کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۸۶۷۸
تاریخ خبر:

تحلیلی بر جوایز گلدن گلوب و پیش‌بینی اسکار

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار| آیا سینمای آمریکا به تنظیمات کارخانه خود بازگشته و مفهوم فیلم هالیوودی احیا خواهد شد؟ بعد از قریب به یک دهه عبور موج‌های مختلف سیاسی و نژادی و جنسیتی، ‌توزیع جوایز گلدن گلوب طلیعه کمی آرامش بر فضای هالیوود است‌. آن موج‌های سیاسی دموکرات‌ها که با اهدای اسکار به آرگو واسپات لایت شروع شد و بعد موج توجه به سیاه‌پوستان که دستمایه تقدیر و جوایز از گرین بوک و مهتاب شدند و موفقیت ناعادلانه پلنگ سیاه و بعد هم موج سهمگین می‌تو که موجب شد تا فیلم‌هایی مثل سرزمین خانه به دوش‌ها به اسکار بهترین فیلم دست پیدا کنند و فیلم قدرت سگ ساخته خانم جین کمپیون در تراز یک شاهکار مورد ستایش قرار بگیرد.
بازگشت آرامش به هالیوود از سال پیش نشانه‌هایش دیده شدند و امسال به نظر می‌رسد با انتخاب‌ها وسیاستگذاری‌های معقول‌تری روبه‌رو هستیم. هالیوود خودش را از جنگ با اشباح ترامپ و مردان خشن نژادپرست ضد زن رهانده است‌.

دیروز مراسم گلدن گلوب برگزار شد و استیون اسپیلبرگ در 76 سالگی براي دومین سال پیاپی برنده این جایزه شد. او سال پیش بازسازی وست ساید استوری را عرضه کرد و در بخش کمدی و موزیکال گلدن گلوب برد و امسال هم با خانواده فبلمن گلدن گلوب بهترین فیلم درام را برنده شد. در بخش کمدی و موزیکال شاهین اقبال بر سر فیلم اشباح اینیشرین ساخته مارتین مک دونا نشست.

رقابت این دو فیلم در بخش کارگردانی و فیلمنامه هم ادامه داشت‌. اسپیلبرگ جایزه کارگردانی را برد و مارتین مک دونا جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد‌. احتمالا در اسکار هم این دو فیلم با همین کیفیت با هم رقابت خواهند کرد‌. بازنده‌های دیروز فیلم‌های آواتار از جیمز کامرون‌،‌ تار از تاد فیلد و تاپ گانِ ماوریک بودند. و البته الویس از ران هاوارد‌. در آن سو هم فیلم تحسین شده مارتین مک دونا با آثاری مثل مثلث غم‌، بابیلون‌، گلس اونیون (پیاز شیشه‌ای‌) و فیلم نیمه چینی نیمه آمریکایی یعنی همه چیز همه جا یکدفعه با هم رقابت می‌کرد.

جوایز بازیگری هم به کیت بلانشت و آستین باتلر در عرصه فیلم‌های درام و کالین فارل و میشل یواه در شاخه فیلم‌های کمدی و موزیکال رسید. با چنین ترکیبی می‌شود اسکار خانم بلانشت و کالین فارل را حتمی دانست‌. بهترین فیلم خارجی هم نصیب آرژانتین 1985 شد. امسال سال آرژانتینی‌هاست. از مسی و تیم ملی این کشور تا جورجینا و حالاهم این فیلم سیاسی تاثیرگذار.

جوایز گلدن گلوب در عرصه سریال‌ها‌، ارزشی هم قدر جوایز امی دارد. خب امی تخصصی تلویزیونی است اما به هرحال گلدن گلوب طی این سال‌ها اهمیت خود را در معرفی آثار برگزیده تلویزیونی نشان داده است.

یک: امسال جایزه بهترین سریال درام به خاندان اژدها رسید‌. اسپین آف سریال گیم آو ترونز (بازی تاج و تخت) که به رغم برخی انتقادات و برخی خامدستی‌ها در مجموع سریال جذابی ازآب درآمد هرچند آن تکانه‌های هیستریک مشهور گیم آو ترونز به ندرت در این یکی دیده می‌شد و سازندگان تنها در یک قسمت یعنی قسمت چهارم‌، اشتیاق سودا زدگان گیم آو ترونزی را با صحنه‌های افراطی خود پاسخ دادند.

سال گذشته سریال ساکسشن یا همان میراث در سیزن سوم خود توانست جایزه این بخش را ببرد که خب کیفیت سیزن سوم میراث بسیار بالا بود. خاندان اژدها به جز این جایزه‌، دیگر جایزه مهمی به دست نیاورد. خاندان اژدها امسال با سریال‌هایی مثل اوزارک‌،‌ بترکال سال و کراون رقابت می‌کرد و سال پیش ساکسشن با اسکویید گیمز و مورنینگ شو رقابت اصلی را برگزار کرد.

دو: در بخش کمدی امسال سریال دبستان آبوت برنده جایزه اصلی شد. داستان‌های کوتاه 20 تا 25 دقیقه‌ای درباره معلم‌های یک دبستان که شاگردانش عموما تیره پوست و سیاه پوست هستند. این سریال‌، رقبایی مثل ونزدی‌، ‌فقط جنایت‌های داخل ساختمان‌، ‌هکس و خرس را پشت سر گذاشت‌. سال پیش سیزن اول سریال هکس این جایزه را برد و سریال‌های تدلاسو و کبیر(د گریت) و فقط قتل‌های داخل ساختمان را کنار زده بود.

سه: در بخش مینی سریال امسال شانس به سری جدید وایت لوتوس رو کرد. با این که سیزن دوم محسوب می‌شد اما چون هر سیزن داستان‌های جداگانه و بازیگران عموما متفاوتی دارد در بخش مینی سریال‌ها ارزیابی شد. ماجرای گروهی جهانگرد عموما آمریکایی ثروتمند در یک هتل ساحلی نزدیک پالرمو‌. با داستان‌هایی که گاه به حد سریال‌های کلمبیایی و ترکی سقوط می‌کند و ماجراهایی از حسادت و دسیسه و قتل. سیزن اول روی خانم الکساندرا داداریو سرمایه گذاری کرده بود و در این سری روی خانم آبری پلازا.

رقبای وایت لوتوس از این قرار بودند: پم و تامی (داستانی جذاب از ماجرای اولین فیلم ویدئوی خصوصی که وایرال شد درباره زندگی پاملا اندرسون و تامی لی) دراپ اوت با درخشش آماندا سیفراید و سریال بلک برد‌.سال پیش سریال راه آهن زیرزمینی توانسته بود سریال میر از ایست تاون را کنار بزند وبرنده این جایزه شود.

اما در بخش بازیگری
چهار: در سریال‌های درام دو جایزه اصلی بازیگری به کوین کاستنر کهنسال برای سریال یلو استون رسید و به خانم زندایا برای یوفوریا‌. سال گذشته جرمی استرانگ برای ساکسشن و میشله رودریگز برای سریال پز جوایز اصلی بازیگری سریال‌های درام را برده بودند.

پنج: در بخش سریال‌های کمدی جرمی الن وایت برای سریال خرس جایزه بهترین بازیگرمرد را به دست آورد و خانم کوئینتین برانسون برای دبستان ابوت. سال پیش خانم جین اسمارت برای هکس و جیسون سودکیس براي تدلاسو برنده جوایز اصلی شده بودند.

شش: دربخش مینی سریال‌ها هم ایوان پیترز برای سریال دامر و خانم آماندا سیفراید برای سریال دراپ اوت جوایز اصلی بازیگری را به دست آوردند. سال قبل این جوایز به مایکل کیتون برای سریال دوپسیک و کیت وینسلت براي سریال میر از ایست تاون رسیده بود.

هفت: و بالاخره برندگان جوایز بازیگران مکمل. شگفتی این بخش خانم جنیفر کولیج بازیگر میانسال سریال وایت لوتوس بود که به گلدن گلوب بازیگر مکمل در مینی سریال‌ها رسید و بسیاری را شگفت‌زده کرد. او در سخنرانی خود به طنز گفت تا همین پارسال کار خود را تمام شده می‌دانستم و در تنهایی به سر می‌بردم اما بعد از وایت لوتوس حالا همسایه‌ها به من سلام می‌کنند. او در این بخش ابری پلازا همبازی مشهورش در این سریال را مغلوب خود کرد. جولیا گارنر بازیگر بسیار با استعداد سریال اوزارک جایزه بازیگر مکمل در سریال‌های درام را به دست آورد‌.
به نظرم یک نمای کلی از سریال‌های مهم طی امسال و سال گذشته را به دست آوردید‌.

کدخبر: ۴۹۸۶۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر