کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۱۸۹
تاریخ خبر:

حیوانات خانگی ‌کاخ سفید و داستان‌های عجیب آنها

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آمریکا بیش از ۳۳۱میلیون نفر جمعیت دارد که این جمعیت روی هم رفته حدود ۱۲۹میلیون خانواده را تشکیل داده‌اند.البته شیب طلاق در آمریکا کمتر از شیب ازدواج است و تعداد خانواده‌ها در هر دهه ۴ تا ۶درصد افزایش پیدا می‌کند.خانواده‌های آمریکایی به طور مرسوم پر جمعیت هستند و به عنوان شاهد این ادعا می‌توان اشاره کرد که در حال حاضر ۷۴میلیون کودک و نوجوان زیر ۱۸سال در سراسر آمریکا زندگی می‌کنند.

آمریکا کشور بزرگی است و به غیر چند شهر معروف که در آنها آپارتمان‌نشینی مرسوم است،خانواده‌ها در بقیه شهرها صاحب خانه‌هایی هستند که دارای حیاط‌های بزرگ و سرسبز و مشجر است و از این رو و به دلیل داشتن فضای مناسب این فرهنگ در خانواده‌های آمریکایی جا افتاده است که آنها صاحبان حیوانات خانگی هم باشند.

پر طرفدارترین حیوان خانگی در آمریکا سگ است.سگ‌های آمریکا جمعیتی ۷۷میلیونی دارند و از این تعداد ۴۸میلیونشان به عنوان حیوان خانگی عضوی از خانواده‌ آمریکایی هستند.پس از سگ‌ها، گربه‌ها در مقام دوم ایستاده‌اند و از میان ۵۸ میلیون گربه آمریکایی، ۳۲ میلیونشان حیوان خانگی هستند.

پس از سگ و گربه،پرندگان با جمعیت ۴میلیونی و اسب‌ها با جمعیت نزدیک به یک میلیونی در رتبه‌های سوم و چهارم حیوانات خانگی قرار دارند.این جمعیت انبوه حیوانات خانگی رفته رفته در قرن بیستم شکل گرفتند و در دهه‌های پایانی قرن گذشته و دهه اول قرن حاضر به اوج خود رسیدند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بخش عمده‌ای از سگ‌ها برای حفاظت و حراست از باغ و مزرعه و املاک خانواده‌ها به عنوان سگ محافظ استفاده می‌شوند.همچنین باید اضافه کرد از ابتدای دهه ۶۰ میلادی نگهداری از حیوانات خانگی به نوعی در دام مصرف‌گرایی آمریکایی افتاد و به نشانی از مرزبندی بین فقیر و غنی و همچنین سفیدپوست اصیل و رنگین‌پوست مهاجر تبدیل شد.

هر خانواده آمریکایی طبق قوانین جاری باید حیوان خانگی خود را بیمه کند و به طور سالانه برای خدمات شهری از جمله تفکیک زباله‌های حیوانی و جمع‌آوری فضولات آنها مالیات پرداخت کند. به تمام این هزینه‌ها، باید هزینه تغذیه و نگهداری از هر حیوان را هم اضافه کرد.با توجه به جمیع جوانب هر حیوان خانگی در آمریکا به طور سالانه حداقل ۴۵۰تا ۶۰۰ دلار هزینه در بر دارد و اگر حیوان در رفاه باشد و قرار باشد از امکانات مکفی برخوردار باشد این رقم به بیش از ۴۰۰۰ دلار در سال افزایش می‌یابد. بنابراین اقشار جوان و بالاخص دانشجوها، طبقه‌های ضعیف و نابرخوردار اقتصادی و بخش عمده‌ای از مهاجران توانایی و استطاعت مالی نگهداری از حیوانات خانگی را ندارند.

پس از سال ۱۹۷۵ و انتشار کتاب آزادی حیوانات، نوشته پیتر سینگر که یکی از فیلسوفان نامدار معاصر و پدر جنبش‌های جهانی دفاع از حقوق حیوانات است،دفاع از گیاهخواری در مقابل دامداری صنعتی و همچنین دفاع از حقوق حیوانات در مقابل نژادپرستی در مورد تمام مخلوقات جهان به یک اصل و شعار در جنبش‌های اجتماعی بدل شد و رعایت حقوق حیوانات و توجه به آنها موردنظر افکار عمومی قرار گرفت.

از این رو نگاه سیاستمداران و بالاخص روسای‌جمهور آمریکا به حیوانات خانگی مضاعف و ویژه‌تر شد چراکه با سرپرستی حیوانات خانگی از یک سو وجه ممتاز بودن و اصالت آمریکایی خود را برجسته می‌سازند و از سوی دیگر با نمایش مهر و عطوفت خود به حیوانات موجب تلطیف افکارعمومی نسبت به خود می‌شوند.

البته باید اعتراف کرد که تاثیر ثالث این رفتار، گسترش فرهنگ خوش‌رفتاری و دوستی با حیوانات است.در ۱۵۰ سال اخیر دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که حیوان خانگی نداشته است و این مار را بی‌معنی و خنده‌دار خوانده است اما دیگر روسای‌جمهور آمریکا حیوان خانگی داشتند و کاخ سفید در طول دوره ریاست آنها میزبان حیوان‌های‌شان نیز بوده است.

جان اف‌کندی رکورددار این موضوع است،او ۷ سگ، ۳ گربه، ۲ اسب، دو اسب پاکوتاه لاتین، یک همستر، یک قناری و یک طوطی داشت. وارن جی. هاردینگ یک سگ عزیزکرده داشت که در تمام جلسات هیات دولت حاضر بود و در صندلی مخصوص خود و در کنار وزرای آمریکا می‌نشست.

جیمی کارتر هم یک سگ افغان داشت که از بزرگ‌ترین و وحشی‌ترین سگ‌های جهان است. پس از شکستن این سنت توسط ترامپ، بایدن با دو سگ خود که از نژاد چوپان آلمانی هستند وارد کاخ سفید شد تا دوباره کاخ سفید میزبان حیوانات خانگی رئیس‌جمهور باشد. یکی از سگ‌های بایدن به نام میجر که پس از اعلام نتایج انتخابات باعث شد پای بایدن پیچ بخورد و آسیب ببیند، به یکی از محافظان کاخ سفید حمله کرده و به او آسیب رسانده است.

بایدن پس از این اتفاق و دلجویی از محافظ خود تصمیم گرفته است که به منظور تنبیه و جریمه، سگ‌های بازیگوش خود را به دلاور و نزد همسرش، جیل بایدن تبعید ‌کند.جیل بایدن، بانوی اول آمریکا هنوز به طور رسمی وارد کاخ سفید نشده است و در شهر و خانه خود زندگی می‌کند.

این خبر توسط رسانه‌های حامیان ترامپ در ترندهای روز فضای مجازی قرار گرفت و نقطه نظر بخش عمده‌ای از آنها این بود که دموکرات‌ها به همه چیز نگاه ابزاری دارند و سگ‌های بایدن هم از این قاعده مستثنا نیستند. آنها معتقدند بایدن عکس‌های دلفریبش و عوام‌فریبش با سگ‌های خود در کاخ سفید را گرفته و دیگر کارش با آنها تمام شده است و به همین دلیل این سگ‌های بیچاره از کاخ سفید بیرون انداخته شده‌اند.

کدخبر: ۳۷۹۱۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر