کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۶۶۹
تاریخ خبر:

خانم نونهالی ‌شما چرا اینقدر حرفه‌ای هستید؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | درباره داوران عصرجدید و سبک و سیاق رای دادن هرکدام از آنها بارها در همین صفحه نوشته‌ایم اما حالا دیگر می‌توانیم با قطعیت اعلام کنیم که رویا نونهالی در رای دادن به اصولی کاملا منطقی رسیده است. برخلاف برخی داوران، برای پذیرش یا رد یک اثر، کاملا همه‌جانبه عمل می‌کند و دلایلی کافی برای انتخابش دارد.

هفته گذشته درباره‌ واکنش رویا نونهالی به اجرای دختر کم‌اعتمادبه‌نفسی که برای بازیگری روی سن آمده بود نوشتیم که بسیار با جدیت با او روبه‌رو شد و کاملا حرفه‌ای او را وادار کرد به جای فرار بایستد و از خودش دفاع کند. نونهالی مواجهه‌ درست و دقیق با اجراها دارد. در بسیاری از موارد خیلی منطقی رای منفی می‌دهد و روی رایش می‌ماند و از طرف دیگر هرجا احساس می‌کند حقی از کسی ضایع شده وارد عمل می‌شود و سعی می‌کند در گفت‌وگو با داوران، از آن شرکت‌کننده دفاع کند. سبک و سیاق داوری رویا نونهالی را در دو قسمت اخیر عصرجدید بررسی می‌کنیم.

*** شوخ‌طبعی در عین جدیت
در ظاهر همه رویا نونهالی را جدی‌ترین داور مسابقه «عصرجدید» می‌دانند و حتی گاهی اوقات به قول احسان علیخانی از او می‌ترسند اما مسئله جالب اینجاست که نونهالی در عین جدیت، در بسیاری از مواقع شوخ‌طبع است و خودش را در شوخی و بازی برای بالا رفتن جذابیت برنامه سهیم می‌کند. در قسمت نوزدهم برنامه علیخانی گفت که می‌خواهد با داوران شوخی کند و از تماشاچی‌های داخل استودیو درباره آنها نظرخواهی کند.

آریا عظیمی‌نژاد گفت که قراردادش را فسخ می‌کند و همان موقع نونهالی با خنده گفت که حرکت جالبی است. بعد هم گفت:«تهش همه می‌گویند نه نه نه یا قرمز قرمز قرمز. تهش چیز دیگری که نیست.» حتی وقتی در قسمت بیستم بخش‌هایی از حرکت دستان نونهالی هنگام رای دادن پخش شد باز هم خندید و با جمع همراه شد.

*** شیوه‌ رای دادن
رویا نونهالی در اکثر موارد سعی می‌کند دلایلش را برای انتخاب رای سفید یا قرمز به طور کامل و جزء به جزء بیان کند. حتی اگر تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد یا اجرایی را صرفا به دلیل اینکه خوشش آمده انتخاب کند باز هم دلایل محکمی برای این انتخاب می‌آورد. مثلا درباره‌ اجرای اعجوبه‌های کوچک در قسمت نوزدهم توضیح داد:«شما صحنه خودتان را شکل دادید، خیلی زیبا آمدید و ایستادید و نمایش قدرتمندی را نوید دادید. ما از ابتدا حیرت‌زده شدیم.»

درباره اجرای موسیقی سنتی سینا هم سعی کرد روی دلیل اصلی مسئولیتی که سینا برای اجرای موسیقی سنتی پذیرفته تمرکز کند و به او بگوید که در این سن و سال کاملا از پس این مسئولیت برآمده است. درباره اجرای گروه روبوناجی که با یک نمایش قصد داشتند اختراعشان را به نمایش بگذارند، روی این مسئله تمرکز کرد که آنها از قصه و نمایش توامان استفاده کرده‌اند تا چیزی را که ساخته بشر است و از علم و تکنولوژی نشات گرفته معرفی کنند. در قسمت بیستم با اینکه طنین، صرفا برای صحبت کردن روی سن آمد و منتظر رای نبود اما نونهالی توضیح داد که از نکات بازیگری برخوردار است و تمرکز دارد و روی واژه‌ها مسلط است و ….

*** دفاع از اجرای شرکت‌کننده‌ها
هم در قسمت نوزدهم و هم بیستم شرایطی پیش آمد که نونهالی به دلیل قرمز بودن رای آریا عظیمی‌نژاد مقابلش بایستد و به او بگوید که دارد اشتباه می‌کند. در قسمت نوزدهم، عظیمی‌نژاد به سینا رای نداد. دلیلش هم این بود که صدا را از پشت دندان‌هایش بیرون می‌دهد و رها نمی‌کند. نونهالی کاملا با او بحث کرد و گفت ما اجراهایی ضعیف‌تر از او هم داشتیم که رای مثبت دادیم و الان باید به این نکته توجه کنیم که ۱۲سال دارد و به موسیقی سنتی روی آورده است.

با این حال سعی کرد از آریا هم دفاع کند و گفت:«مسلما گوشزدهای آریا تخصصی و مفید است اما گاهی باید با رای سفید تذکر داد چون حیف است.» در قسمت بیستم هم زمانی که آریا به استندآپ کمدی سجاد رای منفی داد، باز هم از او دفاع کرد. آریا گفته بود به دلیل اینکه سجاد بخش‌هایی را فراموش کرده و از روی متن خوانده به او رای منفی می‌دهد اما نونهالی تاکید کرد که اتفاقا خیلی خوب ماجرا را جمع کرده و اگر نمی‌توانست جمع کند باید رای منفی می‌گرفت.

*** تسلط روی واژگان و جملات
تسلط نونهالی روی زبان و به کارگیری واژگان برای توصیف اجراها هم از جمله نکات مثبت اجرای اوست. مثلا بعد از اجرای پویان گفت:«شما حال و احوال ویژه‌ای را اجرا کردی که دلچسب بود. سادگی که آمیخته بود با طنازی به دل می‌نشست.» بعد از نمایش برشی از غم زلزله گفت:«شما باید به اعماق روح آدمی نفوذ کنید که کار ساده‌ای نیست.»

بعد از اجرای داریوش سوسنی هم گفت:« بسیار لذت بردم از طمانینه و آرامش شما و اینکه با خیال آسوده مهارتتان را به کار می‌بردید و واقعا خیال پرواز را در ذهن زنده می‌کردید.» این لحن شاعرانه و در عین حال حرفه‌ای کاملا شایسته یک داور مسلط به عرصه داوری است.

کدخبر: ۳۳۶۶۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر