کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۳۳۸
تاریخ خبر:

حکایت مصر غول‌کُش و ‌جادوی ‌کی‌روش

روزنامه هفت صبح، علی رستگار| یک: تا چند هفته پیش شاید بیشتر هواداران مصر دل خوشی از کارلوس کی‌روش نداشتند. شروع کار او در مصر خیلی با نتایج دلچسبی همراه نبود. حتی همین مسابقات جام‌ملت‌های آفریقا را هم مصری‌ها با یک باخت مقابل نیجریه شروع کردند. حالا اما آن‌ها با کنار زدن همه غول‌های پرستاره این جام یعنی ساحل‌عاج و مراکش و کامرون به دیدار نهایی رسیدند و باید مقابل سنگالی قرار بگیرند که از مسیر به مراتب راحت‌تری تا پای فینال آمده.

بدون تردید یکی از جذابیت‌های فینال مصر و سنگال دوئل محمد صلاح و سادیو مانه مهاجمان آماده لیورپول است اما جذاب‌ترین کاراکتر این مسابقات شاید خود کارلوس کی‌روش باشد. نه فقط برای مصری‌ها بلکه برای هواداران فوتبال در کشورهای مختلف. از کلمبیایی‌ها که اخیرا مشخص شد خیلی زود دلشان برای کی‌روش تنگ شده؛

عراقی‌ها که کی‌روش یکی از گزینه‌های اصلی هدایت تیمشان بود اما ادووکات را به او ترجیح دادند، (بعد در میانه راه با نتایج ضعیف در مسابقات مقدماتی جام جهانی مربی هلندی را برکنار کردند و با زلیکو پتروویچ ادامه دادند که پریروز او هم اخراج شد) بیشتر از همه شاید خود ما ایرانی‌ها که دوران شیرینی با حضور در دو دوره جام‌جهانی با کی‌روش داشتیم. هرچند این اواخر بعضی صفحات هواداری پرسپولیس ناخواسته در دام دوقطبی‌سازی‌های جهت‌داری افتادند که از سوی بعضی واسطه‌ها با انگیزه منافع اقتصادی طراحی شده بود و بی‌خود و بی‌دلیل این پرسپولیس‌ها هم آنتی کی‌روش دوآتشه شدند.

دو: به هر ترتیب چه علاقه‌مندان کی‌روش و چه کسانی که از او متنفرند نمایش هیجان انگیز او و تیمش در جام ملت‌های آفریقا را دنبال می‌کنند. نقطه اوج این نمایش هم پنجشنبه شب اخیر بود که مرد پرتغالی در سن ۶۸ سالگی مثل همیشه با حرارت و هیجان از کنار زمین تیمش را هدایت می‌کرد. با همان مشت‌های گره کرده و با همان انگیزه و انرژی. او حالا یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال مصر را به فینال جام ملت‌های آفریقا رسانده.

شاید تنها ستاره تیم او نه محمد صلاح بلکه محمد ابوجبل ۳۳ ساله بود. دروازه‌بانی که بارها دروازه تیمش را در طول بازی‌های مرحله حذفی نجات داد و با روحیه جنگندگی بالا، بعد از دو ماراتن ۱۲۰ دقیقه‌ای در ضربات پنالتی مقابل کامرون و ساحل عاج درخشان ظاهر شد. حتی در بازی مقابل مراکش هم که بعد از مصدومیت در نیمه دوم وقت‌های اضافه به اجبار تعویض شد، به سبک سرمربی‌اش کارلوس کی‌روش از کنار زمین هم‌تیمی‌هایش انگیزه می‌داد.

مابقی بازیکنان مصر بازیکنان شناخته شده‌ای نیستند. یک محمد الننی دارند که در آرسنال همیشه نیمکت نشین است و قرمزهای شمال لندن همیشه دنبال این هستند او را قرضی به تیم‌های دیگر بفرستند. ابراهیم حسن ملقب به ترزگه هم که از یک مصدومیت طولانی برگشته و در استون ویلا کمتر بازی به او می‌رسد. کی‌روش با همین بضاعت با مصر تا فینال بالا آمده. با نظم و مقررات تاکتیکی وسواس‌گونه که حداکثر تمرکز و بهره‌وری را از بازیکنانش بیرون می‌کشد. خودش هم کنار زمین مثل همیشه تلاش می‌کند با هر ترفندی شده جو بازی را به سود تیمش برگرداند. بازی پنجشنبه شب مصر مقابل کامرون میزبان پر از لحظات دراماتیک بود. از تک به تکی که محمد صلاح مفت از دست داد تا مشاجره دامنه‌دار کی‌روش با داور که منجر به اخراج او از کنار زمین شد و ضربات پنالتی که مصر قاطع و بی‌رحم میزبان را حذف کرد. ادامه در صفحه ۰۳

او تیمی را دارد که در سه بازی نفسگیر و ۱۲۰ دقیقه ای مقابل سه تیم بزرگ آفریقا تنها یک گل خورده آن هم از روی نقطه پنالتی و در کل شش بازی هم در مجموع دو گل دریافت کرده است .

سه: واکنش‌ها به بُرد تاریخی مصر مقابل کامرون محدود به تهران و قاهره نبود. پل اسکولز ستاره ‌سال‌های نه چندان دور منچستر یونایتد که بازی مصر و مراکش را گویا تماشا می‌کرده عکسی از صحنه اخراج کی‌روش استوری کرد و به حمایت از مربی سابق خود در منچستر پرداخت. رضا عبدالعال پیشکسوت و مربی اهل مصر که یکی از شاخص‌ترین مخالفان کی‌روش در این کشور است و تا همین قبل از بازی هم از انتقاد به کی‌روش دست بردار نبود، حالا گفته اگر مصر قهرمان شود می‌روم در فرودگاه دست کی‌روش را می‌بوسم.

صفحات کاربران عرب ‌زبان همه پر از توئیت‌های تحسین‌آمیز در ستایش عملکرد کارلوس کی‌روش است و به او لقب رئیس بزرگ دادند. بعضی کاربران مصری از کی‌روش خواهش کردند در این تیم بماند و مصر را به جام جهانی قطر برساند. یکی از کاربران به این نکته اشاره کرده که پاسخ کی‌روش قبل از بازی به اظهارات ساموئل اتوئو رئیس فدراسیون کامرون که این بازی را به میدان جنگ تشبیه کرده بود حساب شده و دقیق بود و جنگ روانی را به نفع مصر برگرداند.

یکی از نکاتی که کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره داشتند بطری آبی است که در هنگام ضربات پنالتی در دست ابوجبل یا گاباسکی دروازه بان مصر دیده شد. روی این بطری آب یک کاغذ چسبانده شده که بحث‌هایی را به دنبال داشت و حدس و گمان‌هایی در مورد آن زده می‌شد اما حالا مشخص شده که روی این کاغذ نتایج آنالیز جهت ضربات پنالتی بازیکنان کامرون نوشته شده.

دروازه‌بان مصر از چهار پنالتی کامرونی‌ها دو تا را گرفت و یک پنالتی هم کلا به بیرون رفت. بسیاری از صفحات تخصصی فوتبال در شبکه‌های اجتماعی هم با انتشار عکس‌های درگیری کی‌روش با داور و همینطور لحظه‌ای که او اوایل بازی روی زمین زانو زد و به شکل معناداری دستانش را روی به آسمان گرفته بود واکنش نشان دادند.

در ایران هم بسیاری از موافقان و مخالفان کی‌روش لب به تحسین او گشودند. بعضی صفحات که معمولا باخت‌های قبلی او را دست می‌انداختند فعلا سکوت کردند. گروهی از کاربران هم به بعضی فوتبالیست‌های پیشکسوت که این روزها در یک برنامه اینترنتی سخت سرگرم عیب‌جویی درباره دستاوردهای کی‌روش در دوران حضور در فوتبال ایران هستند طعنه زدند.

کدخبر: ۴۴۰۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    دوران حضور کی روش در ایران، نقطه عطف فوت بال ملی ما است که هنوز هم آثار آن را می بینیم. جمع کردن بساط بازیکن سالاری، اهمی ت به جزییات و برنامه ریزی، شخصیت تیمی، د عوت از بازیکنان ایرانی تبار خارج از کشور ، پیگیری و به سرانجام رساندن امکانات در حد تیم ملی و … قدر او را ندانستیم، سال ه ا می توانست برای فوتبال ما افتخار آفرینی کند.