کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۹۰۷
تاریخ خبر:

خانم قینانی در محل حادثه مترو چه می‌کرد؟

روزنامه هفت صبح | در جریان حادثه صبح چهارشنبه برای متروی کرج به تهران، حضور یک زن در مدیریت عملیات توجه عکاسان را جلب کرده بود. روی لباس این شخص نوشته شده «گار». این کلمه در واقع مخفف گسترش آهن راه است. شرکتی که در عرصه تعمیر و نگهداری تجهیزات حمل‌و‌نقل ریلی فعال است. فردی که در تصاویر حضور دارد هم مریم توکلی‌قینانی، نایب‌رئیس‌ هیات مدیره این شرکت است.

روی سایت رسمی شرکت گسترش آهن راه توضیح داده شده که مدیران این شرکت فرزندان کارکنان بازنشسته دولت و صنعت حمل‌و‌نقل ریلی هستند که از سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتند با تاسیس شرکت گسترش آهن راه مسیر پدرانشان را ادامه بدهند. مدیرعامل این شرکت هم در حال حاضر سعید حق‌بین است. هنوز مشخص نیست که در ماجرای حادثه متروی تهران این شرکت هم مقصر است یا خیر.

از یکسو شش ماه پیش روی سایت شرکت گسترش آهن راه نوشته شده که این شرکت فقط در خط هفت و یک متروی تهران مسئولیت دارد. از سوی دیگر اما حضور مدیران این شرکت در محل حادثه این فرضیه را مطرح می‌کند که آنها در خط پنج مترو هم قرارداد دارند. البته در این تردیدی نیست که قبلا شرکت گسترش آهن راه در این خط صادقیه- گلشهر هم کار کرده.

ناگفته نماند علت این حادثه هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است. مهدی چمران، رئیس شورای‌شهر تهران صرفا به بیان این نکته بسنده کرده که بودجه برای تامین واگن و قطعات وجود ندارد و در سال‌های اخیر روی خریدها دقت نشده است. فعالیت‌های شرکت تحت مدیریت سعید حق‌بین و مریم توکلی‌قینانی محدود به همکاری با متروی تهران نیست.

آنها با راه‌آهن یزد و آذربایجان همکاری دارند و قبلا با راه‌آهن هرمزگان و تهران و اصفهان هم کار کردند. سه سال پیش حتی خبرهایی منتشر شد از اعتصاب کارکنان این شرکت در راه‌آهن آذربایجان به دلیل پرداخت نشدن حقوق. شرکت گسترش آهن راه در مجموع ۱۵۰۰ نفر نیرو دارد و ۹۰ پروژه تاکنون انجام داده. همچنین ۸ پروژه هم در حال انجام دارند.

سرمایه ثبت شده این شرکت در سال ۱۳۹۰ فقط ۵۰۰ هزار تومان بوده اما ناگهان در مرداد سال ۱۳۹۴ سرمایه ثبتی آن به دو میلیارد تومان رسیده. بررسی آگهی‌های منتشر شده از سوی این شرکت در روزنامه رسمی نشان می‌دهد افرادی که در طول سال‌های اخیر به‌واسطه مسئولیت در این شرکت به دفتر گیشا رفت‌و‌آمد داشتند، اغلب نسبت خانوادگی دارند.

حالا باید دید حادثه اخیر برای متروی تهران به تهدیدی برای فعالیت‌های این شرکت خانوادگی تبدیل خواهد شد یا خیر. در توضیحات درباره این حادثه رخ داده، اعلام شده که کمبود قطعات تکنولوژیک موجب تکیه بیش از حد به نیروی انسانی شده و این مسئله حوادثی را به ارمغان آورده است .

کدخبر: ۴۳۲۹۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر