کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۴۵۶۷
تاریخ خبر:

خبری بد برای تهران‌نشین‌ها

سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود با سطح حوزه آبریزی به مساحت ۶۹۸۰۰ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. این سد که در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسیده؛ یکی از ۵ سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران است.در حال حاضر از مجموع حجم ۹۵ میلیون مترمکعبی مخزن سد لتیان، ۳۰ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است.
در حال حاضر از مجموع یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخازن ۵ سد اصلی تأمین آب شرب کلانشهر تهران، ۶۰۸ میلیون مترمکعب آب پشت این سدها ذخیره شده است.
بخش قابل توجهی از تأمین آب شرب کلانشهر تهران از طریق ذخایر آب پشت سدهای طالقان، امیرکبیر، ماملو، لار و لتیان صورت می گیرد.
به منظور تامین آب کشاورزی دشت قزوین، تامین آب شرب شهرهای تهران و کرج، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلابهای فصلی رودخانه طالقان، ساخت سد طالقان در ۱۳۵ کیلومتری شمالغرب تهران در سال ۸۱ آغاز شد و در سال ۸۵ این سد به بهره برداری رسید.
سد طالقان یکی از ۵ سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران محسوب می شود. هم اکنون در مخزن ۴۲۰ میلیون مترمکعبی آن، ۲۵۲ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.
سد کرج به‌عنوان نخستین سد چندمنظوره ایران در سال ۱۳۴۰ به بهره برداری رسید. این سد که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی به‌مساحت ۷۶۴ کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به‌میزان ۴۷۲ میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله ۶۳کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج ــ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.
در حال حاضر از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد حدود ۱۰۸ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.
سد ماملو که بر روی رودخانه جاجرود در حدود ۴۵ کیلومتری شرق تهران واقع شده، یکی از ۵ سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران است. مساحت حوضه آبریز این سد که در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسیده؛ ۱۷۵۰ کیلومتر مربع و متوسط جریان آب سالانه آن ۲۸۳ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب است.
در حال حاضر از مجموع حجم ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مخزن سد ماملو، ۱۷۹ میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده بود.
سد لار در سال ۱۳۶۱ در استان مازندران و در فاصله ۷۵ کیلومتری از تهران و ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل احداث شده است. ذخایر آبی این سد که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است نسبت به دیگر سدهای این استان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است.
حجم مخزن این سد ۹۶۰ میلیون مترمکعب است اما تنها ۳۸ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است که مهمترین دلیل کسری ذخیره آب پشت سد لار، فرار مستمر آب از مخزن این سد است.

کدخبر: ۱۹۴۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alborz3475

    یاد بگیرن یکم صرفه جویی کنن