کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۱۷
تاریخ خبر:

خداحافظی با خلبان صمد‌علی بالازاده

روزنامه هفت صبح | خلبانی که بیشترین ساعات پرواز را در جنگ ایران و عراق در اختیار داشت، دیروز به یاران شهیدش پیوست. نام او سرهنگ خلبان بازنشسته، صمد علی بالازاده بود. متولد اردبیل در سال ۱۳۳۲٫ در ۲۰سالگی وارد دانشکده خلبانی ارتش شده بود و به رسم آن روز برای تکمیل دوره آموزشی به آمریکا رفته بود. جنگ که شروع شد، بالازاده، تلاشی بی‌وقفه در عملیات‌های هوایی کرد و آن‌طور که دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی هوایی ارتش، اعلام کرده در ۱۲۱عملیات برون‌مرزی و پشتیبانی هوایی شرکت داشت.

او از رکوردداران پرواز جنگی در هشت‌سال دفاع مقدس بود چراکه با انجام ۸۵۰سورتی پرواز، رکورددار پرواز عملیاتی در ارتفاع پست بعد از شهید مصطفی اردستانی در دوران جنگ بود و البته با ۱۳۵۶ساعت و ۲۰دقیقه بیشترین پرواز را انجام داد.

مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش، دیروز اعلام کرد به‌خاطر حجم ضرباتی که او به عراق وارد کرده بود، در آن زمان عراق برای سر او میلیون‌ها دلار جایزه گذاشته بود و مفتخر به دریافت نشان «فتح» از دستان فرمانده کل قوا شده بود.

صمدزاده کتاب خاطراتی به نام «آسمان مال من» نوشته که انتشارات حوزه هنری آن را منتشر کرده بود. مراسم تشییع پیکر کاپیتان بالازاده، امروز چهارشنبه انجام و در قطعه ۲۲۸ بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.

*** خاطره بالازاده از یک مانور در حضور هاشمی رفسنجانی
فروردین‌ماه سال ۶۴ بود، عملیات تصرف فاو درحال انجام بود و بنا شد برای سنجش آمادگی خلبانان نیروی هوایی، با حضور خلبانان اف-۴ و اف-۵ در میدان تیر وحدتی مانور سلیمان خاطر انجام شود. خلبانان فانتوم بوشهر و خلبانان تایگر از وحدتی و امیدیه آمده بودند. سرهنگ صدیق، فرمانده نیروی هوایی هم به‌همراه اکبر هاشمی رفسنجانی برای بازدید به منطقه آمدند.

روز اول سرهنگ صدیق به‌همراه سرهنگ بابایی، سرهنگ اسماعیل موسوی، فرمانده وقت پایگاه وحدتی و هاشمی رفسنجانی در جایگاه ایستاده بودند و بمباران را تماشا می‌کردند. روی میدان تیر، چند اتوبوس اوراقی به‌عنوان هدف گذاشته بودند. آن‌ها را بمباران کردم، دور زدم و برگشتم برای نشستن.

ظهر در ناهارخوری پایگاه سرگرد کریم قوامی، فرمانده گردان گفت: صبح در جایگاه ایستاده بودم که دسته اول اف-۵ها آمدند و با بی‌دقتی بمباران کردند، بعد خلبان‌های اف-۴ آمدند و اهداف را با کمترین خطا بمباران کردند. سرهنگ صدیق به هاشمی رفسنجانی گفت این‌ها فانتوم هستند، تا اینکه تو آمدی و هدف را با دقت زدی، هاشمی به صدیق گفت این‌ها چه بودند؟ جواب داد اف- ۵ بودند.

کدخبر: ۳۴۵۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر