کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۴۹۳
تاریخ خبر:

خبرها و شایعات از ملاقات‌های حساس در بغداد و دوحه

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | حواس‌ها در ایران دنبال فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف است ولی در بیرون از مرزهای کشور، همان جا که محمدجواد ظریف و معاونش عباس عراقچی حضور دارند، اتفاقات دیگری در حال وقوع است. دست کم خبرها، چنین حکایت دارد.

ظریف غروب دیروز را در اقلیم عراق گذرانده است. او درست صبح روزی وارد بغداد شد که شبش آن فایل صوتی کذایی منتشر شده بود. سفرش به عراق ناگهانی و بدون دستور کار مشخص بوده و از این رو این احتمال را تقویت کرده که لابد مسئله دیگری وجود دارد. یادمان نرفته که همین هفته پیش خبر آمده بود که ایران و عربستان بعد از حدود ۶ سال جدال مستقیم بالاخره در بغداد با هم مذاکره کردند و ذهنمان رفت پیش اینکه نکند قرار است مذاکره در سطحی بالاتر پی گرفته شود.

این گذاره وقتی تقویت شد که به سفر قبلی ظریف به دوحه توجه کردیم. سفری که کمتر از یک روز طول کشید اما در طی این یک روز، ظریف یک پیام ویژه برای امیر قطر برد. محتوایش؟ نامعلوم ولی همین قدر بگوییم که دیشب وزیر خارجه عربستان را به دوحه کشاند. بعد از آن قهر طولانی. در میانه ماه رمضان.

آیا فیصل بن فرحان به دوحه آمده تا در جریان پیامی قرار بگیرد یا پیامی را به عربستان ببرد؟ مشخص نیست. این‌ها را بگذارید کنار عجیب‌ترین خبری که در این چند وقت شنیدیم. اینکه سفر ظریف به عراق برای آن بوده که ملاقاتی کاملا غیررسمی و محرمانه داشته باشد با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در دولت آمریکا و البته معاون وزیر خارجه در دولت اوباما و یکی از طراحان برجام.

مقامات کشورمان خبر را رد کردند ولی برخی روزنامه‌نگاران ارشد آمریکایی روی آن اصرار دارند هر چند که می‌گویند مقامی که به بغداد آمده و در خانه وزیر خارجه یا نخست وزیر عراق با برنز دیدار کرده، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. در همین شرایط، عباس عراقچی، معاون ظریف هم در وین است و دیروز کمیسیون برجام را برگزار کرده و گفته در مسیر درستی قرار داریم.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت روس‌ها از دست ظریف هم شاکی باشند، با این حال ظاهرا جلسه سه جانبه روسیه و چین و ایران در وین هم موفقیت‌آمیز بوده و این بلوک در آنجا یک حرف دارد: لغو همه تحریم‌ها. در چنین شرایطی، برخی خبرهای دیگر هم معنا پیدا می‌کند. با اوج‌گیری تلاش‌های دیپلماتیک، باز هم خبری از حمله به یک کشتی عربستانی در دریای سرخ منتشر شده است.

آیا واقعا، ایران و عربستان در آستانه یک صلح هستند و تلاش‌های ظریف برای همین منظور است؟ آیا این حرف برخی اصولگرایان تندرو راست است که در وین، دستور کاری غیر از هسته‌ای هم وجود دارد و خبر دیدار با برنز در بغداد، در راستای همین ماجراست؟ و حتی آیا راست است که نزدیکی ایران و عربستان یا حل و فصل برخی مسایل دیپلماتیک آن قدر برای برخی در منطقه (مثل اسرائیلی‌ها) سنگین بوده که تلاش کردند با انتشار فایل صوتی ظریف، این تلاش را متوقف کنند؟ صبر کنید. دیگ داغ خاورمیانه دارد می‌جوشد و باید کمی دیگر منتظر بمانید.

کدخبر: ۳۸۶۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر