کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۳۳۸
تاریخ خبر:

آقای خاتمی! حکمرانی، ‌پیچیده‌تر از این حرف‌هاست

روزنامه هفت صبح | یک: حرف‌های آیت‌الله سید‌احمد‌ خاتمی در توصیه به دولت آینده حیرت‌انگیز بود. اینکه اولویت اول دولت آینده باید صیانت از فضای مجازی و محدود کردن اینترنت باشد. این را نه یک روحانی کلاسیک در یک مرکز آموزشی و مذهبی بلکه چهره‌ای می‌گوید که در میانه بسیاری از اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشور بوده و چند سالی است که یکی از فقهای شورای نگهبان محسوب می‌شود.

حالا چنین چهره‌ای در میانه ماجرای خشکسالی‌،‌ بحران اقتصادی و ناآرامی‌های اجتماعی‌،‌ در قالب یک مصلح و واعظ مذهبی ظاهر می‌شود و تقاضای محدود کردن فضای مجازی به خاطر تاثیرات سوء‌اخلاقی‌اش را دارد. طبیعی است که برای یک چهره روحانی دغدغه‌های اخلاقی اولویت مهمی داشته باشد اما در کشور ما روحانیت به عنوان یک نیروی ناظر‌،‌ سیاستگذار و اجرایی محسوب می‌شود باید ملاحظات و اولویت‌های حکمرانی را در نظر بگیرند.

آقای خاتمی پس از این همه سال حضور در مناصب سیاسی و لمس مشکلات کشور، ‌ناگهان به شکلی صددرصد در جامه یک واعظ نصیحتگر فرو می‌روند و اولویت اول ایران بحران زده را فضای مجازی اعلام می‌کنند. بخشی از روحانیت ما باید با وظایف سیاسی و اجتماعی خود بیشتر انس بگیرند. باید بدانند حکمرانی بر ملتی اینگونه پرهیجان و تحت فشار کاری بسیار پیچیده است. می‌دانم که فضای مجازی فعلی که بیش از ۶۰میلیون نفر از ایرانی‌ها را به شکل شبانه‌روز مشغول خود ساخته،‌ چه جایگاه مطرودی از چشم علمای دینی کشور ما دارد.

چرا راه دور برویم حتی نماینده آبادان هم که روحانی نبود وسط اعتراضات خوزستان دغدغه طرح محدودسازی و کنترل فضای مجازی را داشت. می‌دانم که می‌شود استدلال کرد که بخشی از اعتراضات خشونت بار به دلیل فضای مجازی است و همین طور سلسله استدلالاتی درباره فضای مجازی و نقشش در جداشدن جوان‌های معترض از نظام و…اما به عنوان عضوی از سیستم حکمرانی کشور، انتظار ما از روحانیت و علما توجه دقیق‌تر به امر پیچیده حکمرانی است.

دو: واکنش به طرح صیانت از فضای مجازی که قرار است امروز در مجلس مطرح شود کم کم به رسانه‌های اصولگرا هم کشیده شده است و بعضی فعالان رسانه‌ای نگرانی عظیم خود را ابراز کرده‌اند . امیدواریم شاهد تعادل رضایتبخش میان شور انقلابی و ملاحظات اجتماعی در امر قانونگذاری باشیم. وضع قانون با تکیه صرف بر مبنای شور انقلابی کار دست همه ما خواهد داد. امیدواریم مجلسی‌ها یادشان باشد به عنوان وکلای مردم نباید خلاف خواسته‌های اکثریت حرکت کنند. درک خواسته‌های اکثریت مسئله واضح و راحتی است.

کدخبر: ۴۰۴۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر