کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۲۷۴
تاریخ خبر:

خبرهای خوش پولی از شرق و غرب

روزنامه هفت صبح | روز گذشته مدیرکل بانک مرکزی برای زنده کردن بدهی‌های ایران در ژاپن و کره با سفیران این دو کشور دیدارهای جداگانه‌ای داشت؛ دیدارهایی که اگر به آزاد شدن پول‌های ما منتهی شود، می‌تواند ۱۲میلیارد دلار راهی کشور کند.

*** کره‌ای‌ها چطور پولمان را پس می‌دهند؟
حالا که ترامپ از کاخ سفید رفته، کشورها هم برای پس دادن پول‌های بلوکه شده انعطاف بیشتری از خودشان نشان می‌دهند.در جلسه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی ما و سفیر کره‌جنوبی به درخواست سفارت کره داشتند درباره نحوه جابه‌جایی این پول توافق کردند.

از قضا کره هم گفته برای انتقال این پول هیچ سقف و محدودیتی ندارند.عبدالناصر همتی هم آنطور که در اینستاگرامش نوشته گفته نه تنها آن پول را باید به کشور ما انتقال دهند بلکه باید خسارت آن را هم بپردازند.حالا جالب این است که کره‌ای‌ها هم برای نگه‌ داشتن پول ما قبلا خسارت خواسته بودند.آنها می‌گفتند نه تنها نمی‌توانند پولمان را آزاد کنند بلکه ایران باید بابت نگهداری آن هم خسارت بپردازد.

این هفت میلیارد دلار بیش از دو سال بود که در بانک‌های این کشور توقیف مانده بود.دی ماه طرف کره‌ای پیشنهاد تهاتر پول بلوکه شده را با آمبولانس و کیت تشخیص کرونا داد. ایران هم مخالفت کرد و می‌خواست که خودش درباره این پول تصمیم بگیرد. به خاطر اینکه این مواردی که کره پیشنهادش را داده بود جزو دارو و مواد غذایی بهداشتی می‌شدند که اصلا تحریم هم نبودند.

البته آنجا ایران و کره هر دو از موضع بالایی با یکدیگر گفت‌وگو کردند تا اینکه مسئله توقیف نفتکش کره‌ای در تنگه هرمز پیش آمد که گفته می‌شد به خاطر آلودگی‌های زیست‌محیطی توسط ایران توقیف شده. این ماجرا خودش باعث شد که کره هم روند تصمیم‌گیری‌هایش را سریع‌تر کند.

خبرگزاری یونهاپ ماه پیش با فردی در وزارت امور خارجه کره حرف زده و خبر داده بود که آنها حرف‌هایشان را با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل زده‌اند. یعنی این قدم‌های اولیه حالا همه طرف‌ها را راضی کرده: آمریکا راضی، کره راضی و ایران هم راضی.

*** ژاپنی‌ها چطور بدهی‌شان را تسویه می‌کنند؟
با اینکه ایران آن زمان قبول نکرده بود که پول خود را به صورت مواد دارویی از کره بگیرد، اما دیروز از ژاپن اینطور خواسته که منابع موجود را برایمان واکسن بخرند و تسویه کنند. همتی درباره این تناقض توضیحی نداده ولی ممکن است دلیل این کار این باشد که ما منابع پولی کمتری در ژاپن داریم.

در این کشور دو میلیارد دلار پول ما بلوکه شده و احتمالا اختصاص این مبلغ برای خرید واکسن از نظر ایران منطقی‌تر از هفت میلیارد تومانی بوده که در کره بلوکه شده بود. برای همین به دنبال این خبر احتمالا همین روزها قرار است روند واکسیناسیون در کشور ما هم سریع‌تر پیش برود.

از این طرف کره، چین و ژاپن، از آن طرف انگلیس، لوکزامبورگ و عراق بدهکاران بزرگ بانکی ایران هستند. عمان۵میلیارد دلار، عراق ۶، چین ۲۰، لوکزامبورگ ۱٫۶ و انگلیس ۰٫۵ میلیارد دلار باید به ایران پس بدهند. دیروز، روز گفت‌وگوهای مهم ما با سفیران کشورهای دور و نزدیک بود.

به غیر از این خبرهای امیدبخشی که از زبان سفرای کره و ژاپن شنیده شد، سفیر سوئیس هم با معاون رئیس‌جمهور حرف زده و گفته که شرکت‌های فولر، سینجتا، روشه، نوارتیس علاوه بر نستله تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

کدخبر: ۳۷۵۲۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر