کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۷۵۱
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از‌ دوم اسفند ۱۳۵۵‌

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | در صفحه اول روزنامه اطلاعات دوم اسفند ۱۳۵۵، ‌باز هم تیترهای اصلی به محاکمه ۲۲تروریست مذهبی اختصاص دارد که روزهای قبل به شما گفتیم مربوط به گروه مهدی هاشمی و ترور حجت‌الاسلام شمس‌آبادی بود. در صفحه ۴نرخ چلوکباب اعلام شده است. از درجه ۳ تا درجه یک قیمت بین ۱۲ تا ۱۴تومان.

در همین صفحه خبری هست به نقل از امیرعباس هویدا که کاهش قیمت نفت بودجه ایران را با کسری ۱٫۲میلیارد دلاری مواجه کرده و این که مجبور شده‌اند دو میلیارد دلار از بودجه نظامی کم کنند و به رقم ۸میلیارد دلار برای سال ۱۳۵۶ برسند. ۸میلیارد دلار بودجه نظامی! حیرت‌انگیز و عصبانی کننده است!

در همین شماره از قول مجیدی رئیس سازمان برنامه و بودجه آمده که امسال ۲۰میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشت. رکودی که نشانه‌هایش از سال ۵۵ هویدا شده بود حالا در سال ۵۶ در انتظار حکومت و دولت، دهان خود را باز کرده است.

در صفحه هفت قیمت تورهای نوروزی آمده که ۱۵ روز به لندن ۵۵۶۰ تومان و ۱۵ روز به پاتایا و بانکوک ۸۸۸۰ تومان! آن زمان‌ها سفر به تایلند نوعی حرکت لاکچری محسوب می‌شده! میانگین حقوق کارمندان در آن سال بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان بوده است.

در صفحه آگهی منازل، ‌ویلاهای ۱۰۰۰متری در مناطق جردن و الهیه و شمیران با رقم حداقل ۵میلیون تومان برای فروش گذاشته شده‌اند. در یک آگهی جالب آمده: به یک زن و شوهر بدون بچه برای کارهای منزل احتیاج داریم. زن برای آشپزی و اطوکشی و مرد برای باغبانی !

یک خانه سه طبقه ۱۶۵متری در خیابان گرگان تهران که هرطبقه شامل سه اتاق است به مبلغ ۸۵۰هزار تومان برای فروش قرار داده شده است. در صفحه ۱۴ خبری آمده که ۴ مرد به جرم ایجاد عشرتکده در حمام در شهر اصفهان بازداشت شده‌اند. در محله «ریز».

در صفحه ۱۵ آمده است که روغن ذرت و عسل آمریکایی موجود است. پایین نگه داشتن قیمت دلار موجب شده بود که واردات هرچیزی به صرفه تر از تولید آن باشد. حتی عسل‌. حتی ازآمریکا‌! صفحه ۲۱ نقدی است بر فیلم خداحافظی طولانی از رابرت آلتمن که نمی‌دانیم در تلویزیون پخش شده یا نمایش سینمایی داشته‌. اما نویسنده این یادداشت بیژن امکانیان بازیگر و تهیه کننده سینمای پس از انقلاب است.

در بخش برنامه سینماهای تهران بازهم تقریبا نمی‌شود فیلمی برای دیدن انتخاب کرد. اسم‌ها و آگهی‌ها این‌گونه هستند: خوشگلا طاقت ندارند،‌۱۸‌سالگان باید بیاموزند، ‌همسر دلخواه من، ‌عشق خانم دکتر، اسیر انتقام (ساخت ترکیه با بازی فخرالدین) عقده زن نداشتن، ‌کارمن عشوه‌گر، وسوسه‌های شیطانی یک زن و…

مگر این‌که می‌رفتید به سینما بولوار و نسخه قدیمی می‌خواهم زنده بمانم می‌دیدید و یا در سینما نیاگارا فیلم پت گارت علیه بیلی دکید که با عنوان داغونت می‌کنم بیلی به نمایش گذاشته شده بود. تحریم سینماهای ایران ادامه داشته است و نرخ ارزان فیلم‌های ایتالیایی واردکنندگان و تهیه کنندگان بخش خصوصی را حسابی وسوسه کرده است.

در صفحه ۲۸ خبری آمده با عکس، درباره توزیع حبوبات در تهران به وسیله وانت بار! از قرار در تهران کمبود لوبیا و لپه و بنشن پیش آمده و با وارد کردن دو هزار تن حبوبات قرار است این کمبود برطرف شود.
در صفحه ۲۹ از حکم اعدام برای سه نفر خبر آمده که راننده وانت‌ها را می‌کشتند. آنها دو راننده را کشته بودند و دو نفر دیگر را هم تا سر حد مرگ مجروح کرده بودند.

در صفحه ۲۵ هم مهم‌ترین خبر حذف ایران در مرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال ارتش‌های جهان است که با ضربات پنالتی تیم ارتش ایران مغلوب ارتش آلمان غربی شده است. حجازی، ‌غفور جهانی، ‌دانایی‌فرد،‌ میرفخرایی، ‌پیشگاه هادیان و خبیری از بازیکنان نامدار تیم ارتش ایران بودند.

کدخبر: ۳۷۴۷۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر