کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۸۶۲
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از ۲۱ اسفند ۱۳۵۵

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۵۵٫ صفحه اول به داستان میانجیگری اردشیر زاهدی برای ماجرای گروگانگیری در واشنگتن اختصاص دارد. از قرار زاهدی و سفرای مصر و پاکستان پیش گروگانگیرها رفته‌اند و برایشان قرآن خوانده‌اند. جیمی کارتر هم شخصا از اردشیر زاهدی تشکر کرده است. عکس یک صفحه اول محمدرضاست در حال بیل زدن پای یک درخت.

در صفحه ۳ غلامرضا پهلوی در حال اعطای نشان تقدیر به بازماندگان شهدای نظامی است. به اینکه این شهدا مربوط به چه جنگی هستند هیچ اشاره‌ای نشده است اما می‌شود حدس زد که مربوط به جنگ ظفار در عمان بوده باشند. صفحه ۴ عکسی چاپ شده از مردمی که با پتو و لحاف در میدان راه‌آهن تهران شبانه بساط کرده‌اند تا بتوانند صبح روز بعد بلیت قطار نوروزی بگیرند.

در همین صفحه مطلبی هست درباره روز تولد فرحناز پهلوی که ۱۴سالگی را تمام کرده است از قرار. ورود خانم سیلوی وارطان به تهران دیگر خبر مهم صفحه ۴ است. وارطان سه روز در هتل شرایتون کنسرت برگزار می‌کند. اعدام باقر شهبازی اهل روستای کله‌مار در کرمانشاه هم دیگر خبر صفحه ۴ است. باقر، ‌نوعروس ۱۶ساله خود؛ یعنی خدابس صوری را کشته و جسدش را قطعه‌قطعه کرده بود.

در صفحه ۵ دوتا مصاحبه اختصاصی با ذوالفقار علی بوتو و ایندیرا گاندی منتشر شده که خب برگ برنده بزرگی برای یک روزنامه سیاسی است. در صفحه آگهی‌ها این را برایتان انتخاب کرده‌ایم: ‌اجاره یک باب مغازه دودهنه ۶۵متری در خیابان ویلا،‌ خیابان اراک با در شیشه‌ای و دکوراسیون کامل به قیمت ماهی ۲۵۰۰ تومان.

در صفحات ۲۰ و ۲۲ دو صفحه گزارش مسافرت محمدرضا پهلوی به اهواز و خوزستان و بازدید از چند کارخانه است. در یکی از این بازدیدها دکتر اقبال، وزیر نفت اینگونه گزارش خود را طی سخنانی عرضه کرده است: «شاهنشاها،‌ چاکر افتخار دارد تشریف‌فرمایی ذات مقدس شهریاری را…»! چه بگوییم واللا!

جشن‌های مربوط به ۵۰سالگی سلطنت پهلوی‌ها ادامه دارد. اینجا هم سه یا شاید چهار صفحه به شکل کامل پوشش این جشن‌ها در کارخانه‌ها و بریدن کیک و سخنان تشکرآمیز خطاب به «ذات اقدس همایونی» است. یکی از این گزارش‌ها به شرکت جنرال‌موتورز اختصاص دارد که در هتل هیلتون جشن گرفته‌اند.

مدیرعامل جنرال‌موتورز در ایران آقایی است به نام لوئیس ایج ویلینگ و رئیس هیأت‌مدیره آقای جعفر اخوان، سرمایه‌دار مشهور ایرانی است. در این مراسم از سه خودرو جدید جنرال‌موتورز ایران رونمایی می‌شود: شورولت نوا،‌ کادیلاک سویل و بیوک آپولو. در انتهای مراسم،‌ نیایش دسته‌جمعی برای بقای سلطنت پهلوی برگزار شده است.

در صفحه سینماها آگهی‌های مربوط به فیلم ایرانی همکلاس، بزرگ‌تر و با جزئیات بیشتر چاپ می‌شود و چند آگهی جدید از فیلم‌های نوروزی هم اضافه شده‌اند. مثل دوران بلوغ که قرار است در سینما رادیوسیتی اکران شود و در آگهی چاپ‌شده چندین خط درباره مسائل فیزیولوژیک دوران بلوغ توضیح داده شده است!

در صفحه ۲۹ گزارش هفته دوم فوتبال جام تخت‌جمشید آمده که پرسپولیس بعد از شکست مقابل دارایی در هفته اول،‌ این‌بار در هفته دوم به تساوی یک- یک مقابل تراکتورسازی می‌رسد، آن هم با گل دقیقه ۸۷ علی پروین. تاج اما به هر شکل‌وشمایلی که بود، با یک گل از سد راه‌آهن می‌گذرد. هم پرسپولیس و هم تاج در امجدیه بازی کرده‌اند.

تاج روز پنجشنبه و مقابل ۲۰هزار نفر و پرسپولیس روز جمعه مقابل ۲۵هزار نفر. بازی برق شیراز و پاس تهران در شیراز هم که بدون گل مساوی شده ۱۲ هزار نفر تماشاگر داشته است. مسابقات زیباترین سگ هم در هتل اینترنشنال برگزار شده که طی آن سگ‌های متعلق به فرامرز نوایی، سهیلا نجفی و بابک واعظ‌زاده اول تا سوم شده‌اند. عکس هر سه نفر و سگ‌هایشان در صفحه کار شده است.

در همین صفحه قیمت ب.ام.و ۵۱۸ صفرکیلومتر ۱۰۰هزار تومان عنوان شده است. در صفحه ۳۲ هم خبر آمده که در چالوس سرکار خانم مهران وزیرمقدم در سومین زایمان خود فرزندی به سنگینی هفت‌کیلوونیم به دنیا آورده‌اند. آن هم به شکل طبیعی و به کمک فورسپس و با همکاری خانم پری کشورپرست به عنوان ماما و دکتر نظری. پدر بچه،‌ کارمند آموزش‌وپرورش چالوس است. خداحافظ شما.

کدخبر: ۳۷۷۸۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر