کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۷۱۹
تاریخ خبر:

خانم شاکدام به همه ابهامات پاسخ‌های صریحی داد

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | در روزهای اول اسفند یک اکانت توئیتری ادعا کرد که می‌خواهد پرده از یک رسوایی بزرگ بردارد. او اعلام کرد کاترین شاکدام با اسم کامل کاترین پرز شاکدام که تا چند سال پیش در بخشی از فضای رسانه‌ای ایران نسبتا فعال بود و حتی یک بار او را به عنوان عکس یک یکی از روزنامه‌های اصولگرا دیده بودیم؛ کسی که ادعا می‌کرده نبوده بلکه جاسوس‌ بوده و تا سطوح بالای مقامات ایرانی نفوذ کرده و به چهره‌هایی هم نزدیک شده و حالا در مصاحبه‌ای با یک کانال اسرائیلی پرده از واقعیت اهداف و عملیات خودش برداشته است.

این خبرها طوفانی به راه انداخت، بسیاری وارد صحنه شدند و ثابت کردند چنین مصاحبه‌ای وجود ندارد و همه چیز به یک یادداشت برای تایمز اسرائیل بوده که شاکدام در آن درباره یهودستیزی و برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده است. در مقابل هم عده‌ای انگشت اتهام را به سمت ضعف‌های امنیتی می‌گرفتند. اما حالا اینطور که به نظر می‌رسد با مصاحبه دوشنبه شب شاکدام با بی بی سی فارسی طوفان بالاخره فروکش کرده است.

کنجکاو بودم
وقتی یکی از مجریان کانال بی بی سی فارسی اعلام کرد قرار است چند ساعت بعد کاترین شاکدام روی آنتن این کانال حاضر شود و توضیح بدهد که ماجرا از چه قرار بوده است، عده زیادی منتظر بودند ببینند این خانم شاکدام که تصاویرش را دیده بودند چه کسی است و چه می‌گوید، خیلی‌ها که تقلبی بودن حساب کاربری که ادعای افشاگری داشت باور نکرده بودند انتظار داشتند شاکدام روی آنتن از نفوذ در ایران پرده‌های بیشتری بردارد اما اینطور نشد.

او اعلام کرد که نه تنها جاسوس اسرائیل نبوده بلکه حتی به اسرائیل سفر نکرده است. او که ملیتی فرانسوی دارد گفت: «من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم.» او اعلام کرد که سفرش به ایران هم به دعوت یکی از نهادهای نزدیک به مجلس انجام شده.

او در پاسخ به اینکه چرا یادداشت خود را به «تایمز اسرائیل» دادید، گفت که «من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند.»
سوال دیگر اینکه اصلا چرا شاکدام حجاب بر سر داشته و حالا چرا حجابش را کنار گذاشته است؟ او ادعا کرد که دلیل حجاب داشتنش همسر مسلمان یمنی‌اش بوده که از او خواسته حجاب داشته باشد و او بعد از جدا شدن از این مرد حجاب را هم کنار گذاشته است

اما در طول مصاحبه درباره اینکه چه اتفاقی افتاد نظرش درباره ایران تغییر کرده و چطور زنی که خود را مسلمان، شیعه، چپ و ضد صهیونیسم معرفی می‌کرده حالا چنان تغییر موضع داده که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار بدهد و بگوید که ایرانی‌ها بیشتر از اینکه با اسرائیل مشکل داشته باشند با یهودی‌ها بد هستند!

او اما در مورد دلیلش برای نزدیکی به رسانه‌ها در ایران گفت که «من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم، وارد دالان‌های قدرت شوم یا به کسی نزدیک شوم. من از طرف دولت جمهوری اسلامی دعوت شدم. این ایران بود که از من دعوت کرد. و این برای من فرصت بود. من از کسی بهره‌برداری یا سوء‌استفاده نکردم.»

جاسوسی در کار نبود
حرف‌های شاکدام درباره اینکه هرگز نه تنها جاسوس ایران نبوده بلکه به جایی هم نفوذ نکرده برای کسانی که از ابتدا کل ماجرا را مشکوک می‌دانستند حجت را تمام کرد. مثلا عبدالله گنجی مدیر مسئول سابق روزنامه جوان و مدیر مسئول فعلی روزنامه همشهری بلافاصله بعد از پخش حرف‌های شاکدام از بی بی سی در توئیتر نوشت:

«گفت‌وگوی کاترین شاکدام در بی بی سی فارسی، من با هیچکسی در ایران ارتباطات شخصی نداشتم و مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود صحت ندارد. جاسوسی و ارتباط با اسرائیل را هم رد کرد. جای اژه‌ای بودم فردا خناسان بی‌تقوای معرکه گیر را صف می‌کردم. مخصوصا کسانی که اسمشان را در ارتباط با او شنیده بودیم.»

او یک روز قبل هم اعلام کرده بود که شاکدام نمی‌تواند جاسوس باشد: «چند روز با چینش محتوایی که به‌نام وی منتشر می‌شود و مطالعه گفت‌وگوها و متونی که از وی در رسانه‌های کشور مانده است به این نتیجه رسیدم که وی نمی‌تواند جاسوس باشد. رسم جاسوسی این نبوده و نیست که فردی مدعی نفوذ در اعماق سری یک حکومت باشد، با افراد کلیدی ارتباط برقرار کند، روش‌های نفوذ را یاد بگیرد اما خود یا سیستم امنیتی فرستنده او را بسوزاند و همه ارتباطات، آینده، ‌اعتمادسازی و… را یک‌مرتبه بدون هیچ دلیلی دود کند. می‌توان گفت او با احساسات و جو زدگی وارد حوزه مسلمانی شد و نتوانست چهارچوب‌های مسلمانی را در درازمدت استمرار دهد بنابراین خروج از جغرافیای مسلمانی را فروخت تا بریدن از اسلام را با دیدن «بدی‌های دین» توجیه کند.»

یکی دیگر از کسانی که به حرف‌های شاکدام واکنش نشان داد نادر طالب‌زاده بود، کسی که به عنوان معرفی کننده شاکدام برای مصاحبه با ابراهیم رئیسی در سفر تبلیغاتی به رشت مطرح شده بود و گفت و گوهای دیگرش با این زن هم دست به دست می‌شد. او اعلام کرد که به هیچ وجه دعوت کننده شاکدام نبوده بلکه دعوت کننده او کسان دیگری بوده‌اند که دلیلی برای توضیح دادن درباره‌شان وجود ندارد، در مورد هماهنگی برای مصاحبه با رئیسی هم شاکدام از طرف تلویزیون آر تی یا همان راشا تودی که رسانه نزدیک به دولت روسیه محسوب می‌شود، به او معرفی شده

طالب‌زاده هم به عنوان فرد رسانه‌ای نزدیک بعد از مشورت‌های فراوان به این نتیجه رسیده که شبکه آر تی یکی از شبکه‌های منصف بین‌المللی است و حالا هم که روشن شده او اصلا نفوذی نبوده و کسی نمی‌تواند مسئول تغییر نظر و منش و عقاید فرد دیگری باشد. نام سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران هم در ارتباط با شاکدام مطرح شده بود و شایعات پشت سر هم در این مورد شنیده می‌شدند بنابراین طبیعی بود که او یکی از کسانی باشد که بلافاصله بعد از مصاحبه شاکدام به ماجرا واکنش نشان بدهد و این اتفاق هم افتاد.

سردار جوانی بیانیه‌ای پر و پیمان صادر کرد و در آن گفت که همه کسانی را که این چند وقت علیه او چیزی گفتند می‌بخشد غیر از آنها که بانیان ساخت چنین سناریویی بودند. او نوشت: «خداوند متعال را به خاطر نعمت آرامش که در این روزها بر قلب من و همسر و فرزندانم جاری ساخت، هزاران بار شکر می‌کنم. عمده نگرانی‌ام در این روزها،‌ آلوده شدن عده‌ای هم‌وطنان به گناه از طریق قضاوت‌های نادرست و نشر اکاذیب در فضای حقیقی و مجازی بود. تا آنجا که به اینجانب برمی‌گردد، در این موضوع به جز شیادان دست‌اندرکار طراحی و اجرای این نقشه شیطانی و راهزنان عقیده و باورهای مردم، همه را بخشیده و حلال می‌کنم.» او در آخر هم از سران محترم قوای سه‌گانه درخواست کرد،‌ در راستای حفظ و تأمین حقوق مردم برای مدیریت صحیح فضای مجازی فکری اساسی کنند.

کدخبر: ۴۴۵۷۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    واقعاً شور را از مزه برده اید.این چه تحل یلی است و چه دفاعی؟!!