کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۱۹۵
تاریخ خبر:

حواشی و تبعات طوفانی مصاحبه وزیر اطلاعات

روزنامه هفت صبح | حواشی و تبعات گفت‌وگوی ویژه خبری وزیر اطلاعات در شامگاه ۲۰ بهمن در شبکه دو سیما، تمام‌شدنی نیست. دیروز ستاد کل نیروهای مسلح در اقدامی کم‌سابقه، اطلاعیه‌ای صادر کرد و با لحنی گلایه‌آمیز، برخی محتواهای مطرح‌شده در آن گفت‌وگو درخصوص عامل اصلی ترور شهید فخری‌زاده را نادرست دانست.

شاید ندانید که ماجرا چه بوده است. وزیر اطلاعات در آن گفت‌وگو اعلام کرده بود عامل ترور از نیروهای مسلح بوده و وزارت اطلاعات نمی‌توانسته در این خصوص کار اطلاعاتی کند و درخواست نماینده‌ای کرده بوده که در این خصوص اقدامی انجام شود که شهید فخری‌زاده ترور شدند.

او همچنین گفته که وزارت اطلاعات اصل ترور را از ماه‌ها قبل و حتی مکان ترور را از پنج روز قبل مشخص کرده بود. نوعی اعاده اعتبار از دستگاه رسمی اطلاعات کشور که در آن زمان به‌خاطر این مسئله، به‌شدت تحت فشار داخلی و خارجی قرار گرفته بود.

*** حالا ستاد‌کل نیروهای مسلح چه‌گفته است؟
اولا فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۹۳ در حال آموزش بوده و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج شده است.ثانیا عضویت فرد مورد ادعا قطعی نبوده و روال نیرو‌های مسلح این‌‌گونه است که ارزیابی‌های حین آموزش یکی از عوامل اصلی قطعیت در عضویت بوده که نامبرده به دلیل وجود مشکل اخلاقی و اعتیاد به عضویت رسمی درنیامده و در حین آموزش اخراج شده است.

ثالثا وزیر اطلاعات حتما می‌دانند که وفق قوانین و مقررات افراد اخراجی از نیرو‌های مسلح از جمله فرد مورد ادعای ایشان پس از اخراج در سال ۹۳ با نیرو‌های مسلح به طور کامل قطع ارتباط نموده و فاقد هویت نظامی می‌باشد و به همین دلیل جرم امنیتی وی همانند سایر آحاد جامعه در حیطه مأموریت و مسئولیت وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد.

خلاصه هر سه حرف این است که این فرد عضویتی در نیروهای مسلح نداشته و تنها در یک دوره در حال آموزش بوده که بعد از آن اخراج شده است، بنابراین نباید آن دوره آموزشی به حساب بیاید و باید مثل یک فرد عادی با او برخورد شود. این فرد که ظاهرا تصویر او نیز در همان زمان برای شناسایی احتمالی توسط مردم منتشر شده، همان فردی است که گفته شد یک ماه قبل از ترور شهید فخری‌زاده از کشور خارج شده و حسب اطلاع، توسط آمران اصلی ترور یعنی رژیم صهیونیستی در یک کشور آفریقایی ساکن شده است.

اما این تنها، ماجرای خبرساز آن مصاحبه نبوده است. بخشی که به‌شدت مورد انتقاد افراد شاخص در عرصه دیپلماسی قرار گرفته، همان بخشی است که وزیر ارتباطات با استفاده از مثال یک گربه، تلاش دارد تغییر احتمالی سیاست ایران در زمینه ساخت بمب هسته‌ای را بیان کند و می‌گوید اگر گربه‌ای را در گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است هر کاری بکند.

این سخنان دیروز توسط سخنگوی وزارت خارجه رد شده و او سیاست اصولی ایران را مبتنی‌بر فتوای رهبر انقلاب در زمینه حرمت ساخت و استفاده از بمب اتم دانسته است. جالب است که اصولگرایان هم در این بخش منتقد سخنان وزیر اطلاعات هستند و آن را عامل فشار بر کشور می‌‍‌‌دانند.

وزیر اطلاعات البته برخی سینماگران را هم ناراحت کرده، چراکه رسما از ورود وزارت اطلاعات به عرصه ساخت فیلم و سریال‌های سینمایی سخن گفته است. تا به حال سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده ماجرای نیمروز و محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم شبی که ماه کامل شد، دریافت بودجه از وزارت اطلاعات برای ساخت فیلم‌های خود را تکذیب کرده‌اند.

کدخبر: ۳۷۴۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر