کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۵۷۵
تاریخ خبر:

خروج از بورس تا ‌آخر ۱۳ به‌در ممنوع است

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌بورس در ۱۰سال گذشته، تنها یک مرتبه در دو هفته اول سال روند نزولی داشته است. آن هم در سال ۹۳ که تازه سقوط معروف بورس شروع شده بود. با این حال نوروز آن سال هم برای سهامداران بورس چندان سخت نبود و تنها شش دهم درصد بازدهی منفی برای شاخص بورس به ثبت رسید. در تمام این سال‌هایی که از آغاز دهه ۹۰ گذشته، شاخص کل در ایام نوروز به طور میانگین به ۴٫۴درصد می‌رسد. حتی بعضی سال‌ها مثل ۹۹ و ۹۴، بازدهی بیش از ۱۰درصدی در تنها پنج یا شش روز کاری نوروز به ثبت رسیده است.

موضوعی که باعث شده امیدمان نسبت به نوروز ۱۴۰۰ بیشتر شود. عموما با شروع سال، پول‌هایی که اسفندماه از بازار خارج شده بود، به بورس برمی‌گردد. از طرفی شاغلان تازه پاداش آخر سال را دریافت کرده‌اند و شاهد تزریق پول در ایام نوروز هستیم. حالا امسال با وجود دامنه نوسان، ممکن است حتی با یک روز سبزپوش شدن بازار سرمایه، ضررهای سه روز سهامداران جبران شود. نتایج این بررسی ۱۰ساله نشان می‌دهد شاید بهتر باشد بعد از این همه صبر و تحمل، دو هفته دیگر هم دندان روی جگر بگذاریم و دست به فروش سهام نزنیم تا ببینیم نوروز ۱۴۰۰ چطور رقم خواهد خورد.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۹ ؛ مثبت ۱۰٫۷درصد
سال پیش این موقع فروشندگان سهام، بزرگترین بازنده‌های بازارهای مالی بودند. آنها نمی‌دانستند چه فروردین درخشانی پیش روی آنها است. شاخص در آخرین روز سال ۹۸ در محدوده ۵۱۲هزار و ۹۰۰واحد قرار داشت و در همان چند روز کاری بورس در نوروز ۹۹ شاهد بازدهی چشمگیر ۱۰٫۷درصدی بودیم. طوری که تا نیمه فروردین‌ماه و بعد از پنج روز کاری اول سال، شاخص کل بورس به ۵۶۷هزار و ۵۳۱واحد رسید. البته روند صعودی بورس بعد از عید نوروز هم ادامه پیدا کرد و حتی می‌توان گفت نوروز ۹۹ آغاز روندی بود که شاخص بورس را به دو میلیون واحد رساند. شاید بگویید نوروز ۹۹ تنها یک استثنا است و شرایط بازار باعث شده چنین بازدهی در کارنامه بورس ثبت شود. این موضوع تا حد زیادی درست است اما سال‌های قبل‌تر هم نوروز برای سهامداران خوش‌یمن بوده.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۸؛ مثبت ۴٫۴درصد
بورس در نوروز ۹۸ کار خود را با روند صعودی آغاز کرد. این روند از ۲۰ اسفندماه شروع شده بود و در روزهای کاری نیمه اول فروردین ۹۸ سرعت بیشتری به خود گرفت و نهایتا تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. شاخص کل بورس در اولین روز کاری سال ۹۸ در محدوده ۱۷۸هزار و ۶۶۰واحد قرار داشت و بعد از شش روز کاری در نوروز ۹۸ و تا نیمه فروردین‌ماه برای اولین بار وارد کانال ۲۰۰هزار واحدی شد و روی رقم ۲۰۴هزار و ۳۷۵واحد ایستاد. موردی که نشان می‌دهد در نوروز سال ۹۸ بازدهی ۴٫۴درصدی در کارنامه بورس ثبت شده. این روند صعودی بعد از عید نوروز هم ادامه پیدا کرد و بازدهی شاخص بورس تا پایان فروردین‌ سال ۹۸ به ۱۴٫۴درصد رسید.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۷؛مثبت یک درصد
اغلب فعالان بورس سال ۹۷ را آغاز روند صعودی بازار سرمایه بعد از افزایش قیمت دلار می‌دانند. در بازه ابتدای سال ۹۷ بازار سرمایه شرایط متعادل و آرامی داشت و خبری از رشد و نزول عجیب و غریب نبود، با این حال نوروز آن سال برای سهامداران سود قابل قبولی داشت. قبل از شروع سال ۹۷ شاخص کل بورس در محدوده ۹۶هزار و ۲۸۰واحد قرار داشت و تا نیمه فروردین‌ماه و بعد از شش روز کاری به حدود ۹۷هزار و ۲۰۰واحد رسید تا بازدهی یک درصدی در کارنامه بورس ثبت شود. شاید در حال حاضر بازدهی یک درصدی به نظرتان کم باشد اما در سال ۹۷ چنین بازدهی عموما در طول دو سه هفته امکان‌پذیر بود اما در نوروز طی یک هفته کاری این اتفاق افتاد تا عید ۹۷ هم برای سهامداران خوش‌یمن باشد.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۶؛ مثبت شش دهم درصد
عید نوروز سال ۹۶ برای سهامداران بورس چندان سودآور نبود اما حداقل بازدهی شش دهم درصدی نصیب سرمایه‌گذارها شد. در روزهای منتهی به نوروز ۹۶، بورس روند نزولی داشت و در محدوده ۷۷هزار و ۲۰۰واحدی قرار گرفته بود. در روزهای کاری نوروز، یعنی پنج فروردین تا ۱۴فروردین‌ماه آن سال، شاخص کل بورس به ۷۷هزار و ۷۰۰واحد رسید و بازدهی شش دهم درصدی در چند روز ابتدای سال نصیب سرمایه‌گذاران شد. این روند صعودی تا پایان فروردین‌ماه ادامه پیدا کرد و در بازه‌ای که بورس جذابیت چندانی برای سهامداران نداشت، بازدهی ۱٫۸درصدی در فروردین‌ماه ۹۶ به ثبت رسید. باید توجه داشته باشید که در کل سال ۹۵ شاخص بورس بازدهی منفی از خود به جا گذاشته بود و همین سود ناچیز هم در عید نوروز ۹۶ برای سهامداران اتفاقی مثبت به حساب می‌آمد.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۵؛مثبت یک درصد
اولین روز سال ۹۵ شاخص کل بورس در محدوده ۸۰هزار واحد قرار داشت. در شش روز کاری نوروز ۹۵ و تا نیمه ماه شاخص کل بورس به محدوده ۸۰هزار و ۸۰۰واحد رسید تا بازدهی مثبت یک درصدی برای سهامداران محقق شود. البته این روند صعودی در نیمه دوم فروردین‌ماه متوقف شد و شاخص بورس تا آخر سال ۹۵ نتوانست بازدهی قابل توجهی نصیب سهامداران کند. همین موضوع نشان می‌دهد رشد یک درصدی شاخص در نوروز ۹۵ تا چه حد برای سهامداران ارزشمند بوده. بازدهی که در نوروز ۹۵ نصیب سهامداران شد، تا یک سال بعد از آن تکرار نشد.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۴؛ مثبت ۱۲٫۳درصد
بیشترین بازدهی نوروزی، مربوط به سال ۹۴ است. آن زمان مذاکرات برجام تاثیر زیادی در رشد شاخص بورس گذاشت و بازار سرمایه را نسبت به رقبایش حسابی جلو انداخت. شاید همین موضوع باعث شد رشد همیشگی شاخص بورس در روزهای کاری نوروز در سال ۹۴ رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. قبل از شروع سال شاخص کل بورس تا محدوده ۶۲هزار و ۵۰۰واحد رسیده بود و طی پنج روز کاری نوروزی به ۷۰هزار و ۲۰۰واحد رسید و بازدهی ۱۲٫۳درصدی در کارنامه بورس ثبت شد. این بازدهی تا ۱۰سال قبل از ۹۴ بی‌سابقه بود و حسابی سهامداران بورس را شگفت‌زده کرد. آنها عیدی خوبی از نوروز ۹۴ گرفتند.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۳؛ منفی شش دهم درصد
تنها نوروزی که طی یک دهه گذشته نتوانست بازدهی قابل قبولی نصیب سهامداران کند، مربوط به سال ۹۳ است. در آن سال بورس کار خود را با شاخص ۷۹هزار واحدی آغاز کرد و طی چند روز کاری در نوروز، شاخص به ۷۸هزار و ۶۰۰واحد عقب‌نشینی کرد و بازدهی منفی شش دهم درصدی در کارنامه بورس ثبت شد. رشد چشمگیر شاخص بورس در سال ۹۲ دلیل اصلی این اتفاق بود. بعد از ثبت بازدهی قابل توجه در آن سال، شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفت و به همین خاطر نوروز ۹۳ چندان شرایط خوبی برای سهامداران رقم نخورد. تا پایان سال روند نزولی بورس ادامه پیدا کرد و شاخص کل تا محدوده ۶۱هزار واحدی عقب‌ نشست. احتمالا بتوانیم نوروز ۹۳ را با توجه به شرایط کلی بورس استثنا در نظر بگیریم. در آن دوره تازه روند نزولی بعد از ثبت قله ۸۹هزار واحدی آغاز شده بود.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۲؛ مثبت ۵٫۵درصد
قبل از سال ۹۹، اغلب فعالان بازار سرمایه سال ۹۲ را به عنوان بهترین سال سرمایه‌گذاری در بورس می‌شناختند. در آن دوره شاخص بورس بازدهی سه چهار برابری را از خود به جا گذاشت. این روند صعودی تقریبا از نوروز ۹۲ سرعت گرفت. در ابتدای سال شاخص بورس در محدوده ۳۸هزار واحدی قرار داشت و طی روزهای کاری نوروز ۹۲، شاخص کل بورس به محدوده ۴۰هزار واحدی راه پیدا کرد و وارد کانال جدیدی شد. اتفاقی که نهایتا بازدهی ۵٫۵درصدی را در کارنامه نوروزی بورس ثبت کرد. این روند صعودی با پایان تعطیلات نوروز متوقف نشد و همچنان تا بهمن آن سال ادامه پیدا کرد.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۱؛ مثبت ۱٫۶درصد
اولین روز از معاملات بورس در سال ۹۱ شاخص کل در محدوده ۲۵هزار و ۹۰۰واحد ایستاده بود. در آن بازه زمانی بورس بین ۲۴ تا ۲۷هزار واحد نوسان داشت و بازدهی چندانی در کوتاه‌مدت نصیب سرمایه‌گذارها نمی‌شد. چراکه آن سال از فشار افزایش قیمت دلار کم شده بود. با این وجود در نوروز سال ۹۱ بازدهی مثبت ۱٫۶درصدی نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد و تا نیمه فروردین شاخص کل به محدوده ۲۶هزار و ۳۰۰واحد رسید. این روند صعودی بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه پیدا کرد و تا پایان فروردین ۹۱ شاهد رشد ۵٫۲درصدی شاخص کل بورس بودیم.

*** بازدهی بورس در نوروز ۹۰؛ مثبت ۷٫۴درصد
پیش از آغاز سال ۹۰ و در آخرین روزهای منتهی به نوروز آن سال، شاخص کل بورس حدود ۲۳هزار و ۳۰۰واحد بود. آن سال دلار هوای گرانی به سرش زده بود و بورس هم در روند صعودی قرار داشت. برای همین نوروز ۹۰ بازدهی بیشتری نسبت به حالت معمول داشت. نه‌تنها شاخص کل در اولین نوروز دهه ۹۰ صعودی بود، بلکه رشد قابل توجه ۷٫۴درصدی در شش روز کاری نصیب سهامداران بورس شد و شاخص کل به محدوده ۲۵هزار واحد رسید. روند صعودی اول سال ۹۰ تا پایان فروردین‌ماه ادامه پیدا کرد و رشد ۱۳٫۷درصدی در ابتدای آن سال محقق شد. نکته عجیب اینکه شاخص کل بورس که تا پایان فروردین ۹۰ به ۲۶هزار و ۵۰۰واحد رسیده بود، تا آخر آن سال بازدهی منفی از خود به جا گذاشت. موضوعی که نشان می‌دهد رشد شاخص کل در نوروز ۹۰ تا چه حد برای سهامداران ارزشمند بوده است.

کدخبر: ۳۷۷۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر