کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۳۲۲
تاریخ خبر:

حکمت پنهان مرگ حکیم ‌طب سنتی براثر کرونا

روزنامه هفت صبح | یک پژوهشگر طب سنتی اول مرداد ماه جانش را به علت بیماری کرونا از دست داد. در اینکه ما از مرگ همه افراد بر اثر کرونا ناراحت می‌شویم، شکی نیست اما علامت سوال بزرگی بعد از مرگ سیدمحمد موسوی به‌جا مانده. اینکه اگر طب سنتی جواب می‌داد، چرا حکمای بزرگ آن در راه مبارزه با این بیماری فوت می‌کنند؟

رئیس دانشکده طب مکمل و ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برابر این سوال اینطور زیرکانه جواب می‌دهد: «مگر متخصص قلب سکته قلبی نمی‌کند؟» دستیار آیت‌الله تبریزیان هم انگار که نخواهد مرگ کسی را گردن بگیرد، ارتباط‌شان را از طب سنتی جدا می‌کند و می‌گوید که اصلا با طب سنتی‌ها تفاهم نداشتند. با اینکه مرحوم موسوی جانش را بر اثر بیماری کرونا از دست داده اما در سایت این طبیب اصفهانی، تجویزهایی برای کرونا آورده شده است.

مثلا نوشته باید جوشانده‌های ضدویروسی مثل جوشانده نیلوفر، چای کوهی، گل ختمی، تخم گشنیز و سه پستان را با هم مخلوط و آسیاب کرد و هر صبح و ظهر و شب یک قاشق از آن را با دو لیوان آب خورد. ولی این بار به نظر می‌آید زور کرونا از این دم‌نوش‌ها خیلی بیشتر بوده و نتوانسته در مقابل این بیماری از طبیب معروف محافظت کند.

موسوی اول مرداد ماه فوت کرد ولی از پست‌های آخر تلگرامش با هفت هزار ممبر، می‌شود فهمید که علت مرگ او تا روز گذشته مخفی باقی مانده بود. این خبر را چهار روز بعد از حادثه، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت داد و با زبان کنایه از خدا برای او طلب مغفرت کرد. تقریبا هم مشخص است که چرا اطرافیان تمایلی به انتشار علت مرگ طبیب اصفهانی نداشته‌اند.

همزمان با مرگ ایشان، ویدئویی از حضور او در تلویزیون پخش شد که از طب سنتی و خوردن روزی سه لیوان دم‌نوشی که بالاتر نوشتیم، برای درمان کرونا دفاع می‌کرد. اینطور که در تلگرامش آمده موسوی بر اثر تماس با بیماران مبتلا به کرونا این بیماری را گرفته بوده و اطرافیان از او به عنوان «شهید سلامت» یاد می‌کنند. البته در تلگرام او نوشته شده: «شفاف‌سازی و راستگویی در مورد فوت استاد هیچ از بزرگواری و علم و دانش بیکران و مهارت ایشان در درمان بیماران کم نمی‌کند».

موسوی که بود؟
در سایت پیک شفا (متعلق به موسوی) نوشته شده که پشتوانه تجربی این مرد اطلاعات بومی و قدیمی و توصیه‌های پدرش بوده. موسوی اولین بار سال ۱۳۸۴ در شبکه ۴ به یک برنامه تلویزیونی دعوت شد. او کمی بعد موسسه‌ای به اسم شفا را هم در اصفهان تاسیس کرد. آخرین بار موسوی فروردین ماه سال پیش به تلویزیون آمد و همان توصیه‌های کرونایی که در سایتش آورده بود، آنجا هم تکرار کرد. از دیگر پیشنهادهایش این بود که مبتلایان باید اطراف دماغ‌شان روغن سیاه‌دانه بمالند. او به غیر از کرونا، توصیه‌های دیگری هم دارد که اغلب‌شان به ادعای خود، مخالف پزشکی غربی هستند.

مرحوم از مدافعان نمک بود و اعتقاد داشت تبلیغات ضد نمک از سیاست‌های اروپایی‌ها بوده وگرنه این ماده ضرری برای بدن ندارد. حتی مشخصا نوشته «تعیین میزان استاندارد مصرف نمک هم از آن موارد غرب‌زدگی و اطاعت از دستورات و روش‌های غربی‌هاست و مبنای درست علمی ندارد.» او سال ۱۳۹۳ در همایشی به اسم طب کل‌نگر، درباره درمان سرطان گفته بود: «برای درمان این بیماران مزاج‌شناسی اولویت دارد.» موسوی جزو همان تیمی بود که سال ۱۳۹۱ در تهران جمع شدند و شورای عالی طب ایرانی- اسلامی را پایه‌گذاری کردند. چهار سال بعد در وزارت بهداشت دفتر طب ایرانی زیر نظر وزیر تاسیس شد.

‌مشاور آیت‌الله تبریزیان: ما طب سنتی را قبول نداریم
حالا بعد از این ماجرا طرفداران طب سنتی از اسلامی راه‌شان را جدا کرده‌اند. مشاور آیت‌الله تبریزیان به هفت صبح می‌گوید: «طب ما طب اسلامی است و طب آقای موسوی طب سنتی بود. مثلا ما عرقیجات را قبول نداریم ولی پایه طب سنتی گیاه است و منبع آن به اهل‌بیت برنمی‌گردد. منبع حرف‌های آنها ابوعلی سیناست که او هم از خودش درآورده.»

آیت‌الله تبریزیان همان روحانی ایرانی- عراقی است که توصیه‌های درمانی او در ماجرای کرونا شهرت زیادی پیدا کرد. او پزشکی جدید را پروژه نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌داند. سال ۱۳۹۸ با سوزاندن کتاب مهم هاریسون، بسیار معروف شد و بعد از آن در دادگاه روحانیت محکوم شد. مشاور او که به خواندن نسخه‌های عربی به مراجعان کمک می‌کند، اینطور می‌گوید: ‌«ما هیچ گیاهی تجویز نمی‌کنیم به‌جز گلاب. درست است که ایشان دو سال پیش از طبابت منع شدند ولی شاگردانشان سرتاسر کشور هستند که بیمار ویزیت می‌کنند.»

به گفته او تبریزیان امروز در مشهد، اصفهان، تهران و قم شاگردهای «برجسته‌ای» دارد. مشاور تبریزیان اینطور می‌گوید:‌ «امروز بیشتر شاگردهای ایشان بر اساس سطح بیماری فرد به او سیاه‌دانه، عسل، داروی امام رضا و امام کاظم تجویز می‌کنند. در این مدت هم یک بیمار نداشتیم که جانش را از دست داده باشد. حتی یک بیمار ۸۰ ساله داشتیم که پزشک‌ها جوابش کرده بودند.»

‌پزشکان سنتی؛ یک قدم عقب
طب سنتی مدافعانی هم در دانشگاه دارد. این گروه پزشکی معمولا از این طب، به عنوان طب کمکی استفاده می‌کنند و در تمام دو سال گذشته به وزارت بهداشت انتقاد می‌کردند که چرا قدرت بیشتری به آنها نمی‌دهند که در فرایند مبارزه با کرونا وارد شوند. ولی حالا که یکی از آنها فوت کرده از ادعاهایشان یک قدم عقب‌نشینی کرده‌اند. برای مثال رئیس دانشکده طب مکمل و ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آبان سال ۱۳۹۹ به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «اگر مسئولان مربوطه به روش درمان طبیعی و سنتی اعتقاد داشتند و توجه می‌کردند می‌توانستیم با هزینه‌های بسیار پایین‌تر بیماران کرونایی را درمان کنیم.»

این بار ولی در مقابل حرف دیگری می‌زند. او تاکید دارد که آنها هیچ وقت ادعایی نداشته‌اند و از روش‌های گرمی و سردی برای تجویز دارو استفاده نمی‌کنند. تنها اظهارنظری که مستقیما درباره مرگ یکی از طبیبان طب سنتی دارد این است که «همانطور که یک متخصص قلب ممکن است سکته قلبی کند، یک متخصص طب سنتی هم ممکن است بر اثر عمل نکردن داروهایش بمیرد.» ولی در پایان تاکید می‌کند که درست نمی‌داند داروهای موسوی چه بوده و چرا نتوانسته روی درمان این بیمار تاثیر بگذارد.

کدخبر: ۴۰۵۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر