کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۴۶۱
تاریخ خبر:

خارجی‌هایی که در ایران خوردند و خوابیدند و پولدار شدند

روزنامه هفت صبح | ‌در یکی دو روز گذشته دو خبر بد به تیم‌های پرسپولیس و شهرخودرو رسید. رادوشوویچ رسما از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد و حکم محکومیت ۴۰۰ هزار دلاری شهرخودرو در پرونده شکایت میروسلاو اسلاوو توسط فیفا صادر شد. مبالغی که این دو باشگاه باید بابت شکایت این دو نفر بپردازند، در مقایسه با عملکرد آنها واقعا هنگفت است و می‌توان گفت این دو نفر و چند بازیکن خارجی دیگر به یمن مدیریت ناکارآمد در باشگاه‌های ایران، به پولی بادآورده رسیدند. مهم‌ترین این پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم.

بوژیدار رادوشوویچ
همین چند روز پیش رسما از پرسپولیس شکایت کرد و اگر مدیران این باشگاه با او به توافق نرسند و از شکایت منصرفش نکنند، باید ۹۹۰ هزار یورو به او بپردازند. قراردادی که رادوشوویچ بابت آن به فیفا شکایت کرده، چهار ساله است و در سال ۹۹ توسط محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل وقت پرسپولیس امضا شده است.

به موجب این قرارداد، پرسپولیس متعهد شده در سال اول مبلغ ۲۱۰ هزار یورو، در سال دوم ۲۵۰ هزار یورو، در سال سوم ۲۶۰ هزار یورو و در سال آخر ۲۷۰ هزار یورو به این دروازه‌بان کروات بپردازد. مجموع این مبالغ ۹۹۰ هزار یورو می‌شود! علاوه بر اینها در قرارداد او آپشن‌هایی برای کلین‌شیت و صعود به لیگ قهرمانان و رضایت سرمربی و مدیرعامل گنجانده شده که قرارداد او را به یک میلیون یورو می‌رساند. از زمان عقد این قرارداد، رادوشوویچ هفت بار در لیگ برتر و جام‌حذفی برای پرسپولیس به میدان رفته ‌ و اگر فیفا حکم به محکومیت پرسپولیس بدهد

این باشگاه باید بابت این هفت بازی، حدود ۳۲ میلیارد تومان (از قرار هر یورو ۳۲ هزار تومان) به او پرداخت کند! رادو که در سال‌های حضورش در پرسپولیس با بعضی از حرکات و مصاحبه‌هایش، به عنوان یک بازیکن باتعصب در دل هواداران این تیم جایی دست و پا کرده بود، حالا می‌خواهد برای هفت بازی، مبلغ قرارداد چهار فصلش را بگیرد و البته طبق قانون این حق اوست و باید از مدیران باشگاه پرسپولیس پرسید که چرا اجازه دادند کار به اینجا برسد؟

کوین کنستانت
با سابقه بازی در تیم‌هایی مثل تولوز، شاتورو و بوردو فرانسه، بولونیا، ورونا و جنوای ایتالیا، ترابزون اسپور ترکیه و سیون سوئیس، در ابتدای لیگ هجدهم به تراکتور پیوست. آنچه پیوستن او به تراکتور را جذاب می‌کرد این بود که دو فصل هم در آث‌میلان بازی کرده بود. هواداران پرشور تراکتور به خیال اینکه کنستانت به همراه دیگر ستاره‌های داخلی و خارجی که زنوزی جذب کرده بود، می‌تواند آنها را به رویای‌شان یعنی قهرمانی در لیگ برتر برساند، در فرودگاه تبریز از او استقبال گرمی کردند.

او چند روز در تمرین شرکت کرد و حتی کارت بازی‌اش هم صادر شد اما در نیم‌فصل اول بازی نکرد و گفته می‌شد مصدوم است. کم‌کم شایعاتی درباره او به وجود آمد و بالاخره مشخص شد که او مشکل قلبی دارد و نمی‌تواند بازی کند. عجیب بود که باشگاه تراکتور بدون انجام تست پزشکی با او قراردادی دو ساله بسته بود. بعد از اینکه مشخص شد او نمی‌تواند برای تراکتور به میدان برود، قراردادش به صورت یکطرفه فسخ شد و کنستانت به کشورش بازگشت و خیلی زود به فیفا شکایت کرد. چند ماه بعد، فیفا تراکتور را ملزم به پرداخت ۸۰۰ هزار یورو به این بازیکن کرد. آن هم در حالی که حتی یک دقیقه هم برای ‌ تراکتور بازی نکرده بود. هنوز پرونده او بسته نشده ‌ و به نظر می‌رسد باید عنوان گران‌ترین و بی‌مصرف‌ترین بازیکن خارجی تاریخ لیگ برتر را به کوین کنستانت بدهیم.

میروسلاو اسلاوو
این بازیکن اوکراینی در لیگ نوزدهم به شهرخودرو پیوست تا این تیم را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند. چهره او بیشتر از یک فوتبالیست شبیه ‌ یک مدل لباس بود. کم‌کم تصاویر عجیب و خارج از عرفی از او در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد او در صنعت مد فعال‌تر از فوتبال است. در رزومه او بازی در تیم‌هایی معمولی و گمنام دیده می‌شد و معروف‌ترین تیمی که میرو در آن بازی کرده بود، ریگا کرواسی بود. آمار گلزنی این مهاجم هم تعریفی نداشت.

از سال ۲۰۱۸ تا زمانی که به شهرخودرو بیاید فقط ۱۳ بازی کرده ‌ و ۳ گل زده بود. میرو فقط در چهار بازی و در مجموع به مدت ۷۳ دقیقه در لیگ برتر برای شهرخودرو به میدان رفت. او ۸ دقیقه هم در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال بازی کرد و هرگز موفق به گلزنی برای شهرخودرو نشد. در همان اواسط نیم‌فصل از ایران رفت و بعد از اینکه مطالباتش پرداخت نشد به فیفا شکایت کرد و شهرخودرو محکوم به پرداخت ۴۰۰ هزار دلار به او شد.

مدیران باشگاه مشهدی پرونده را به دادگاه CAS کشاندند اما باز هم محکوم شدند و دیروز حکم دادگاه CAS مبنی بر محکومیت ۴۰۰ هزار دلاری شهرخودرو در این پرونده تایید شد. با احتساب ۸۰ دقیقه‌ای که او برای شهرخودرو به میدان رفته، این باشگاه باید بابت هر دقیقه بازی به او پنج هزار دلار معادل ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت کند. آن هم بازیکنی که حتی یک گل هم برای این تیم نزده است.

کوین فورچونه
او یکی از عجیب‌ترین خریدها در لیگ برتر ایران بود. در حالی به تراکتور پیوست که فصل قبلش در لیگ فرانسه و تیم تروی بازی می‌کرد و مشخص بود که تراکتور با مبلغ هنگفتی او را راضی به حضور در لیگ برتر ایران کرده است. رسانه‌های نزدیک به باشگاه تراکتور هم اعلام کردند که او گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر ایران است! او در سال ۹۸ و با قراردادی سه ساله به تراکتور پیوست و از همان ابتدا در ترکیب اصلی این تیم قرار گرفت اما انتظارها را برآورده نکرد.

در ۱۰ بازی فقط یک گل زد و ناگهان ایران را ترک کرد. مدتی بعد مصاحبه‌ای کرد و شرایط تبریز و ایران را دلیل خروجش اعلام کرد. تراکتور هم مطالبات او را پرداخت نکرد و فورچونه به فیفا شکایت کرد. شکایتی که باعث شد تراکتور محکوم به پرداخت یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو به او شود.

مشخص نیست مسئولان تراکتور چگونه با او قرارداد بسته بودند که او توانست به راحتی ایران را ترک کند و بدون اینکه مشکلی بابت غیبتش در تمرینات پیش بیاید، از فیفا حکم محکومیت تراکتور را بگیرد. فورچونه بعد از جدایی از تراکتور به اوسر فرانسه پیوست و هم‌اکنون در تیم شاتورو بازی می‌کند. با حکم فیفا تراکتور باید مبلغی معادل ۳۵ میلیارد تومان به او بپردازد. به عبارتی ۳٫۵ میلیارد تومان برای هر بازی! او رزومه خوبی داشت اما نتوانست با فضای فوتبال ایران کنار بیاید ولی پول خوبی از این فوتبال نصیبش خواهد شد.

کدخبر: ۴۳۸۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر