کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۹۲۰
تاریخ خبر:

خداحافظی ‌با آقای آمارهای دلهره‌آور

روزنامه هفت صبح | تا همین چهار ماه پیش تغییر سخنگوی وزارت بهداشت اصلا ارزش خبری نداشت و به عنوان خبری کوچک در فهرست عادی خبرگزاری‌ها گم می‌شد اما کرونا کاری کرد که تغییر کیانوش جهانپور و دادن جای او به سیما سادات لاری به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت به صدر خبرها بیاید البته عملکرد جهانپور در فضای مجازی و حاشیه‌هایی که طی بیشتر از ۱۱۰ نشست خبری هر روزه برایش رقم خورد در اهمیت پیدا کردن خبر برکناری‌اش اصلا بی‌تاثیر نبود. حالا که طبق گفته خود وزارت بهداشت، ایران از مرحله بحرانی کرونا عبور کرده، شاید کار لاری ساده‌تر باشد و جهانپور کماکان به تنهایی در قاب خاطرات ترسناک کرونایی ذهن مردم باقی بماند.

*** به دور از سیاسی کاری
شاید بتوان دلیل برکناری جهانپور را بعد از ماه‌ها تلاش طاقت فرسا و ایستادن در خط مقدم اطلاع‌رسانی وزارت درباره کرونا، در متن حکمی که سعید نمکی، وزیر بهداشت برای انتصاب لاری صادر کرده است، دید. در متن این حکم، نمکی بر دو نکته تاکید کرده؛ یکی اهمیت فعالیت سخنگوی وزارت بهداشت به دور از هر نوع سیاسی کاری و دوم لزوم هماهنگی سخنگو با شخص وزیر قبل از اعلام نظر و ارائه اخبار و اطلاعات. این دو نکته که دقیقا نشان می‌دهد نمکی از کدام بخش عملکرد جهانپور شاکی است،چکیده‌ای از حاشیه‌هایی که طی چهار ماه گذشته حول محور جهانپور شکل گرفته بود هم هست.

*** چه کردی آقای سخنگو؟
اگرچه عملکرد وزارت بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در اعلام ورود ویروس کرونا به ایران با حاشیه‌هایی همراه بود و در بهمن‌ سال گذشته چندین رسانه‌ از افراد مبتلا نوشتند و سخنگو هم بلافاصله تکذیب کرد اما اولین چراغ جدی حاشیه‌ها در اواسط فروردین روشن شد.در روزی که همه منتظر بودند تا سخنگوی وزارت بهداشت آمار جدید را اعلام کند و با توصیه‌هایی درباره لزوم شستن دست صفحه تلویزیون را ترک کند اما آقای سخنگو انتقاد تندی به چین کرد و به صورت تلویحی این کشور را به ارائه آمارهای غلط و اطلاعات پزشکی نادرست متهم کرد.

حرفی که واکنش‌های تندی به همراه داشت؛ از انتقاد توئیتری سفیر چین تا حمله‌های مجازی و واقعی منتقدان دولت. عجیب اینکه جهانپور ابتدا عقب نکشید و به شاخ و شانه کشیدن ادامه داد تا اینکه پای معذرت‌خواهی غیر مستقیم سخنگوی وزارت امور خارجه و بعضی دیگر از مسئولان به ماجرا باز شد تا در نهایت جهانپور از آن طرف بام بیفتد و در چند مرحله بابت خدمات و کمک‌های چین به ایران در اوج بحران کرونا تشکر کند اما منتقدان حتی وقتی جهانپور در توئیترش به آمریکا بد و بیراه گفت و ترامپ را بدتر از کرونا خواند، هم راضی نشدند.

*** کرونا و ماجرای ۸۸
عده از منتقدان تندروی جهانپور حمله لفظی او را به چین به گرایش سیاسی اصلاح‌طلبانه‌اش نسبت دادند مثلا پایگاه خبری مشرق‌نیوز در‌این‌باره یادداشتی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «موضوع مبارزه با بیماری عالم‌گیر کرونا آنقدر مهم است که باید از سیاسی‌کاری درباره آن پرهیز کرد اما گویا جناب سخنگو اصرار دارد برخی خطاهای سیاسی خود در سال ۸۸ را تکرار کند.»

این فلش بک منتقدان همزمان شد با سر و صدایی که از سوی اعضای شورای شهر تهران درباره آمارهای رسمی مربوط به کرونا در کشور بلند شد. آنها می‌گفتند وزارت بهداشت در همین مرحله در گفت‌وگویی اعلام کرد که منتقدان به آمارهای وزارت بهداشت همان کسانی هستند که در شمردن آرای صندوق رای تخصص داشتند و دیگران را هم به اشتباه انداختند و خانه نشین کردند.‌ طبیعتا این حرف‌ها هم موج بسیار بلندی علیه جهانپور درست کرد و به حاشیه‌ها دامن زد.

مثلا محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران در توئیتی با انتقاد از سخنگوی وزارت بهداشت نوشت: «جهانپور در پی اعتراض اعضای شورای شهر تهران درباره آمار کرونا، آنها را همان مدعیان شمارش آرای ۸۸ نامیده‌اند. عارضم‌ که پنهان‌کردن دم خروس در جایی که مضحکه ملت شده‌اید، به هر شیوه‌ای اگر ممکن باشد، با پله‌کردن انتخابات ۸۸ نه‌تنها ممکن نیست بلکه مدت‌هاست از مد افتاده است.»

تمام این حاشیه‌ها برای جهانپور درس عبرت درست و حسابی نشد و او چندبار دیگر هم حرف‌هایی زد و توئیت‌هایی نوشت که باتوجه به حساسیتی که درباره‌اش وجود داشت چندان بی‌خطر به نظر نمی‌رسید مثلا در توئیتر درباره مرگ مشکوک پزشک چینی که روی منشا ویروس کرونا تحقیق می‌کرد نوشت.

یک بار هم درباره پیر شدن جمعیت هشدار داد و در توئیتی دیگر با کنایه درباره رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی از سوی نماینده‌های مجلس و انداختن عکس یادگاری دسته جمعی تذکر داد. در نهایت همه اینها کار دست آقای سخنگو داد و او را به سمتی که قبل از ورود به روابط عمومی وزارت بهداشت داشت برگرداند. جهانپور در آخرین توئیت خود پس از برکناری با عکسی از حاج قاسم سلیمانی نوشت: «یکی مرد جنگی به از صد هزار …»

*** کیانوش جهانپور از اصفهان تا تهران
کیانوش جهانپور (متولد ۱۳۵۶) در نطنز اصفهان، تحصیلکرده رشته پزشکی است. او در سال ۹۴ به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلی اصلاح‌طلب برای حضور در کرسی نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی نطنز و بخش قمصر نام برده می‌شد. اما در نهایت ایشان تصمیم به عدم شرکت در انتخابات گرفتند تا اینکه یک‌سال بعد در ۷ مهر ۹۵ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد.

جهانپور یک‌سال بعد از حضور در روابط عمومی دانشگاه، در ۲۹ آبان ۱۳۹۶ با حکم دکتر اصغری به مدیرکلی روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو منصوب شد. سعید نمکی بعد از سرپرستی در وزارت بهداشت، در حکمی جهانپور را در ۱۶ دی ۹۷ به مدیریت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب کرد و کرونا باعث شد او به چهره‌ای کاملا آشنا برای مردم عادی تبدیل شود و تک تک حرف‌ها و رفتارهایش زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

*** خانم سخنگو که قرار است بی‌حاشیه باشد
سیما سادات لاری دندانپزشک و عضو هیات علمی بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان است. او پیش از این سمت معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان را بر عهده داشت. دکتر لاری اولین دندانپزشکی است که طی سال‌های اخیر به سمت معاون در وزارت بهداشت منصوب شده است.

وزیر بهداشت سال گذشته سیما سادات لاری را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب کرد. وی جانشین دکتر محمدرضا فراهانی شده بود. او دیروز با حکم وزیر بهداشت، اولین نشست خبری‌اش را به عنوان سخنگوی این وزارتخانه برگزار کرد و به ارائه آمارهای مربوط به کرونا پرداخت. نحوه اعلام خبرها از سوی لاری در همان یک جلسه‌ای که از مسئولیتش می‌گذرد، چندان تفاوتی با جهانپور نداشته است و او از همان لحن و کلمات جهانپور استفاده می‌کند. انتصاب او همین اول کار با واکنش‌هایی همراه بوده است. مثلا سیامک رحمانی، فعال رسانه‌ای در توئیتی درباره این انتصاب نوشته:

«سیما سادات لاری به جای جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت شد. لاری قبلا معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بود. او کسی است که دانشجویان را تهدید کرده بود که کانال غیرمجاز راه نیندازند و اگر درباره مسائل مالی دانشگاه بنویسند ممکن است برایشان پرونده درست شود. آقای روحانی باز هم تبریک.»عده دیگری هم می‌گویند که باید رفتارهای جهانپور برای وزارت بهداشت درس عبرت خوبی می شد تا از یک متخصص رسانه در جایگاه سخنگویی استفاده کند و نه یک دندانپزشک.

کدخبر: ۳۳۲۹۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر