کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۵۲۵
تاریخ خبر:

حواشی یک روز جنجالی و پرحاشیه ‌در فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح | بازی سپاهان و پرسپولیس به دلیل دیر رسیدن کاروان تیم میزبان به ورزشگاه برگزار نشد. پول هست محبوبیت هست لابی و رانت هم هست. رسانه هم هست. پس بازی دربیاوریم. به لابی‌ها و نفوذی‌ها و چهره‌های معتمدمان زنگ بزنیم،‌ فشار از بالا بیاوریم‌،‌کمی صحنه سازی کنیم،‌ در لحن طلبکار باشیم‌، فرار رو به جلو را استادانه با لحنی خسته و خاکی انجام دهیم. نمایش وارستگی بدهیم‌،‌ خودمان را قربانی نشان دهیم‌،‌ قربانی حسن نیت و تقاضاهای طرفداران‌،‌ میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی برایمان مهم نباشند‌، وقت‌کشی کنیم و چشم امید به همان لابی‌های همیشگی‌مان داشته باشیم.

بهانه این جملات بازی سپاهان و پرسپولیس بود اما مدیونید اگر فکر کنید ما منظورمان مدیران دو باشگاه یا یکی از این دوباشگاه باشد. یعنی باشگاه سپاهان‌؟‌ این چه حرفیه‌! نه. مدیران و سرپرست‌های این دو تیم و به‌خصوص سپاهان که عین دسته گل‌،‌ همه مقررات بازی جوانمردانه را رعایت کردند و نمایشی دلپذیر و شکوهمند از قانون مداری و احترام به مخاطب برگزار کردند و نشان دادند که هیچ علاقه‌ای به پیچاندن‌،‌ زیرزیرکی بازی کردن‌،‌ لابی گری‌،‌ صحنه سازی و شامورتی گری‌های دیگر ندارند و نمایشی کامل از یک مدیر طراز انقلاب و ایران امروز هستند‌. خدا حفظشان کند.

اعلام بازی بدون تماشاگر یک جورهایی مثل پخش فیلم در سینماها بدون تماشاگر است. در یک اقتصاد درست مگر می‌شود لیگ حرفه‌ای یک کشور بدون تماشاگر انجام شود. اما به ذهن برگزار کنندگان رسید و بلافاصله اعلام کردند. و خب این همان گزکی بود که یکی از تیم‌ها به آن علاقه داشت. در نبود چند بازیکن اصلی خود به شکلی زیرپوستی ماجرا را به سمتی هدایت کرد که به آن علاقه داشت. تیرهایی در تاریکی و چشمداشت به لابی و جنگ رسانه‌ای‌. مدیونید اگر فکر کنید در مورد تیم خاصی حرف می‌زنیم. مدیران این دوباشگاه از این شائبه‌ها دورهستند. این نکات همین طوری به ذهنمان رسید‌! ‌

*** تصمیم عجیب سازمان لیگ
حدود ساعت ۲۰‌ شنبه شب سازمان لیگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بازی استقلال و ذوب‌آهن در تهران بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. سه ساعت بعد هم اطلاعیه جدیدی روی سایت سازمان لیگ منتشر شد که خبر از برگزاری همه بازی‌های فوتبال در سطوح مختلف باشگاهی ایران بدون حضور تماشاگران می‌داد. نتیجه اینکه بازی سپاهان و پرسپولیس هم باید بدون حضور هواداران برگزار می‌شد. بلافاصله واکنش‌ها آغاز شد. سپاهانی‌ها در توئیتر رسمی خود اعلام کردند از سوی هیچ نهادی به آنها چیزی اعلام نشده و به این ترتیب هواداران منعی برای حضور در استادیوم نقش جهان نخواهند داشت. ساعتی بعد هم بیانیه‌ای مشترک از سوی دو باشگاه سپاهان و شهرخودرو منتشر شد که در آن این دو باشگاه خواهان لغو بازی‌های دیروز خود شده بودند.

*** نگرانی بابت جان مردم!
یکی از واکنش‌های خواسته‌های ابتدایی سپاهانی‌ها برگزاری بازی با حضور هواداران‌شان بود. آنها معتقد بودند که غیبت هواداران آنها عملا امتیاز میزبانی‌شان را بی‌‎معنی خواهد کرد و به همین دلیل ابتدا اصرار به برگزاری بازی با حضور هواداران‌شان داشتند اما بعد از اینکه مشخص شد سازمان لیگ با این درخواست موافقت نمی‌کند، خواسته سپاهانی‌ها تغییر کرد.

مسعود تابش مدیرعامل این باشگاه در مصاحبه‌ای گفت: «ما هرگز حاضر نیستیم سلامت مردم عزیزمان به خاطر چند ساعت حضور در ورزشگاه به خطر بیفتد اما این عادلانه نیست که بدون تماشاگر بازی کنیم. از این رو خواهان لغو دیدار سپاهان و پرسپولیس هستیم. مگر اینطور نبود که بازی ما با استقلال به خاطر آلودگی هوای تهران لغو شد و در جام حذفی به تعویق افتاد؟ ما هم اعتراضی نکردیم. الان نیز با توجه به شرایط ویژه می‌خواهیم که بازی با پرسپولیس لغو شود. انشاءالله در آینده هم شرایط بهتر می‌شود و می‌توانیم بازی‌های‌مان را دنبال کنیم.»

*** این دستور وزارت بهداشت است!
رایزنی‌های مسئولان باشگاه سپاهان برای لغو بازی تا ساعات نزدیک به برگزاری آن ادامه داشت. حوالی ساعت ۱۱ ظهر سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در مصاحبه‌ای رادیویی به برگزاری بازی سپاهان و پرسپولیس اصرار کرد و لغو آن را غیرممکن دانست. او گفت: «با توجه به اطلاعیه‌های صادر شده و دستور وزارت بهداشت تمام بازی‌های لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار می‌شود. این موضوع یک پدیده اجتماعی است و مدیریتش از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود. ما هم تابع نظر آنها هستیم. الان هم مساعدت شده که بازی بدون تماشاگر برگزار شود.» او حتی مدعی شد که در خود چین هم بازی‌ها لغو نشده و بدون تماشاگر برگزار می‌شود اما اطلاعات او درست نبود.

*** تجمع عجیب مقابل هتل سپاهان
با وجود تاکید سازمان لیگ به برگزاری بدون تماشاگر بازی، هواداران سپاهان رضایت ندادند. تعداد قابل توجهی از آنها از حدود ساعت ۱۳ مقابل هتل کوثر محل اقامت تیم سپاهان تجمع کردند و علاوه بر شعارهای حمایتی از تیم‌شان خواهان گرفتن مجوز برای حضور در استادیوم نقش جهان شدند؛ آن هم بدون توجه به خطر شیوع ویروس کرونا! بعد از مدتی و در حالی که حدود یک ساعت تا آغاز بازی مانده بود، خبری از حضور کاروان سپاهان در استادیوم نبود. این در حالی بود که پرسپولیسی‌ها از ساعت ۱۵ وارد نقش جهان شده بودند و در رختکن حضور داشتند. ظاهرا هواداران سپاهان مانع حرکت اتوبوس این تیم به سمت استادیوم شده بودند.

*** اتوبوس سپاهان را پنچر کردند!
سرانجام نیروهای یگان ویژه وارد عمل شدند تا راه را برای عبور اتوبوس سپاهان باز کنند. با تلاش یگان ویژه راه برای حرکت باز شد اما باز هم تعداد زیادی از هواداران این تیم اجازه حرکت کردن اتوبوس را ندادند و حتی چند عدد کامیون هم مقابل اتوبوس سپاهانی‌ها قرار داده بودند تا اتوبوس این تیم نتواند به سمت ورزشگاه حرکت کند. اما اتفاق جالب اینجا بود که بعد از متفرق شدن هواداران توسط یگان نیروی انتظامی، اتوبوس سپاهانی‌ها پنچر شد تا آنها باز هم نتوانند به سوی ورزشگاه حرکت کنند.

*** نیم ساعت منتظر سپاهان می‌مانیم
در حالی که فقط چند دقیقه تاساعت آغاز بازی باقی مانده بود اما هنوز خبری از رسیدن سپاهانی‌ها به استادیوم نبود. افشین پیروانی سرپرست پرسپولیس در مصاحبه با برنامه فوتبال برتر گفت: «قانون اگر هست باید برای هر دو تیم باشد. اصلا به ما می‌گفتند بازی ساعت ۱۰ شب برگزار می‌شود. چرا باید تیم پرسپولیس منتظر تیم رقیب شود. سپاهانی‌ها هنوز به زمین نیامدند. آیا سپاهان تا ساعت ۱۶:۴۵ در زمین حاضر می‌شود؟ ما طبق قانون نیم‌ساعت صبر می‌کنیم.»

*** برگزاری مراسم آغازین با یک تیم!
سرانجام حدود ساعت ۱۶:۳۵ کاروان سپاهان وارد نقش جهان شد. طبق وعده افشین پیروانی، پرسپولیسی‌ها ساعت ۱۶:۴۵ وارد زمین شدند و در کنار تیم داوری قرار گرفتند و در غیاب سپاهانی‌ها مراسم آغازین بازی اجرا شد. پرسپولیسی‌ها حتی عکس تیمی هم گرفتند اما همچنان خبری از تیم سپاهان در زمین نبود و ساعت ۱۶:۵۰ پرسپولیسی‌ها و تیم داوری زمین را ترک کردند و به رختکن رفتند!

*** ما آماده بودیم، پرسپولیس بازی نکرد!
ساعت ۱۷ مسعود تابش مدیرعامل سپاهان با برنامه فوتبال برتر مصاحبه کرد و گفت: «در فینال جام حذفی سه ساعت بازی را نگه داشتند و اتفاقا یکی از تیم‌های این بازی تیم پرسپولیس بود. شرایط ما ویژه بود و انشاءالله بازی انجام می‌شود. ما آماده بودیم و به ناظر اطلاع دادیم. این حرف‌ها که روی نیمکت تدارکات نیامد و … درست نیست ولی برای آماده شدن به ۴۵ دقیقه زمان نیاز است!»

رضا فتاحی سرپرست سپاهان هم در ادعایی عجیب گفت: «به آقای مرادی گفتیم که تیم ما آماده است ولی دیگر پرسپولیس قبول نکرد. در بازی فینال وقفه افتاد ولی بازی کردند. چون ما شهرستانی هستیم باید این اتفاق بیفتد. چرا ما نباید از حق میزبانی‌مان استفاده کنیم. با تمام اینها ما آمدیم ولی متاسفانه با وجود صحبت‌های آقای مرادی، پرسپولیس بازی نکرد.» البته دوستان سپاهانی توضیح ندادند که اگر از ابتدا قصد داشتند بازی کنند چرا طبق روال، تا دقایقی قبل از ساعت شروع بازی ترکیب این تیم اعلام نشده بود!

*** سرانجام پرسپولیسی ها رفتند
بالاخره در ساعت ۱۷:۲۰ کاروان پرسپولیس از رختکن بیرون آمد و نفرات این تیم به سمت اتوبوس خود رفتند تا از استادیوم خارج شوند. مسئولان این باشگاه هم ادعا کردند: «بازی طبق قانون ۳ بر صفر شده و ما زیر بار تصمیمات غیرقانونی نمی‌رویم.» سهیل مهدی هم گفت: «حداقل سه ساعت است با هر دو تیم صحبت می‌کنم از آنها خواهش کردیم اما اتفاق نیفتاد. فکر می‌کنم این اراده نبود که این بازی برگزار شود.» و در نهایت دقایقی بعد اتوبوس پرسپولیس ورزشگاه را ترک کرد.

*** حالا جرات دارید رای صادر کنید!
بازی در نهایت لغو شد و برای صدور حکم درباره آن باید منتظر گزارش ناظر و داور بازی و تصمیم سازمان لیگ باشیم. دو حالت بیشتر وجود ندارد. یا طبق قانون سپاهان ۳برصفر بازنده اعلام می‌شود یا بازی در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد. در حالت اول از همین حالا قابل پیش‌بینی است که واکنش مسئولان سپاهان و حتی استقلال و تراکتور منفی خواهد بود و در حالت دوم پرسپولیسی‌ها این حق را برای خود قائل خواهند بود که اصلا بازی نکنند! باید دید سازمان لیگ در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت. تصمیمی که گرفتنش و البته اجرایی کردنش جرات زیادی می‌خواهد!

کدخبر: ۳۱۱۵۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر