کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۳۸۲
تاریخ خبر:

خانواده بی‌ریا؛‌ از میتسوی ژاپن‌ تا دی‌اس فرانسه

روزنامه هفت صبح | شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش سه‌ماهه دوم سال ۹۴ خود شرکت آرین‌موتور را حائز کسب رتبه اول شاخص رضایتمندی کل دانسته بود. در آن گزارش، آرین‌موتور توانسته بود رتبه اول در حوزه فروش و تحویل خودرو و رتبه دوم در حوزه خدمات پس از فروش را به دست بیاورد.

اما چه کسانی این شرکت را اداره می‌کردند؟ شرکتی که به فاصله‌ کوتاهی پس از تاسیس اینگونه میان مشتریان و علاقه‌مندان به برند میتسوبیشی محبوب شده و در گزارش مذکور از واردکنندگان کهنه‌کار خودرو به ایران همچون پرشیاخودرو و اطلس‌خودرو پیشی گرفته بود؟

هلدینگ آرین سرمایه به مدیریت خانواده بی‌ریا از سال ۱۳۸۹ تا به حال توانسته است نمایندگی پنج برند معتبر در زمینه وسایل نقلیه در ایران را کسب کند:‌ میتسوبیشی (خودروی سواری)، دی‌اس (خودروی شهری)،‌ هیتاچی (خودروی سنگین و تجهیزات راه‌سازی)، بریجستون (لاستیک) و جک (خودروهای تجاری و حمل بار). اصلی‌ترین شرکت‌های این هولدینگ آرین موتور (نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران) و آرین موتور تابان (نماینده رسمی دی‌اس در ایران) هستند که تحت مدیریت داریوش بی‌ریا قرار دارند.

واردات برند میتسوبیشی که از اواخر سال ۹۰ آغاز شد تا پایان سال ۹۴ رقم چهار هزار دستگاهی را ثبت کرد که در قیاس با دیگر خودروهای وارد شده به ایران بسیار پایین بود. لازم به ذکر است که نگین خودرو در اولین سالی که تالیسمان را به ایران آورد رقم فروش ۱۱ هزار دستگاهی را به ثبت رساند یا آسان‌موتور فقط با مدل سانتافه‌ هیوندای به عدد ۴۰ هزار دستگاه دست پیدا کرد.

با این حال دو سال ۹۵ و ۹۶ برای آرین‌موتوری‌ها خوش‌یمن بود و واردات میتسوبیشی در قالب مدل‌های ASX، میراژ، لنسر و اوتلندر چند برابر شد. آرین‌موتوری‌ها حتی تیپ PHEV اوتلندر را که جزو کم‌مصرف‌ترین شاسی‌بلندهای حاضر در ایران با مصرف سوخت ۱٫۸ لیتری است وارد کردند اما با ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ فعالیت‌های این شرکت به عرضه‌ خدمات پس از فروش محدود شد.

آرین سرمایه از اواخر سال ۹۴ واردات دی‌اس و جک را در دستور کار قرار دارد. البته دی‌اس به عنوان برندی پریمیوم نتوانست به خوبی ظاهر شود و ناآشنایی خریداران با آن و عرضه کم به بازار باعث شد که در نهایت تنها نزدیک به شش هزار دستگاه از آن وارد بازار شود.

در حال حاضر آرین سرمایه ‌ روی واردات لاستیک‌های بریجستون، خودروهای راه‌سازی هیتاچی و کامیونت‌های جک تمرکز کرده ‌ و بعید نیست که با واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ بار دیگر در زمره فعالان واردات قرار بگیرد و نمونه‌های جدیدی از میتسوبیشی همچون اکلیپس کراس را به بازار ایران عرضه کند.

کدخبر: ۳۷۳۳۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر