کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۹۱۴
تاریخ خبر:

خالق «بازی تاج و تخت» در دنیای بازی‌های ویدئویی

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان‌ | در حالی‌که بیش از دو سال از معرفی اولیه بازی Elden Ring می‌گذرد، اکنون بیشتر از همیشه به زمان عرضه آن نزدیک هستیم و به‌نظر می‌رسد تیم سازنده در مراحل پایانی ساخت عنوان جدید خود قرار دارند. استودیوی فرام ‌سافتور اخیرا با یک تست آنلاین محدود، این شانس را در اختیارمان قرار داد تا بتوانیم برای ساعاتی، بخش کوچکی از آنچه که در بازی نهایی انتظارمان می‌کشد را تجربه کنیم.

بسیاری از وعده‌های سازندگان در خصوص طراحی جهان بازی و آزادی عمل در آن، اکنون به واقعیت تبدیل شده‌اند و قابل لمس هستند. الدن رینگ بدون‌شک جاه‌طلبانه‌ترین اثر فرام سافتور تا به امروز محسوب می‌شود و حضور جی.آر.آر مارتین خالق «بازی تاج و تخت» به‌عنوان نویسنده اصلی داستان آن می‌تواند حتی جذابیت‌های کار را دو چندان کند.

فرام سافتور همواره به‌خاطر طراحی مراحل فوق‌العاده بازی‌های خود مورد ستایش قرار گرفته است. اما آیا طراحان بازی این‌بار در قالب یک اثر جهان‌باز، می‌توانند همان جادوی همیشگی خود را در خلق جهانی جدید حفظ کنند؟ پاسخ قطعا مثبت است. گشت‌و‌گذار در The Lands Between (سرزمینی که وقایع بازی در آن رخ می‌دهد) واقعا لذت‌بخش است و همان‌طور که انتظار دارید، پاداش‌های باارزشی در گوشه و کنار دنیای بازی انتظارتان را می‌کشند.

از پیدا کردن مهارت‌ها و سلاح‌های جدید گرفته تا رویایی با باس‌های جذاب یا شخصیت‌های غیر‌قابل بازی‌ای که موارد باارزشی را برای فروش به شما در اختیار دارند. نور زرد رنگ چکپوینت‌های بازی که اینجا Sites of Lost Grace نام دارند، مسیر اصلی برای پیشروی را به شما یادآوری خواهد کرد. اما چیزی که مقصد بعدی ماجراجویی شما را تعیین می‌کند، ذهن کنجکاوتان است و این شمایید که هر لحظه تصمیم می‌گیرید به جست‌وجو در کدام بخش از نقشه بپردازید.

داشتن نقشه در یک بازی جهان‌باز موضوعی کاملا طبیعی است، اما می‌توان گفت که طرفداران آثار فرام سافتور به دیدن چنین چیزی عادت ندارند؛ چرا‌که در عناوین سری سولز یا بلادبورن و سکیرو، بازیکنان تمام مسیرهای خود را بدون نقشه طی می‌کنند. البته قرار نیست نقشه الدن رینگ تمام اسرار پنهان دنیای بازی را برای شما فاش سازد. قطعات مختلف نقشه در سراسر محیط پخش شده‌اند و می‌توانید در مکان‌هایی مانند کمپ دشمنان، برخی از آنها را پیدا کنید. همچنین امکان قرار دادن انواع آیکون وجود دارد تا نقاط خاصی از نقشه، مانند موقعیت دشمن سرسختی که قصد دارید بعدها به سراغ آن بروید را علامت‌گذاری کنید.

قابلیت سوارکاری از‌جمله مواردی است که الدن رینگ را به چیزی فراتر از «یک دارک سولز جهان‌باز» تبدیل می‌کند. موجود اسب مانند شما که تورنت نام دارد، چه در مبارزات و چه در کاوش دنیای بازی، بعد جدیدی را به الدن رینگ می‌بخشد. به لطف قابلیت‌هایی مانند دابل جامپ، می‌توانید به‌راحتی از صخره‌ها و موانعی که در مقابلتان قرار دارند عبور کنید. همچنین امکان برداشتن آیتم‌ها در حین سوارکاری وجود دارد و نیازی نیست برای انجام این‌کار، مدام از اسب خود پیاده شوید. نکته قابل توجه این است که در بخش‌های به‌خصوصی مانند دانجن‌ها، امکان اسب‌سواری وجود نخواهد داشت.

سازندگان در تریلرهای پیشین بازی قابلیت احضار کردن ارواح یا همان سامون را به طرفداران نشان داده بودند. در این بتا، چند نوع سامون متفاوت قابل دسترس است که هر کدام استفاده خاص خود را دارند و در موقعیت‌های متفاوتی می‌توان از آنها بهره برد. به‌طور کلی، در سراسر نقشه بازی ستون‌های هرمی شکل کوچکی پخش شده‌اند که در مناطق نزدیک به آنها، امکان احضار ارواح وجود دارد. البته نیازی نیست که وقت خود را بابت پیدا کردن این ستون‌ها هدر دهید، چرا‌که اگر در محدوده نزدیک به آنها باشید بازی با نمایش دادن یک آیکون کوچک بر روی صفحه، شما را از این موضوع آگاه می‌سازد.

بسیاری از سیستم‌های الدن رینگ مانند مبارزات و نحوه پیشرفت شخصیت، شباهت واضحی به سری سولز دارند. شما همچنان باید هنگام پیشروی در زیرزمین‌ها مراقب مرگبارترین تله‌ها باشید و شخصیت‌های غیر‌قابل بازی عجیب و غیرعادی را در طول سفر خود ملاقات کنید. در این میان، قابلیت‌هایی مانند اسب‌سواری یا امکان پریدن و نشسته راه رفتن اضافه شده‌اند تا به گیم‌پلی عمق بیشتری ببخشند. اما دی‌ان‌ای و روح سری سولز، به‌طور واضحی در اجزای مختلف الدن رینگ جریان دارد.

البته که وقایع بازی در یک دنیای کاملا جدید اتفاق می‌افتد و به هیچ‌عنوان نمی‌توان نام دارک سولز ۴ را به الدن رینگ نسبت داد. شاید بهترین راه برای توصیف الدن رینگ، این باشد که از آن به‌عنوان گام بزرگ بعدی برای تکامل سری سولز یاد کرد. تکاملی که بیش از ۱۰ سال پیش با دیمنز سولز آغاز شد، با دارک سولز ادامه یافت و به‌نظر می‌رسد که اکنون با الدن رینگ به بلندترین قله خود رسیده است.

تکاملی که حالا داستانی اختصاصی از سوی جی‌.آر.آر مارتین برای آن به رشته‌تحریر در آمده و می‌تواند میزبان یکی از جالب‌ترین اتفاقات چند سال اخیر صنعت بازی باشد. الدن رینگ در هفته ابتدایی اسفند امسال منتشر می‌شود و اکثر پلتفرم‌های اصلی و کامپیوترهای شخصی تبدیل به میزبان آن می‌شوند.

شرح عکس: دنیایی بزرگ و کاملا پویا شاید بزرگ‌ترین دستاورد الدن رینگ باشد.

کدخبر: ۴۲۷۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر