کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۷۳۷
تاریخ خبر:

خبر بد برای ایرانی‌های تورنتو

روزنامه هفت صبح | جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پیشنهاد کرده است که خرید خانه توسط بعضی از شهروندان خارجی به مدت دو سال به حالت تعلیق درآید.این پیشنهاد در حالی مطرح شده که کانادا با یکی از بدترین شرایط در زمینه دسترسی به مسکن ارزانقیمت مواجه شده است.در سال‌های اخیر قیمت مسکن بیش از ۲۰درصد افزایش یافته و میانگین بهای خانه در کانادا را نزدیک به ۸۱۷ هزار دلار کانادا (۶۵۰۰۰۰ دلار آمریکا) افزایش داده که کمابیش از ٩ برابر متوسط درآمد سالانه خانوارها بیشتر است.

به این ترتیب، یک خانواده متوسط کانادایی برای خریدن خانه باید معادل ٩ سال درآمد خود را پس‌انداز کند یا، همانطور که معمول است، این مبلغ را وام بگیرد و اقساط آن را پرداخت کند.آمار مربوط به خرید خانه توسط شهروندان خارجی در کانادا محدود است اما تحقیقات نشان می‌دهد که این خریدها بخش کوچکی از معاملات بازار است.آمار نشان می‌دهد که خرید مسکن توسط شهروندان خارجی در سال ٢٠٢١ از حدود یک‌درصد کل معاملات مسکن فراتر نرفت که از رقم ٩درصد در سال‌های ٢٠١۵ و ٢٠١۶ کمتر بود.

با شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ سیاست‌گذاران در کانادا و اکثر کشورهای جهان جهت مقابله با رکود ناشی از این وضعیت نرخ بهره را کاهش دادند که در کاهش قابل توجه در بهره وام مسکن انعکاس یافت و باعث رشد سریع‌تر تقاضا شد.این اقدام به افزایش قیمت مسکن در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان دامن زد.

علاوه‌بر ممنوعیت موقت خریداران خارجی، پیشنهاد دیگری که روز گذشته دولت در لایحه بودجه رونمایی کرد، اختصاص میلیاردها دلار برای تشویق سرمایه‌گذاری در احداث مسکن و برنامه‌ حساب پس‌انداز معاف از مالیات برای کسانی است که برای اولین‌بار خانه می‌خرند و برای پیش‌پرداخت وام مسکن پس‌انداز می‌کنند.

طرح پیشنهادی معافیت‌هایی را هم پیش‌بینی کرده است. دارندگان اقامت دائم، دانشجویان و کارگران خارجی و همچنین خارجیانی که به منظور استفاده به عنوان اقامتگاه اصلی به خرید خانه مبادرت می‌کنند و هدفشان داشتن خانه دوم یا اجاره آن نیست مشمول این معافیت خواهند بود.داگ فورد، نخست‌وزیر ایالت انتاریو اخیرا اعلام کرد که قصد دارد مالیات بر خرید خانه توسط خارجیان را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهد و در مناطق خارج از تورنتو نیز به اجرا بگذارد.

با تصمیم بانک مرکزی به افزایش نرخ بهره، از سرعت افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده کاسته می‌شود زیرا بازار مسکن در کانادا نسبت به چنین تغییراتی حساس است. در این کشور اکثر خریداران مسکن به دریافت وام‌های پنج‌ساله روی می‌آورند که با شیوه رایج در بریتانیا و آمریکا و استفاده از وام‌های بلندمدت تا بیست و پنج‌ساله تفاوت دارد.

پیش‌بینی می‌شود که در بلندمدت، بازارهای داغی مانند تورنتو و ونکوور به جای بازار خرید توسط مصرف‌کننده، تحت تسلط مسکن استیجاری قرار می‌گیرد زیرا خریداران عادی توانایی مالکیت خانه را از دست داده‌اند و باید به مسکن اجاره‌ای راضی باشند مگر اینکه سیاستمداران در مورد افزایش عرضه مسکن فکر اساسی کنند.

کدخبر: ۴۴۹۷۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر