کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۳۲
تاریخ خبر:

خانه‌ کلنگی‌ام نوساز‌ شده‌‌؛‌ باید مهریه بدهم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به دو سوال مطرح شده در فضای مجازی پاسخ می‌دهیم:
* یک: ‌روزی که برای اجرای صیغه طلاق به محضر رفتیم، محضردار توصیه کرد که شاید پشیمان شویم و به ما گفت طلاق را فعلا در شناسنامه ننویسید. ما هم قبول کردیم و بعد دیگر این ماجرا را پیگیری نکردیم. حالا من (آقا هستم) می‌خواهم ازدواج کنم و به مشکل خوردم. به همسر اول هم دسترسی ندارم که از او بپرسم محضر شماره چند طلاق خواندیم که آن محضر را پیدا کنم؟ (آدرسی که یادم هست هم عوض شده ظاهرا). من باید چه کنم؟

* پاسخ: طبق ماده ۳۱ از قانون ثبت احوال، «دارندگان دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مکلفند وقایع ازدواج وطلاق و رجوع را که در دفاتر مربوط ثبت می‌کنند در شناسنامه زوجین نیز درج و امضا و مهر نمایند و حداکثر هر پانزده روز یک‌بار وقایع ازدواج و طلاق و رجوعی را که در دفاتر به ثبت می‌رسد روی نمونه‌های مربوط تهیه و به ثبت احوال محل تحویل و رسید دریافت دارند.» محضردار شما (البته با نیت خیر)، وظیفه قانونی خود را انجام نداده است. با این حال او وظیفه دوم خود یعنی گزارش‌دهی به ثبت احوال را حتما انجام داده و از این رو شما می‌توانید با مراجعه به ثبت احوال محل زندگی خود متوجه شوید که طلاق در کدام محضر جاری شده است.

* دو: یک آپارتمان ۷۸متری قدیمی داشتم که ۱۵سال پیش پدرم برای من خریده بودم. پیش از آن هم هشت سالی مستاجر همان خانه بودم با همسر و فرزندم. از همسرم جدا شدم و او شکایت کرد که مهریه می‌خواهم. دست گذاشت روی خانه. دادگاه هم رای داد که خانه جزو مستثنیات دین است و مهریه را قسط‌بندی کرد.

هر سه ماه یک سکه. سه سال پیش، خانه را با موافقت سایر مالکین در اختیار یک سازنده قرار دادیم.خانه قبلی من یک ۷۰متری و ۲۰ سال ساخت بود و حدود ۸۰۰میلیون تومان می‌ارزید ولی حالا یک خانه ۶۵متری نوساز دارم که حدود یک و نیم میلیارد تومان می‌ارزد.در این شرایط، خانم سابقم، دوباره از من شکایت کرده و دادگاه این بار، سخنان او در مورد این ملک و خانه را پذیرفته و خانه را توقیف کرده است.چرا و من باید چه کنم؟

* پاسخ: قبل از هر چیز توضیح بدهیم که مستثنیات دین به زبان ساده یعنی آن مقداری از اموال که فرد باید برای یک زندگی عرفی در سطح خود داشته باشد و دادگاه وی را مجبور نمی‌کند برای پرداخت دین (من جمله مهریه)، آن را بفروشد یا در اختیار طلبکار قرار دهد. و اما پاسخ این دوست محترم. همسر شما کار اشتباهی نکرده است. دادگاه هم همینطور.

به نظر دادگاه زندگی در خانه سابق، یک زندگی عرفی با توجه به سطح اجتماعی و خانوادگی شما بوده ولی زندگی در وضعیت فعلی بیش از آن سطح است و در این شرایط باید دین خود را پرداخت کنید. البته اگر به دادگاه مراجعه و نسبت به توقیف این ملک شکایت کنید و باز هم بتوانید دادگاه را قانع کنید که این ملک حداقلی و مطابق شان شماست؛ می‌توانید ملک را از توقیف دربیاورید. برای این کار می‌توانید به دادگاه بگویید که ملکتان همچنان متراژ کمی دارد، افزایش ارزش آن از محل افزایش دارایی شما نبوده و صرفا به این خاطر که خانه قدیمی و در معرض تخریب خود را تبدیل به محلی برای سکونت کردید، ارزش و قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۸۶۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر