کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۱۰۲
تاریخ خبر:

حواشی و پاسخ شهاب حسینی درباره ‌‌تزریق واکسن

روزنامه هفت صبح | شهاب حسینی در گفت‌وگوی مختصری که با خبرگزاری ایسنا داشته، توضیح داده که به اصرار یکی از دوستانش در صف واکسن مازاد مقابل یکی از مراکز سالمندان در آمریکا ایستاده و شانس با او یار بوده و توانسته مثل سایر مردم عادی واکسن تزریق کند. او در مورد ماسک جنجالی‌اش هم توضیح داده که در هنگام خروج از خودرو متوجه شده همین یک ماسک که قبلا یکی از دوستانش به او هدیه داده را دسترس دارد و از همان استفاده کرده.

این روشن‌ترین پاسخ او به حاشیه‌های چند روز اخیر است، بعد از دو پست اینستاگرامی مبهم که مفهوم گلایه‌آمیزی از آن برداشت می‌شد. بااین‌حال پاسخ جدید او منتقدانش را راضی که نکرده هیچ، باعث شده خیلی از کاربران با لحن تندتری از خجالت او دربیایند. درواقع مشابه اتفاقی که پارسال برای رامبد جوان و نگار جواهریان یا در مورد آزاده نامداری رخ داد، برای شهاب حسینی در حال تکرار است.

این افراد از سوی افکار عمومی با اتهام تناقض در گفتار و عملکرد خود مواجه شدند، به‌خصوص بعضی به مواضع سال پیش شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر اشاره کردند که آشکارا مقابل موضع هنرمندانی مثل مسعود کیمیایی ایستاده بود و بعد از فضای دوقطبی‌ای که شکل گرفت، گفت قصد داشته از وحدت در سرزمینش دفاع کند. بنابراین حالا اینکه گوینده این جملات در شرایطی که هنوز مردم ایران واکسن دریافت نکرده‌اند، در آمریکا واکسن زده، از دید افکار عمومی رفتار مزورانه‌ای تفسیر شده است.

*** چطور به شهاب حسینی واکسن رسید؟
در این چند روز که تصاویری از حضور شهاب حسینی برای دریافت واکسن منتشر شده بود، این پرسش هم پیش آمد که چطور او در اولویت واکسن قرار گرفته؟ خیلی از شهروندان ایرانی مقیم آمریکا توئیت کرده بودند که پس چرا به ما واکسن نرسیده؟ با توجه به موقعیت مکانی و فضایی که شهاب حسینی در آن حاضر شده بود و اینکه تصویری از لحظه تزریق واکسن ثبت نشده بود، این شایعه به وجود آمد که او صرفا برای خالکوبی به آنجا رفته.

یا بعضی گفتند او فقط واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده؛ شایعه‌ای که معلوم نشد اولین‌بار از سوی چه کسی مطرح شد، اما بعضی به اشتباه آن را به خود شهاب حسینی منتسب می‌کردند. به‌هرحال شهاب حسینی در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرده که واکسن کرونا زده و این معما که چطور به او واکسن رسیده را اینطور پاسخ داده:‌

«هیچ نیت قبلی و برنامه‌ریزی مشخصی برای زدن واکسن نبود و نداشتم. به اصرار یکی از دوستان که برای آغاز یک کار سینمایی همراهی‌ام می‌کرد، در صف واکسن مازاد ایستادیم تا شانس خود را امتحان کنیم. در آمریکا برای مراکز سالمندان و سایر مراکز در اولویت، همیشه چیزی حدود ۲۰ درصد واکسن اضافه در نظر گرفته می‌شود تا در صورت شکستگی یا اتفاقات غیرمترقبه، مشکلی برای جامعه هدف به وجود نیاید.

پس از اتمام کار، مازاد را بین مردم عادی توزیع و تزریق می‌کنند. در ضمن این واکسن‌ها بعد از خروج از دمای یخ‌زدگی چون قابل برگشت و استرداد نیست، مازادش به مردم عادی تزریق می‌شود، کل ماجرا همین بود؛ اتفاقی که برای هر کسی می‌تواند بیفتد.»

پیش از این گزارش‌هایی هم از سوی بعضی رسانه‌ها منتشر شده بود که در آمریکا اگر برای افرادی که واکسن در نظر گرفته شده حاضر به دریافت آن نشوند یا در موعد و محل مقرر حضور پیدا نکنند، واکسن آنها یا دور ریخته می‌شود یا به رهگذران و داوطلبان دیگر تزریق می‌شود. این موضوع البته با نارضایتی بعضی شهروندان آمریکایی مواجه شده و گفتند نسبت به عدم رعایت اولویت‌ها در توزیع واکسن معترض هستند.

دو روز پیش آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی هم در مصاحبه‌ای با اشاره به تبعیض نژادی در توزیع واکسن در آمریکا گفته بود:‌ «آمارها نشان می‌دهند جمعیت سفیدپوستان آمریکا نسبت به جوامع رنگین‌پوست بیشتر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.» به روایتی تا الان حدود ۱۸ میلیون نفر در آمریکا به طور کامل و در دو دوز واکسینه شده‌اند.

با‌این‌حال در خیلی از کشورهای توسعه‌یافته، از جمله آمریکا خیلی از مردم هنوز به دریافت واکسن تمایل نشان نمی‌دهند. دیروز رسانه‌های آمریکایی گزارشی منتشر کرده بودند از امتناع تعداد زیادی از نیروهای نظامی این کشور از دریافت واکسن کرونا. بنابراین تعجبی ندارد واکسن‌هایی که به این شکل تخصیص داده شده برای اینکه قابل مرجوع کردن نیست، همان‌جا به داوطلبان جایگزین تزریق شود.

*** گلایه‌های شاعرانه سوپراستار
شهاب حسینی از زمانی که این فیلم واکسن‌زدنش در آمریکا بیرون آمده، دو پست اینستاگرامی منتشر کرده. در پست اول شعری به اشتراک گذاشته که:‌ «دلا خو کن به تنهایی که از تن‌ها بلا خیزد/ سعادت آن کسی یابد که از تن‌ها بپرهیزد».

در پست دیگری هم پای عکسی از خودش نوشته‌:‌ «اگر غم (شر) لشگر انگیزد که خون عاشقان ریزد/ من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم». هر دو بیتی که سوپراستار سینمای ایران انتخاب کرده به نظر می‌رسد مضمون گلایه‌آمیزی نسبت به اتفاقات اخیر دارد. در بخش کامنت‌های این دو پست هم اما علی‌‌رغم اینکه شهاب حسینی با امکانات فنی اینستاگرام، دایره کامنت‌گذاران را محدود به دنبال‌کننده‌هایش کرده، فضا به‌شدت انتقادی است.

*** واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی
از معدود افرادی که ترجیح داده در این فضا از شهاب حسینی حمایت کند، محمدرضا یزدان‌پرست، مجری صداوسیماست که نوشته:‌ «این‌همه هجمه به شهاب حسینی برای چیست؟ در کشوری که شهروند آنجاست، در صف ایستاده و واکسن زده، همین! اینکه اینجا چه می‌گوید و آنجا چه می‌کند، مبنای خردمندانه ندارد. همه‌مان کم‌وبیش، گرفتار این تضاد/تناقض هستیم. این قضاوت‌زدگی رو به تزاید، بلایی سرمان آورده، هولناک که آن سرش ناپیدا!»

در بین سایر کاربران، فضا اصلا به نفع شهاب حسینی نیست و انتقادات گزنده‌ای از او مطرح شده که بخشی از آنچه کاربران توئیتری نوشته‌اند را در ادامه می‌خوانید:

* کیاشا: از این دوست‌هایی که مجبورت میکنن واکسن مازاد بزنی و یا یهو ویلای ۸۰۰ میلیاردتومانی تو لواسان به نامت می‌کنند کجا میدن؟

* شاهین: اینور‌ مردم تو صف روغن با کارت ملی، اونور دوستان تو صف واکسن مازاد!

* حمید: یکی دوستاش کل لواسون رو بنامش می‌کنند. یکی دوستاش میبرنش تو صف واکسن مازاد… ما هم نشسته‌ایم به در نگاه می‌کنیم کی همه واکسن میزنن نوبت به ما برسه

* مونا: حالا سوالی که واسه من پیش اومده اینه که خودت اگه پول داشتی نمیرفتی آمریکا واکسن فایزر بزنی؟

* میثم: واکسن مازاد تو آمریکا یه چیز تو مایه‌های ته‌لنجی خودمونه

* دوبارف: شهاب حسینی گفته واکسن کرونا رو در صف مازاد واکسن زده، اینجا دوستان اصرار داشتن نه، داره واکسن آنفولانزا می‌زنه

* اکسپرومایزر:‌ خریدار واقعی واکسن مازاد در محل.

* داود: این سلبریتی‌ها صفِ شونم کلاس داره ملت بی‌کلاس میرن تو صف مرغ و روغن، اینا میرن تو صف واکسن مازاد

کدخبر: ۳۷۵۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر