کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۱۱
تاریخ خبر:

خبرهای کرونایی خوب و بد‌ از شمال و جنوب کشور

روزنامه هفت صبح | در شمال غرب کشور واکسیناسیون برای سالمندان شروع شد و از طرف دیگر در جنوب سه مورد ویروس آفریقای‌جنوبی و هشت مورد مشکوک به ویروس هندی مشاهده شد.ترکیب این دو اتفاق یک وضعیت متناقض خوشحالی و ترس از سویه‌های جدید کرونا را درست کرد که حداقل تا امروز تجربه نکرده بودیم.

تا امروز نمودار کرونا بالا و پایین می‌رفت بدون اینکه بدانیم کی باید آستین‌ها را برای واکسن بالا بزنیم.اما بالاخره این اتفاق از ساعت ۱۱ ظهر در آذربایجان شرقی شروع شد.در یکی از بیمارستان‌های تبریز، دیروز ۲۲سالمند بالای ۸۰سال واکسن زدند. اولین واکسن را علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا به بازوی یک چهره ماندگار بالای ۸۰سال تزریق کرد.

بعد از آن یکی یکی بقیه سالمندان که برای این مراسم دعوت شده بودند در جایگاه نشستند و واکسنشان را زدند.از آن طرف وزیر بهداشت خبر بد را هم طرف‌های ظهر در تلویزیون داد: «دیشب(دوشنبه) گزارش داشتیم در یکی از استان‌های جنوبی سه مورد ویروس آفریقای‌جنوبی مشاهده شده که در حال دنبال کردن آن با شیوه‌های مجدد آزمایش هستیم تا قطعی شود.»

علاوه بر ویروس آفریقایی در بوشهر هم افرادی مشکوک به ویروس هندی هستند. استانداری بوشهر خبر داده که در مدت اخیر ۱۹ تبعه هندوستانی وارد این استان شدند که به دو مهمانخانه رفتند. تست هشت نفر از آنها هم مثبت شده اما اینکه آیا آنها مبتلا به ویروس جدید بوده‌اند یا نه در حال بررسی است.

*** سویه‌های جدید از کجا آمدند؟
همانطور که کرونا یک بار از ووهان و بار دیگر از انگلیس به کشور ما رسید، این بار این گونه آفریقایی از مرزهای دریایی جنوب کشور وارد شد.البته وزیر بهداشت نگفته دقیقا چه شهری ولی حداقل این را می‌دانیم که اگر نتیجه آزمایش هندی‌هایی که به بوشهر سفر کرده‌اند مثبت شود، احتمالا همین روزها خبر ابتلای شهروندان سه شهر به گوش خواهد رسید.به خاطر اینکه این اتباع هندوستانی از طریق شناور وارد بندرعباس، از آنجا به شیراز و بوشهر سفر کرده‌اند.

از قضا ورود آنها هم به صورت قانونی و با گذرنامه بوده است. اگرچه از روز شنبه ورود هوایی از کشور هند ممنوع شد اما هنوز مرز زمینی و دریایی به روی آنها باز است. حتی روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک دیروز گفته که در مرز میرجاوه و ریمدان ۵۰ نفر با تابعیت پاکستانی که در ایران مقیم هستند روزانه تردد دارند اما اداره گذرنامه هنوز مانع ورود و خروج آنها نشده است.

*** واکسن‌ها روی سویه های جدید اثر دارد؟
کسی هنوز با اطمینان زیاد نگفته که واکسن‌ها روی سویه‌های جدید کرونا جواب می‌دهد یا نه. ولی دیروز سعید نمکی آب پاکی را روی دست همه ریخت. حرف او این بود: «خیلی از واکسن‌ها روی این ویروس جواب نداده و اگر جواب بدهد، جواب مختصری است. نگذاریم به دام ویروس جهش یافته‌ای بیفتیم که واکسن‌ها هم روی آن اثری ندارند.»

در روزهای گذشته مینو محرز هم درباره اثرگذاری واکسن ایرانی بر این سویه‌ها حرف زده بود. او یکی از مسئولان مطالعه روی واکسن کووبرکت بود که همین هفته هم در کارآزمایی سوم این واکسن دُز اول خود را تزریق کرد. بعد از سوال که آیا واکسن شما روی سویه هندی جواب می‌دهد اینطور گفت:«روی واریانت انگلیسی کار شد و واکسن روی آن جواب داد، اما هنوز روی واریانت هندی امتحان نکردیم. یک واریانت جدید است. روی گونه‌های جدید ویروس هندی و آفریقای جنوبی هم کار خواهد شد.»

پژوهشگران روسی اوایل اسفند اعلام کردند که واکسن آنها روی کرونای انگلیسی و آفریقایی جواب می‌دهد.دنیس لوگانوف، معاون مدیر مرکز گامالیا در روسیه که سازنده ویروس اسپوتنیک است،گفته که آزمایش‌ها نشان داده اسپوتنیک در مقابل این گونه‌های جدید «عملکرد خوبی» داشته است.دقیق‌ترش این است که به گفته آنها واکسن اسپوتنیک V اثربخشی کمتری بر گونه کرونای آفریقای‌جنوبی دارد،اما نسبت به سایر واکسن‌ها بر این گونه موثرتر است.

البته هنوز جواب رسمی درباره اینکه این واکسن روی کرونای هندی هم جواب می‌دهد یا نه اعلام نشده است. تازه قرار است این شنبه واکسن روسی روی شهروندان هندی تزریق شود و مشخص نیست آن ویروس از خودش چقدر مقاومت نشان دهد. به طور کلی ولی دانشمندان می‌گویند همه واکسن‌ها کمتر روی نوع کروناهای جدید موثر هستند.به خاطر همین در انگلیس پیش‌بینی شده که ماه ژوئن(خرداد) این ویروس هندی در انگلیس به سویه غالب تبدیل شود.

یک مقاله در مجله معروف نیچر اخیرا منتشر شده و گفته روی واکسن‌ها باید تغییراتی انجام شود که بتوانند بر سویه‌های جدید، مثل همین سویه هندی تاثیر بگذارند اما حرف نهایی او این بوده که هر واکسنی هم بزنیم، حتی اگر مبتلا به کرونای هندی شویم، احتمالا از مرگ نجات پیدا خواهیم کرد.

*** روز خاص تبریزی‌ها
دانشگاه علوم پزشکی تبریز دوشنبه از چند معلم و استاد بازنشسته، خیرین مدرسه‌ساز، چهره‌های ماندگار دانشگاهی و پدر و مادر شهدا و جانبازان دعوت کرد که اولین نفراتی باشند که در فاز عمومی واکسن می‌زنند.این فرایند با تزریق این واکسن به دکتر مهدی گلابی، از اساتید شیمی دانشگاه تبریز شروع شد. با اینکه قرار بود پرستار بیمارستان به او تزریق کند، این کار را علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا داوطلبانه انجام داد.

بعد از او هم کریم مردانی آذر از خیرین این شهر واکسن خود را دریافت کرد. از قضا همزمان با این گروه، اولین واکسن به یک مادر ۸۵ساله دیگر که دارای خدمات خانگی پرستاری بوده تزریق شد.دکتر سیمین خیاط‌زاده، مدیرگروه بیماری‌های واگیردار در تبریز درباره روز خاص این شهر به هفت صبح اینطور گزارش داد: «ما به هرکسی که واکسن می‌زد یک گل و یک برگه می‌دادیم. روی این برگه عوارض واکسن را به همراه تاریخ دُز بعدی که۲۸روز بعد باید دریافت کرد نوشته بودیم.در مرحله اول وزارت بهداشت به همه افرادی که در سامانه سیب عضو هستند پیامک می‌زند و در مرحله بعد به کمک سازمان‌های دیگر اسامی همه افراد بالای ۸۰ سال را پیدا و به آنها اعلام می‌کند درصورتی که واکسن نزده‌اند وارد سامانه سلامت بشوند و اسمشان را بنویسند.»

*** اگر سالمند بالای ۸۰ ساله دارید…
این‌ روزها شاهد یک اضطراب جدید از نوع اضطراب ثبت نام واکسیناسیون بوده‌ایم. تا همین چند روز گذشته دو روش مختلف برای ثبت نام واکسیناسیون اعلام و بعد فورا تکذیب شد. اول گفتند مشخصات افراد بالای ۸۰سال را در سامانه سیب ثبت‌نام کنید،بعد اعلام کردند همه باید به مراکز بهداشت نزدیک خودشان بروند تا اسمشان را برای این کار بنویسند.دست آخر روز گذشته مسئولان مختلف ستاد مقابله با کرونا گفتند که قرار است از امروز(چهارشنبه) به همه افراد بالای ۸۰سال که در سامانه سیب پرونده الکتریک دارند پیامک بزنند تا آنها را دعوت به واکسن کنند.

اگر هم کسی از این گروه جا ماند، از شنبه هفته آینده به شماره‌ای که اعلام خواهند کرد، زنگ بزنند و اطلاعاتشان را وارد سامانه سلامت (که چهارشنبه معرفی می‌شود) کنند. به گفته دکتر خیاط‌زاده لازم نیست همه سالمندان به مرکز واکسن مراجعه کنند بلکه پرستاران به منزل آن افرادی که در منزل بستری هستند و از خدمات home care استفاده می‌کنند خواهند رفت و این کار را برایشان انجام خواهند داد. واکسن سالمندان که تعدادشان برابر با یک میلیون و ۱۴۷ هزار نفر است احتمالا دوشنبه هفته آینده تمام می‌شود.

این تاریخ را علیرضا رئیسی، سخنگوی قرارگاه کرونا به رسانه‌ها داده است. بعد از آن نوبت به ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها می‌رسد که طبق گفته رئیسی واکسیناسیون آنها به این شکل است:«به ترتیب افراد بالای ۷۵ و ۶۵ سال در سامانه اینترنتی سلامت ثبت‌نام می‌کنند. نام، نام‌خانوادگی، شماره تلفن و کدملی افراد دریافت می‌شود و پس از آن زمان مراجعه به اطلاع آنها می‌رسد.حدود هفت، هشت روز قبل از واکسیناسیون برای آنها پیام ارسال می‌شود تا برای دُز اول خود در مراکز آماده شوند.»به این شکل بخش بزرگی از افراد در معرض خطر بالاخره بعد از بیش از یک‌سال خود را در برابر این ویروس واکسینه خواهند کرد.

کدخبر: ۳۸۶۵۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر