کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۹۷۱
تاریخ خبر:

خانم ‌لیندال ساکس‌ در جامعه‌الزهرای قم چه می‌کرد؟‎‌

روزنامه هفت صبح | روز گذشته تصاویری از حضور سفیر استرالیا، لیندال ساکس، به همراه معاونش، دنیس کارنی در اماکن مذهبی و علمی قم در فضای مجازی پخش شد که واکنش‎های متفاوتی به همراه داشت. از نظر بعضی از رسانه‌ها این سفر مشکوک بوده و از نظر بعضی دیگر بسیار جالب. درباره دیدار خانم سفیر از قم این گزارش را بخوانید.

دید و بازدید
خانم ساکس در ابتدا به شهرداری قم رفت و دیداری خصوصی با سقائیان‎‌نژاد، شهردار قم داشت. بعد از آن سری به بعضی نهادهای حوزوی، مخصوصا نهادهای حوزوی مربوط به زنان زد و جلساتی با مسئولان آن داشت. جدای از این دیدارها و جلسات، او در حرم مطهر اهل بیت هم حضور پیدا کرد و با استقبال خوب خادمان حرم مواجه شد.

خانم ساکس و معاونش به همراه خادمان از صحن‌های حرم مطهر دیدن کردند و در آخر به زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه رفتند. همینطور یک جلد کلام‌الله مجید به زبان انگلیسی با قاب نفیس به سفیر استرالیا هدیه داده شد که به گفته خودش این اولین قرآنی است که به او هدیه داده می‎شود. دلیل این همه پذیرایی از یک سفیر خارجی این است که بتوانند این افراد را با ویژگی‌های اسلام و مذهب تشیع، آشنا کنند.

‌شگفتی از هوش زنان!
در یکی از دیدارهای سفیر استرالیا از نهادهای حوزوی، مسیرشان به حوزه جامعه‌الزهرا خورد و به گفتگو با زنان این حوزه نشست. به گفته روابط عمومی جامعه‌الزهراخانم سفیر پس از صحبت و آشنایی با ذهن و افکار زنان گفت: قدرت فکری و ذهنی بالای زنان ایرانی برای من بسیار جالب و شگفت ‎انگیز است. به نظر می‎رسد متاسفانه خانم ساکس تصوراتی کاملا متفاوت با آنچه با آن روبرو شد از زنان ایرانی داشت.

در ادامه اشاره کرد که: «این‌که در ابتدای تاسیس جامعه الزهرا بسیاری از اساتید این مرکز از آقایان بودند ولی حالا بیشتر اساتید از زنان و فارغ‌التحصیلان همین موسسه هستند بسیار جالب و نشان‌دهنده موفقیت این مجموعه است.» از نظر ایشان عقاید به همه باور‎ها و ادیان بسیار مهم است و کشورخودشان را مثال زد که یک کشور چند ملیتی و چند فرهنگی است. از نظر او اسلام جایگاه مهم و بالایی برای زنان قائل است و همین باعث شده تا زنان ایرانی بعد از انقلاب در زمینه‌های مختلف خوش بدرخشند.

‌از علی دایی تا حوزه علمیه
چند وقت پیش، که خیلی هم از آن نمی‎گذرد علی دایی به بهانه سالگرد دیدار ایران و استرالیا به سفارتخانه استرالیا رفت و با سفیر این کشور ملاقات کرد. در این دیدار دوستانه علی دایی و لیندال ساکس خاطرات بازی ایران و استرالیا که نتیجه دو بر دو داشت را مرور کردند. علی دایی هم به عنوان یادگاری پیراهن خودش را به لیندال ساکس هدیه کرد خانم سفیر هم همانجا این لباس را پوشید و با علی دایی عکس یادگاری گرفت. حالا این دومین باری است که سفیر استرالیا در خبرها ظاهر می‎شود.

‌رزومه پربار ساکس
با نگاهی به رزومه کاری خانم ساکس متوجه پرکاری و اشتیاق او برای کار در عرصه بین‌الملل می‌‏‎شویم. او از دوران نوجوانی با خواندن و شنیدن آثار زنان برجسته و معروف استرالیا از جمله دایانا ویلمن که در مورد جنگ ویتنام و لبنان مطلب می‎نوشت، انگیزه و علاقه‌اش برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی شکوفا شد. او می‎گوید که گوش دادن به خاطرات پدر و عمویش از حوادث جنگ جهانی دوم باعث ایجاد این تفکر در او شد که دیپلماسی می‎تواند در حل برخی از بحران‌ها راه حل باشد.

او که لیسانس افتخاری از دانشگاه کوئینزلند را دارد و همینطور یکی از دیپلمات‌های ارشد وزارت امورخارجه و تجارت استرالیا است، پیش از اینکه سفیر جدید استرالیا در ایران شود، ریاست اداره تشریفات وزارت امورخارجه این کشور را بر عهده داشت. پس از فارغ‎‌ التحصیلی در اداره مهاجرت استرالیا مشغول به کار شد. او به واسطه کار در سفارات مختلف به کشورهای زیادی از جمله یوگسلاوی، لبنان، عراق و چین اعزام شد. همانطور که انتظار می‎رود به واسطه زندگی در لبنان و عراق آشنایی خوبی با کشورهای اسلامی دارد و حضورش در ایران اولین مواجهه‌اش با یک کشور اسلامی نیست.

‌سفیر آلمان
این اولین بار نیست که یکی از سفیران خارجی در ایران مورد توجه رسانه‌های خبری قرار می‎گیرد. قبل از خانم ساکس، سفیر آلمان در ایران سوژه رسانه‌ها شد. قبل از رفتنش از ایران برای خداحافظی در صفحه توئیترش عکسی از خودش که پشت فرمان یک وانت آبی نشسته بود منتشر کرد و به فارسی نوشت: « پس از چهار سال در ایران، زمان خداحافظی فرا رسید.» قبل از آن هم سفری به کاشان داشت که در بازار کاشان مهمان یک چای آتشی شده بود و عکسی از این لحظه در توئیترش منتشر کرد که خیلی دوستانه روی یک چهارپایه چوبی دور آتش نشسته و با بازاری‌ها چای می‌خورد.

کدخبر: ۴۳۰۹۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر