرده که آنها را تحریم می‌کند. با این حال خیابان‌های بغداد در دست مخالفان ادامه حضور ایالات متحده است. در همین حالا برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که این جمعیت در مخالفت با دولت عراق بیرون آمده است.

* یک: مقتدی صدر در پیامی به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جمعه خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی و بستن حریم هوایی عراق ‌ روی جنگنده‌های خارجی و لغو تمام توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا شد. او در عین حال گفت که «در صورت مخالفت آمریکا با خروج از عراق؛ کشورهای همسایه نباید در نحوه برخورد ما با اشغالگر مداخله کنند.»

او همچنین خواستار «خروج تمامی نیروهای خارجی از خاک» عراق و «عدم مداخله در امور عراق» از سوی آنها شد و دولت را موظف دانست تا «با تمامی کشورهای همسایه معاهدات و توافقنامه‌های عدم تجاوز منعقد کند.» رهبر جریان صدر عراق در پایان از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا خواست تا به عنوان «میانجی ‌ یا ناظر» مواردی که وی خواسته را اجرایی کنند.

* دو: «جعفر البطاط» فرمانده پلیس فدرال عراق آمار تظاهرات‌کنندگان را بیش از یک میلیون نفر تخمین زد. او گفت ‌ این تعداد جمعیت همگان را شگفت‌زده کرده است.تظاهرات مردم عراق از صبح جمعه به دعوت شخصیت‌ها، گروه‌های سیاسی و دینی شیعه و سنی این کشور علیه حضور نظامی نیروهای آمریکایی آغاز شده بود. میلیون‌ها شرکت کننده در تظاهرات با شعارهای مختلف علیه آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای او خواستار خروج فوری اشغالگران از خاک عراق شدند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در بخش خبری خود در بازتاب راهپیمایی ضد آمریکایی در عراق گزارش داد: میلیون‌ها نفر در عراق دست به تظاهرات ضد آمریکایی زدند.

* سه: برهم صالح رئیس جمهوری عراق روز جمعه تاکید کرد ‌ ملت عراق بر حق حاکمیت کشورشان اصرار دارند و دوست ندارند که تمامیت ملی و سرزمینی عراق نقض شود. رئیس جمهوری عراق این مطلب را در صفحه شخصی خود در توئیتر عنوان کرد. برهم صالح در اظهارنظری درباره تظاهرات ‌ بغداد گفت ‌ عراقی‌ها خواستار این هستند که یک کشور مستقل از سوی نیروهای دیگر نقض نشود.

او در توئیتی نوشت عراقی‌ها اصرار دارند حاکمیت کشورشان مورد احترام واقع شود و اراده ملی مستقل خود را به دور از مداخله و دیکته خارجی اعمال کنند. صالح تاکید کرد ‌ ملت عراق خواهان دولتی هستند که امنیت و حقوق آنها را برای زندگی آزاد، با عزت، همراه صلح با همسایگان و در امنیت کامل تضمین کند. صالح توئیت خود را با عکسی از تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه اشغال منتشر کرد.

* چهار: آیت‌الله سید‌علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق بر وحدت ملی و تمامیت سرزمینی این کشور تاکید و مخالفت خویش را با هر‌گونه هتک حرمت به این دو ارزش اعلام کرد. در بیانیه مرجع عالی دینی عراق که دیروز از سوی حجت‌الاسلام «احمد صافی» در خطبه‌های نماز جمعه کربلا خوانده شد، آمده است که هیچ توجیهی برای نقض تمامیت ملی و حاکمیت عراق از هر شخص و گروهی تحت هر بهانه‌ای وجود ندارد.

آیت‌الله سیستانی در این بیانیه افزودند که شهروندان عراقی در بیان مواضع و دیدگاه‌های خود به روش‌های مسالمت‌آمیز و در چارچوب صیانت از حاکمیت عراق به دور از هرگونه دیکته و فشار خارجی آزاد هستند.وی بر اجرای اصلاحات واقعی که ملت خواهان آن هستند تاکید کرد و ادامه داد ‌ هر‌گونه به درازا کشاندن این امر سبب رنج بیشتر شهروندان و ادامه بی‌ثباتی و ناامنی در عراق می‌شود.مرجع دینی عراق همچنین از طولانی شدن تشکیل دولت جدید ابراز ناخرسندی کرد‌ و از همه گروه‌های سیاسی خواست ‌ هر چه زودتر در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

کدخبر: ۳۰۵۷۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر