کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۸۱۵
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از شهریور ۱۳۵۶

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | ‌ روزنامه اطلاعات دهم شهریورماه ۱۳۵۶٫ مهم‌ترین خبر صفحه اول وعده تمام شدن خاموشی‌های برق در تهران از روزهای آینده است. در صفحه ۳ اسامی هشت شهر پرجمعیت ایران منتشر شده است که به ترتیب تهران، اصفهان‌، ‌مشهد‌، ‌تبریز‌، شیراز‌، ‌اهواز، ‌آبادان و کرمانشاه هستند‌. امروز یعنی در سال ۱۴۰۰ هشت شهر پرجمعیت ایران اینگونه هستند:‌تهران‌،‌ مشهد‌،‌ اصفهان‌،‌کرج‌،‌ شیراز‌، تبریز‌،‌ قم و ‌اهواز. در جدول فعلی کرمانشاه به رده نهم و آبادان به رده چهلم جمعیتی تنزل کرده‌اند.

در شیراز زنی ۲۴‌ساله به اسم پریوش ساعت ۱۰شب سوار برتاکسی به خانه‌اش می‌رفته که هشت سرنشین یک پیکان راه را بر تاکسی بسته و می‌خواستند با زور چاقو پریوش را با خود ببرند که راننده تاکسی در یک لحظه با هوشیاری خود پریوش را نجات داده است‌. پلیس چند نفر از مهاجمین را دستگیر کرده به نام‌های‌: ناصر علی‌پور و علی روحی!

همه ما کلی دوست و آشنا داریم که همیشه افسوس می‌خورند که اگر پدر ما فلان زمین را مفت می‌خرید الان ما تریلیاردر بودیم‌! خب در ستون چهل سال پیش از آگهی فروش چند قطعه زمین در فاصله دروازه شمیران تا پیچ شمیران خبری منتشر شده‌. قطعات ۲۵۰ تا ۳۵۰ متری به قیمت هرمتر ۱۰۰ ریال که توسط شهرداری برای فروش گذاشته شده است. یعنی در دهم شهریور ۱۳۱۷‌!

در صفحه ۲۶ همچنان به احترام نزدیکی ایام شهادت حضرت علی خبری از آگهی‌های فیلم‌های سکسی ایتالیایی و فرانسوی نیست اما اکرانشان ادامه دارد‌. در همین صفحه سینما آگهی بزرگی درباره بلیت فروشی نمایش قهرمانان ژیمناستیک ریتمیک شوروی منتشر شده که هرشب از ۱۲ تا ۲۰‌شهریور در ورزشگاه سرپوشیده آریامهر(آزادی) برنامه اجرا می‌کنند( روز شهادت حضرت علی ۱۵ شهریور است )در آبادان هم یک راننده کامارو با سرعت دیوانه‌وارش دو پسر دانش‌آموز را کشته است‌. راننده حبیب‌الله صادق‌زاده بوده و مقتولین دو پسر ۱۷ و ۱۶‌ساله که ترک یک موتور بوده‌اند: مظفر مهدوی‌پور و بهروز قائدی.

در صفحه اول اطلاعات دوازده شهریور خبر مهم لغو خاموشی‌ها و وعده شوروی برای ساخت نیروگاه بزرگ برق در عوض بدقولی‌های فرانسوی‌ها بوده است‌. در صفحه سینما پوری بنایی که برای بازی درآخرین فیلم فریدون گله یعنی ماه و همهمه به آمریکا رفته بود به ایران برگشته و از توانایی‌های بازیگران آمریکایی ابراز شگفتی کرده است‌!

اما یک داستان آدم‌ربایی و تجاوز دیگر در خیابان پهلوی تهران رخ داده. جوانی به نام رضا، دل به خانمی به نام مهین می‌بندد که در خیابان پهلوی در یک بار کار می‌کرده و به ابراز علاقه رضا جواب منفی داده است. دو شب قبل رضا با دو تن از دوستانش دم بار کشیک می‌دادند و وقتی مهین و دوتا از دوستانش ساعت دو نیمه شب سوار برتاکسی شدند به تاکسی حمله کرده و مهین را می‌دزدند و با خود می‌برند و در خیابان‌های حاشیه تهران به او تجاوز می‌کنند‌!

به نظر می‌رسد اوضاع امنیت در خیابان‌های تهران خیلی رو به راه نبوده‌. پلیس رضا را دستگیر کرده است‌. همزمان در زنجان دو مرد زنی به نام عصمت را در جلوی چشمان پسر ۱۰ساله‌اش می‌دزدند و به خانه‌های خاص در محله فلاح تهران می‌آورند. همسر مرد به پلیس شکایت می‌کند و یکی از ربایندگان به نام داوود دستگیر می‌شود.

در صفحه ورزش پرسپولیس در میان شگفتی با دو گل مغلوب دارایی شده است. گل‌های دارایی را حسین فداکار و حمید علیدوستی به ثمر رسانده‌اند‌. ۲۵‌هزار تماشاگر در عصر پنجشنبه در امجدیه شاهد شکست تیم پرستاره پرسپولیس بودند. پاس هم در ادامه افت ناگهانی‌اش با یک گل مغلوب هما شده است. ناصر نورایی تک گل بازی را زده. پاس در سه بازی آخر خود دو شکست و یک مساوی به دست آورده اما هنوز بی‌رقیب در صدر جدول است‌.

۱۸هزار تماشاگر در روز جمعه در امجدیه این بازی را دیده‌اند. تاج هم که در اصفهان بوده پس از تساوی سه-سه مقابل سپاهان در بازی قبل، این بار با دو گل از ذوب آهن شکست خورده است‌. یزدخواستی و حاج رسولی‌ها گل‌ها را به ثمر رسانده‌اند. ملوان با شهباز یک- یک مساوی شده‌اند و صنعت نفت هم صفر- صفر مقابل تراکتورسازی متوقف شده است‌. پاس‌،‌ ملوان‌، صنعت‌نفت‌،‌ برق شیراز و پرسپولیس تیم‌های اول تا پنجم جدول هستند.

در صفحه ۲۶ گزارش ستایش آمیزی از کنسرت پایور و شجریان در تالار رودکی منتشر شده و نویسنده با کلماتی بی‌دریغ به ستایش از هنر شجریان پرداخته است‌. توصیفات این مطلب چنان است که می‌شد به سادگی سروری شجریان بر موسیقی سنتی ایران را پیش‌بینی کرد و اینکه توفیق آتی شجریان در دهه‌های شصت و هفتاد الزاما مربوط به کم کاری اساتید گلپایگانی و یا ایرج نبوده است.

کدخبر: ۴۱۱۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر