کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۴۸۲
تاریخ خبر:

خدمتی که جواد نکونام به استقلال کرد

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | چهار روز پس از شکست استقلال مقابل فولاد، همچنان حاشیه‌های این بازی سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی است اما کمتر به مسائل فنی این بازی و به ویژه مشکلات استقلال اشاره شده است. در واقع اگر استقلالی‌ها از بعد فنی به این بازی نگاه کنند، می‌توانند متوجه شوند که تیم‌شان چه مشکلات ریز و درشتی دارد.

*** دروازه: نوبت رشید رسید؟
در هفته اول رشید مظاهری اجازه حضور در فهرست استقلال را نداشت چرا که هنوز قراردادش به صورت رسمی ثبت نشده بود. به همین دلیل محمود فکری با خیالی راحت، سیدحسین حسینی را در ترکیب اصلی تیمش قرار داد. در بازی دوم مظاهری مشکلی برای بازی کردن نداشت اما فکری احتمالا به دلیل کلین‌شیت حسینی در هفته اول مقابل مس رفسنجان که البته کار شاقی هم نبود، دوباره او را به مظاهری ترجیح داد. حسینی اما نمایش خوبی نداشت.

در بازی‌ای که دو تیم زیاد موفق به ایجاد فرصت گلزنی نشدند، از سه ضربه در چارچوب فولاد دو تایش تبدیل به گل شد و یکی هم که خیلی ضعیف بود توسط حسینی به صورت دوضرب مهار شد! با این نمایش، به نظر می‌رسد فکری در بازی هفته سوم حفاظت از دروازه استقلال را به رشید مظاهری بسپارد که خب این هم ریسک بزرگی است و می‌تواند با اعتراض حسینی توام شود.

*** خط دفاعی که احمدزاده روی سرش هد می‌زند!
ترکیب اصلی خط دفاعی استقلال یکی از معضلات بزرگ محمود فکری است. محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، عارف غلامی و محمدحسین مرادمند چهار مدافع میانی استقلال هستند که یکی از قدبلندترین خطوط دفاعی لیگ برتر را تشکیل می‌دهند. مصدومیت یزدانی البته باعث شده تا او مدتی قادر به حضور در ترکیب استقلال نباشد

اما سه نفر دیگر آنقدر بلندقد و قلدر هستند که به راحتی اجازه سرزنی به بازیکنان بلندقد حریفان را هم ندهند اما جمعه شب فرشاد احمدزاده با ۱۶۹ سانتی‌متر قد، روی سر همه مدافعان و هافبک‌های دفاعی استقلال بلند شد و گل تساوی فولاد را با ضربه سر به ثمر رساند. به نظر می‌رسد هنوز هماهنگی لازم بین مدافعان و هافبک‌های استقلال به وجود نیامده و همین باعث می‌شود تا فرصت‌های معمولی تیم‌های حریف هم تبدیل به موقعیت مسلم گلزنی شوند.

مشکل دیگر استقلال بی‌احتیاطی و بازی خطرناک و خطاهای زیاد بازیکنان این تیم در فاز دفاع است. هر دو گل فولاد، در پی دو خطای ناشیانه مدافعان استقلال به دست آمد. اولی یک ضربه ایستگاهی به فولاد داد که منجر به گل احمدزاده شد. دومی هم خطای بی‌دلیل مرادمند روی لوسیانو پریرا بود که یک پنالتی را به فولاد هدیه داد.

*** کریمی که نیست، انگار هیچ کس نیست!
استقلال در فصل نقل و انتقالات از میان مهره‌های اصلی خود فقط روزبه چشمی و علی کریمی را از دست داد. جدایی اولی زیاد دردسرساز نبود و اتفاقا بخش زیادی از هواداران استقلال از رفتن چشمی استقبال هم کردند اما جدایی کریمی ضربه جبران‌ناپذیری به تیم محمود فکری زده است.

نه فرشید باقری و نه فرشید اسماعیلی توانایی بازیسازی، هوش، میدان دید وسیع و دقت پاس‌های کریمی را ندارند و البته با اعتماد به نفسی بی‌مورد، زیاد از حد به توپ ضربه می‌زنند و سرعت را از حملات و ضدحملات استقلال می‌گیرند. فقط کافی است چند پاس گل دیدنی و فوق‌العاده کریمی در فصل گذشته را مرور کنید تا متوجه شوید که استقلال در غیاب او با چه معضل بزرگی روبه‌روست.

این تیم در برابر فولاد، به جز کرنر قایدی و ضربه مرادمند و یک خطای پنالتی که روی قایدی رخ داد، هیچ فرصت نصفه و نیمه دیگری برای گلزنی ایجاد نکرد و این یک زنگ خطر و هشدار بزرگ برای محمود فکری است که هر چه زودتر باید فکری برای رفع آن بکند.

*** خط حمله بدون اعتماد به نفس
شیخ دیاباته، مهدی قایدی و امیرارسلان مطهری! این مثلث خطرناک، لرزه به تن مدافعان هر تیمی می‌اندازد. داشتن هر کدام از آنها آرزوی تمام تیم‌های لیگ برتری است اما آنچه ‌ از این سه بازیکن در برابر فولاد دیدیم، به اندازه یک‌دهم توانایی‌ها و نمایش‌های خیره‌کننده قبلی‌شان نبود. البته توانایی آنها قبلا ثابت شده و بازیکنان استقلال اگر بتوانند برای آنها موقعیت گل ایجاد کنند، این تیم دوباره می‌تواند صاحب خطرناک‌ترین خط حمله لیگ برتر شود.

اما مشکل اینجاست که خط هافبک این تیم در خلق موقعیت برای مهاجمانش ناتوان است. همانطور که در بخش قبل اشاره شد، استقلال در مقابل فولاد فقط دو حمله نصفه و نیمه ایجاد کرد. ادامه این روند و گل نزدن مهاجمان استقلال می‌تواند روحیه و اعتماد به نفس آنها را پایین برود که این اتفاق قطعا تبعات بدی برای استقلال به دنبال خواهد داشت چرا که بازگشت به شرایط ایده‌آل برای هر بازیکنی که روحیه‌اش را از دست داده، پروسه‌ای زمان‌بر است که ممکن است به عمر حضور فکری روی نیمکت استقلال قد ندهد.

*** نیمکت آشفته و بدون بزرگ‌تر!
همه مشکلات استقلال فنی و در داخل زمین نیست. نیمکت این تیم هم با وجود افراد مدعی و صاحبنام، از مشکلی به نام عدم تمرکز رنج می‌برد. اگر بیانیه رسمی باشگاه استقلال درباره اتفاقات بازی با فولاد را باور کنیم، باید بپذیریم که انگار هر تیمی می‌تواند به راحتی تمرکز نیمکت این تیم را به هم بزند و آنها را اسیر جنگ‌های روانی کند.

فقط کافی است ۱۰ دقیقه پایانی بازی با فولاد را مرور کنید تا ببینید که نیمکت استقلال آنقدر اسیر جنگ روانی فولادی‌ها شده که هیچ کس حواسش نیست دانشگر مصدوم شده و استقلال نزدیک به ۱۰ دقیقه است که ۱۰ نفره بازی می‌کند! از تیمی که پرویز مظلومی، صمد مرفاوی و محمود فکری را روی نیمکت دارد، انتظار آرامش و تمرکز بیشتری می‌رود اما تا اینجای کار مشخص شده که این انتظار بیهوده است!

کدخبر: ۳۶۰۴۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر