کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۶۲۳۴
تاریخ خبر:

خدا حفظت کند آقای درویش

روزنامه هفت صبح| یک:‌ بزرگ‌ترین خاله‌ام بیشتر سال را در انزلی زندگی می‌کند. در طول سال مادرم و دیگر خواهرهایش پیش او می‌روند. روش‌شان هم ساده است. دو سه تا خواهر با همدیگر و شراکتی یک اسنپ یا تپسی می‌گیرند از دم خانه‌شان تا منزل خاله‌ام در بندر انزلی. سن همه‌شان از هفتاد عبور کرده و برایشان سخت است رفتن به ترمینال و گرفتن خطی دربست. قیمت تاکسی اینترنتی هم بین‌شان سرشکن می‌شود و آسان و آرام و راحت می‌روند تا مقصد.

بی‌شک خیلی از خانواده‌های دیگر هم پدران و مادرانی دارند که در سفرهای بین‌شهری از امکانات تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. دیروز سردار مومنی رئیس پلیس‌راه استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را در سفرهای بین‌شهری ممنوع اعلام کردند. نمی‌دانم چقدر این حکم و این دستور قابل شکستن در محافل قانونی است اما فعلا مدتی است که مدام قوانین نهی‌کننده و ممانعت‌کننده وضع می‌شود.

همین‌طوری تعداد قوانین مدنی و کیفری ما که شهروندان را محاصره کرده‌اند، از حد تصور خارج هستند (بیش از 2500 عنوان) و ما مدام در معرض شکستن این قوانین هستیم و تبدیل شدن به مجرمین بالقوه. مثلا همین ماهواره‌های داخل خانه‌مان و یا پوشش بانوان (بی‌حجاب‌ها را منظورم نیست) حالا مدام به این قوانین نهی‌کننده می‌افزایند (که البته در قوانین کیفری قرار نمی‌گیرند).

همین هفته پیش بود که تاکسی‌های اینترنتی برای رفتن به فرودگاه امام ممنوع شده بودند و حالا هم از جاده‌های بین‌شهری. می‌دانم که احتمالا پلیس‌راه دلایلی برای این تصمیم خود دارد که دلایل موجهی هم هستند اما این‌گونه محدود کردن کسب‌و‌کارهای خصوصی آن‌هم در ارتباط با طیف گسترده‌ای مثل رانندگان اسنپ و تپسی چندان کار دوراندیشانه‌ای نیست. به‌نظر می‌رسد مشابه چنین محدودیت‌هایی برای تپسی و اسنپ در عرصه حمل‌و‌نقل عمومی، ‌در فضای سرگرمی و نمایش و وی‌اودی‌ها هم در قبال فیلیمو و نماوا و فیلم‌نت در حال مزه‌مزه شدن است. امیدوارم اشتباه کرده باشم.

دو: حرف قوانین محدود‌کننده شد، این خبر از دنیای اقتصاد هم جالب است. این روزنامه نقل کرده که 87 نماینده به‌دنبال طرحی هستند که به استناد آن فیلمبرداری و تصویربرداری از وقایع روز و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی جرم‌انگاری می‌شود. واقعا؟‌ یعنی به‌دنبال چنین دنیای رویایی‌اي هستید؟‌ همه این کارها جرم تلقی شود و شهروندان مثل کودکانی گوش به‌فرمان به قوانین خلق‌الساعه شما نمایندگان محترم سر تعظیم فرود بیاورند؟ ‌فکر نمی‌کنید مدام در حال افزودن وظایف پرسنل پلیس هستید؟‌

سه: در توفان خبرهای بد در مورد ذخایر آب و این‌طور چیزها، ‌محمد درویش فعال سرشناس حوزه محیط‌زیست در یک مقایسه آماری اعلام کرده که حجم مخازن آب کشور از ابتدای سال آبی تا دوم دی‌ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل تنها دو درصد کاهش نشان می‌دهد و میزان ریزش‌های آسمانی هم کاهش 13‌درصدی را نشان می‌دهد که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی احتمال بهتر شدن شرایط وجود دارد.

دست آقای درویش درد نکند. چرا‌که متخصصین آب و مسائل هواشناسی به شکل دیفالت عادت کرده‌اند خبرهای بد و وحشتناک مخابره کنند. می‌ترسند کمی هم روی خوش طبیعت را با ما در میان بگذارند. یادش به‌خیر جامعه‌شناسی بود و البته هنوز هم هستند به‌نام دکتر ابهری. متخصص ارائه خبرها و آمارهای شوکه‌کننده و دهشتناک. کارشناسان هواشناسی و مسائل آب همه یک پا دکتر ابهری هستند. خدا حفظ‌شان کند. همین‌طور آقای درویش را.

کدخبر: ۴۹۶۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر