کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۰۰۴
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از ‌نهم اسفند‌ ۱۳۵۵‌

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | اطلاعات نهم اسفندماه ۱۳۵۵٫ تیتر اول درباره تغییرات تازه لایحه مالک و مستاجر است. عکس اول هم به تناوب این چند مدت درباره فرح دیبا است در کنار جوانی به نام مهرداد توتونچی که از قرار هلیکوپتر ساخته است. در همین نیم تای بالا اشرف پهلوی هم حضور دارد که گفته است:‌ از زن ایرانی رفع حجاب سیاسی شد.

دربار همیشه حضور پررنگی در روزنامه‌های آن دوران داشته است. طبیعی است که ادامه دادگاه باند هدف که گروه مهدی هاشمی بودند بازهم در صفحه اول و صفحات لایی به شکل چشمگیری حضور دارند. در صفحه ۴ خبری درج شده با عنوان کشته شدن سه تروریست در زد و خورد با ماموران.

داستان یورش همزمان نیروهای امنیتی به دو خانه تیمی در خیابان قزوین مقابل بیمارستان فارابی و دیگری در خیابان کرمان،‌خیابان شیوا. در این زدو خوردها سه نفر از مخالفین مسلح کشته شده‌اند که اسامی‌شان این‌گونه بوده است:‌ علی اکبر نبوی نوری، ‌بهنام امیری دوانی و صبا بیژن‌زاده. در این غائله که با پرتاب نارنجک هم همراه بوده یک پلیس مجروح شده بود.

در همین صفحه ۴ عوارض و تعرفه‌های گمرکی انواع اتومبیل خارجی ذکر شده که بالاترین آنها مربوط به انواع مرسدس بنز است. برای وارد کردن یک مرسدس بنز ۴۵۰ اس ال سی‌ فقط باید ۵۲۸هزار تومان حق گمرکی پرداخت می‌کردید و قیمت اتومبیل و سودتان به این رقم اضافه می‌شد. حق گمرکی بقیه مدل‌های بنز هم از مینیمم ۲۲۷هزار تومان شروع می‌شد که مربوط به بنز ۲۸۰ بود. این رقم برای انواع و اقسام تویوتا از ۱۶ هزار تومان شروع می‌شد و به ۵۵ هزار تومان ختم می‌شد.

در همین صفحه وزیر کشاورزی پیروزمندانه اعلام کرده که درآمد روستائیان به سالی ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده! در صفحه ۵ سلسله تبریکات چاپلوسانه فرهنگیان به ذات اقدس شاهنشاهی ادامه دارد. این بار از بوشهر و فسا و کرج. در صفحه۷حرف‌های «والاگهر شاهدخت اشرف پهلوی » درج شده که یکی از سوتیترهایش این است: درصد زنان ایران در مجلس حتی بیشتر از آمریکا و انگلیس است. در صفحه ۹ یکی از خوانندگان از گرانی کفش زنانه شکایت کرده و نوشته این روزها هیچ کفش زنانه‌ ارزانتر از ۲۵۰تومان پیدا نمی‌شود.

صفحه ۱۰ یک صفحه گزارش آگهی بنیاد پهلوی است و عکس استقبال شریف امامی نایب رئیس این بنیاد از هویدا. در صفحه ۱۱ گزارشی کار شده از یک لندرور سرقتی که در ۱۰کیلومتری مرودشت به داخل رودخانه می‌افتد و هر پنج سارق سرنشین در آب غرق می‌شوند و می‌میرند. به نام‌های شاه پرستی‌، ‌اسماعیلی، ‌یگانه،‌ رستمی و نصیری. با سن ۱۸ تا ۲۸ سال.

یک گروهی هم در کارخانه روغن نباتی نرگس در شیراز بساط دود و دم و شیره‌کشی راه انداخته بودند که دستگیر می‌شوند. در بخش آگهی‌ها یک آپارتمان ۱۳۳متری لوکس در خیابان تخت جمشید برایتان انتخاب کرده‌ام با قیمت مقطوع ۹۰۰ هزار تومان. یک دستگاه آپارتمان سه اتاق خوابه لوکس هم در خیابان بخارست تهران داریم برای اجاره به قیمت ماهی ۹ هزار تومان‌!

در صفحه آگهی‌های سینمایی ۴ اسم جدید وارد شده‌اند:‌ پرستار کمر باریک با بازی اورسولا آندرس و فیلم ایرانی ولی‌نعمت با بازی بهمن مفید و آرام و فیلم شیرخفته بابازی عزت‌الله انتظامی و منوچهر فرید و یکی دو تا اسم خارجی در میان بازیگران. در اسم بقیه هم کلی دکتر جون و عشوه‌گر و خوشگله و داغ و این جور چیزها در پسوند و پیشوند فیلم‌هایشان است. جویندگان طلا در سینما سینه موند (قیام فعلی) داغونت می‌کنم بیلی ساخته چند سال قبل پکین پا در سینما نیاگارا و می‌خواهم زنده بمانم در سینما بولوار تنها فیلم‌های قابل دفاع در فهرست طول و دراز سینماهاست.

در صفحه ۱۹ شرکت سایپا اعلام کرده هر ۴ هزار اتومبیل رنو وارداتی را پیش‌فروش کرده و برای همین پیش فروش جدید انجام نمی‌دهد. این رنوها در ایران مونتاژ می‌شدند و از قرار روزی ۲۲ تا رنو آماده تحویل به خریداران است. در صفحه ۲۰ اولین تبلیغات فولکس واگن گلف و پاسات در ایران منتشر شده است.

در صفحه ۲۲ داستان عباس ایمان زاده ۱۹ ساله درج شده که با اتومبیل سرقتی مسافرکشی کرده و از شانس بدش یک افسر آگاهی را سوار می‌کند و بدتر ازآن اینکه تصادف می‌کند و پلیس مسافر متوجه می‌شود سوئیچ وجود ندارد و با اتصال سیم‌ها ماشین روشن و خاموش می‌شود و عباس آقا اعتراف می‌کند که ماشین را از خیابان بولوار دزدیده است‌. درهمین صفحه محاکمه هفت مرد هم درج شده که کارشان دزدی از کامیون‌ها و مساجد بوده و در شهر دلیجان یک خادم مسجد را خفه کرده بودند…
همین دیگر.

کدخبر: ۳۷۶۰۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر