کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۹۴۱
تاریخ خبر:

خاطره‌بازی | روزی که استقلال در کمتر از ۳۰دقیقه دربی را برد

۲۶ سال پیش در چنین روزی، استقلال بهترین شروع خود در طول تاریخ دربی را رقم زد.

ششم مرداد ۱۳۷۴؛ آبی پوشان با هدایت منصور پورحیدری در شرایطی به مصاف پرسپولیس یورگن گده می رفتند که در هفته های پیش از بازی نتایج چندان خوبی نگرفته و در شرایط مساعدی قرار نداشت. از آن سو همزمزمه هایی درباره اختلاف برخی بازیکنان بزرگ پرسپولیس مانند پیوس و کرمانی مقدم با یورگن گده به گوش می‌رسید.

قرمزپوشان چند ماه بعد از درگیری عجیب دی ماه سال ۷۳ ستاره هایی چون احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی را در این دیدار حساس در اختیار نداشتند و بازیکنان کمتر شناخته شده ای مانند شهرام براتپوری و قاسم عطایی در ترکیب ثابت این تیم برابر استقلال قرار گرفتند. در عوض پرسپولیس همزمان علی دایی و فرشاد پیوس را در ترکیب داشت.

حضور ساندرو پل، داور بزرگ مجارستانی از اتفاقات جالب توجه این مسابقه بود. بعد از حوادث دربی سال ۷۳ و داوری بحث برانگیز احمد ابهران، تا سال ها قضاوت دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس به داوران خارجی سپرده می شد

علیرغم گرمای وحشتناک و غیرقابل توصیف آن روزهای تهران در ماه مرداد، فدراسیون، دربی را در ساعات میانی روز و وسط ظهر برگزار کرد تا شرایطی بسیار دشوار بر بازیکنان و البته تماشاگران حکمفرما شود.

استقلال بازی را بهتر آغاز کرد. در دقیقه هفتم بود که ادموند اختر، مهاجم ارمنی و گلزن استقلال پشت محوطه صاحب فرصت شده و ضربه او بعد از برخورد به افشین پیروانی، مدافع پرسپولیس وارد دروازه شد. جایگیری غلط نیما نکیسا و جلو آمدن بی مورد او در به ثمر رسیدن این گل بی تاثیر نبود.

حملات استقلال ادامه یافت و در دقیقه ۱۶ این بار ادموند اختر با فراری تماشایی با دروازه‌بان پرسپولیس تک به تک شده و با تیزهوشی خود و البته اشتباه نکیسا تیمش را صاحب ضربه پنالتی کرد. صادق ورمرزیار، مدافع استقلال پشت توپ قرار گرفته و با ضربه ای خلاف جهت توپ را تبدیل به گل کرد

پرسپولیس باز هم فرصت فوق العاده ای بعد از دریافت گل پیدا کرد، اما این بار جواد زرینچه به شکلی فوق العاده و روی خط دروازه (مانند پاشازاده در دیدار مقابل استرالیا) در شرایطی ضربه پیوس را بازگرداند که کاری از دست غلامپور ساخته نبود. در ادامه پیوس در سمت چپ محوطه تقریبا با دروازه استقلال تک به تک شد، اما غلامپور به خوبی دروازه را نجات داد.

این پایان کار نبود و در دقیقه ۳۶ این بار محمد تقوی، مدافع پیش تاخته استقلال در گوشه سمت راست محوطه و در زاویه ای دشوار با ضربه سر و روی ارسال دقیق زرینچه دروازه پرسپولیس را باز کرد تا کابوس این تیم تکمیل شود. پذیرش سه گل تنها در سی و شش دقیقه باعث شد هواداران استقلال به رقم خوردن بهترین پیروزی تاریخ خود در دربی امیدوار شوند، اما ترمز این تیم بعد از گل سوم کشیده شد. در نیمه دوم پرسپولیس مستاصل از این شکست سنگین برای جبران وارد میدان شد. بهروز رهبری فرد جای خود را به مجید نامجو مطلق داد و مرتضی کرمانی نیز وارد میدان شد تا ستاره های باتجربه پرسپولیس برای تغییر این شکست سنگین تلاش کنند.

علی دایی در اواسط نیمه دوم با ضربه سر فرصت داشت دروازه استقلال را باز کند اما بهزاد غلامپور به شکلی حیرت انگیز و باورنکردنی با یک قیچی برگردان تماشایی موفق شد توپ را از روی خط دروازه بازگرداند. جالب اینجاست بهرام شفیع فقید ابتدا فریاد "گل" به سر داد و بعد متوجه شد توپ وارد دروازه نشده است. دایی در طول شش بار حضور در دربی هرگز موفق نشد دروازه‌ استقلال را باز کند

بالاخره روی خروج اشتباه غلامپور، توپ به شکلی اتفاقی مقابل دروازه خالی برابر کرمانی مقدم قرار گرفت تا به او به راحتی یکی از گل های خورده را جبران کند. در ادامه و روی پاس علی دایی، این فرشاد پیوس بود که موفق به گلزنی شد، اما گل او در صحنه‌ای مشکوک آفساید اعلام شد.

دقایقی بعد بهزاد داداش زاده، روی ریباند ضربه خود و با یک برگردان فوق العاده می توانست اختلاف را کم کند، اما ضربه او نیز با واکنش فوق العاده غلامپور همراه شد تا شش مرداد ۷۴ بهترین روز دوران ورزشی غلامپور باشد.

در ادامه تلاش پرسپولیس برای بازگشت بی نتیجه ماند و استقلال با تکیه بر شروع رویایی خود موفق شد رقیب دیرینه را مغلوب کند. همین شکست به دوران حضور یورگن گده آلمانی در جمع قرمزپوشان خاتمه داد و سرآغاز روزهای فوق العاده و درخشان استانکو روی نیمکت پرسپولیس شد.

کدخبر: ۴۰۴۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    در دوران درخشان خبری از جام بین المللی ن بود?