کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۰۷۲
تاریخ خبر:

حواشی مهم اولین روز اجلاس جی‌هفت در بریتانیا

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: روز جمعه رهبران هفت کشور صنعتی جهان در بریتانیا، شروع اجلاس جی هفت را اعلام کردند. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز قبل آمده بود اما جمعه نخست‌وزیر کانادا، ماسک بر صورت وارد فرودگاه شد. از دیگر مهمانان می‌شود از چارلز میشل رئیس شورای اروپا، یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن و همسرش و رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا یاد کرد. انگلیس از رهبران استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و کره‌جنوبی به‌عنوان مهمان این اجلاس رسما دعوت به‌عمل آورده است. چیزی که باید اسمش را جدا از پراکندگی‌های جغرافیایی بلوک غرب گذاشت. بلوک شرقی وجود ندارد اما روسیه و چین و ایران به عنوان مهم‌ترین معارضین این بلوک غرب محسوب می‌شوند و البته در مقیاسی دیگر ونزوئلا و کره‌شمالی و کوبا و بلاروس و سوریه.

* دو: ‌به عنوان نخستین جلسه پس از پاندمی کرونا، طبیعتا مهم‌ترین بحث این بیماری همه‌گیر بوده است و مهم‌ترین بحث در زمینه واکسیناسیون. کشورهایی که در اجلاس حضور داشتند تقریبا وضعیت بدی ندارند. آمریکا ۳۰۶٫۵ میلیون واکسن تزریق کرده و در بریتانیا ۷۰٫۲۵ میلیون و هر دو بخش مهمی از محدودیت‌ها را برداشته‎‌اند اما جهان فقط این دو یا هفت کشور نیست و به همین دلیل هم کمی قبل از این اجلاس، یکصد رهبر سابق جهان، از این کشورها خواستند که سی میلیارد دلار برای دو سال خرج کنند و کشورهای فقیر جهان را ایمن کنند اما آنچه در این اجلاس تصویب شد؛

صرفا یک میلیارد دُز واکسن برای کشورهای فقیر بود که می‌تواند ۵۰۰ میلیون نفر (یعنی یک پنجم فقرای جهان ) را واکسینه کند و میزان خرج کشورهای ثروتمند هم ظاهرا یک چهارم آن چیزی است که این کشورها باید از جیب می‌پرداختند. واکسیناسیون و کرونا البته تنها موضوعات این اجلاس نبودند و آن‌ها به موضوعات دیگری مثل نظام مالیاتی و آنچه تهدید چین هم خوانده شده پرداخته‌‎اند. می‌شود پیش بینی کرد که در سال‌های آینده خودکفایی در زمینه واکسن خودش به یک چالش بزرگ برای کشورهای مستقل بدل شود.

* سه: جلسه جی هفت در کورن وال برگزار شده است. یکی از شهرستان‌های تشریفاتی و غیرشهری در ناحیه جنوب غربی انگلستان است. این شهرستان در نوک شبه‌جزیره انگلستان قرار گرفته و از سمت شمال و غرب به اقیانوس اطلس، از سمت جنوب به سرحد انگلستان و از سمت شرق به شهرستان دوون محدود شده ‌است. تعهد رهبران گروه G7 به تهیه و توزیع یک میلیارد دُز واکسن ضدکرونا برای مردم جهان و گرفتن مالیات از کمپانی‌های دیجیتال، مقدمه‌ای برای شروع مذاکرات رسمی در کورن وال انگلیس شد. تصویر رهبران کشورها در حالی که فاصله خود را برای کرونا رعایت کرده بودند و البته هیچ‌کدام ماسک نداشتند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

* چهار: رئیس‌جمهور فرانسه در توئیتی با نشان دادن عکس خود و رهبران اروپایی، از عزمی جدید از نوع اروپایی خبر داد و شور و شوق موجود را نویدبخش تحول جدید در عرصه بین‌الملل دانست و آرزو کرد. این موضوع باعث شد تا بسیاری بگویند که مکرون حالا که ترامپ رفته به‌دنبال قوت‌بخشی دوباره به اروپاست. او مدت‌ها پیش بحث ناتو اروپایی را مطرح کرده بود و به‌تازگی هم گفته مکاتبات اتحادیه اروپا بهتر است به فرانسوی باشند و نه انگلیسی.

* پنج: اما از دیگر حواشی این نشست گیجی جو بایدن بود. ویدئویی از رئیس‌جمهور آمریکا دست به دست می‌شود که به نظر می‌آید او راهش را برای رفتن به اجلاس گم کرده است. از آنجایی که مخالفان بایدن معتقدند او حواس‌پرتی ناشی از سن دارد، به این موضوع پر و بال زیادی داده‌اند.

* شش: این نشست در روز شنبه اعتراضاتی را هم در پی داشت. در حالی که رهبران کشورها گفته بودند که مسائل زیست محیطی را مورد توجه قرار می‌دهند، اما باز هم ۵۰۰ عضو جنبش انقراض، معترضانه در محل برگزاری اجلاس G7 گردهم آمده و خواستار اقدام عاجل در مورد تغییرات اقلیم شدند. این گروه حامیان محیط‌زیست به منظور توجه دادن به مسئله آلودگی ناشی از زباله‌های الکترونیکی، مجسمه سران این گروه را با استفاده از این زباله‌ها بنا کردند.

* هفت: یکی از مهمانان جی هفت ملکه الیزابت بود. ملکه ۹۵ساله انگلیس به همراه پسر و عروسش و همچنین نوه و همسر نوه‌اش در کورن وال حضور یافت تا به مقامات کشورها خوشامد بگوید. او در کورن وال و در خلال اجلاس G7 و دیدار با بایدن و همسرش، کیکی را با شمشیر برید.

* هشت: همسر جو بایدن هم توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. او که اولین بانوی اول آمریکاست که مستقلا شغلی دارد و استاد دانشگاه است، در لباسی ظاهر شد که پشت آن کلمه عشق ثبت شده بود. رسانه‌ها باس جیل را با لباس‌هایی که ملانیا ترامپ به تن می‌کرد و حتی گاهی نژادپرستانه بود، مقایسه کرده‌اند. آنها یاد لباسی افتادند که ملانیا در هنگام بازدید از مناطق سیل‌زده بر تن کرده بود و پشت آن نوشته شده بود: من واقعا اهمیت نمی‌دهم. شما چطور؟

* ۹: رسانه‌های انگلیسی نوشته‌اند در روز اول جای بریژیت مکرون خالی بود حالا او نه تنها یک زن محبوب در فرانسه به‌حساب می‌آید که در دیگر کشورهای اروپایی هم حضورش برهم‌زننده فضای کسل‌کننده مناسبات سیاسی دانسته می‌شود. اما این‌بار بریژیت از روز دوم به اجلاس آمد.

* ۱۰: مورد دیگری که رسانه‌ها را به خنده انداخته، دیدار اولیه روسای جمهور و وقتی است که آنها به‌جای دست دادن با یکدیگر آرنج‌هایشان را به‌هم سابیدند. با این حال کمی بعد عکس‌ها نشان می‌دهد که بایدن نمی‌تواند خیلی به پروتکل‌ها وفادار بماند. او یک بار دستش را روی شانه بوریس جانسون گذاشته و بار دیگر مکرون را در آغوش کشیده است. اما هرچه که هست بالاخره ترامپ رفته و جای او را یک دوست اروپایی‌ها گرفته و یخ‌ها آب شده‌اند.

* ۱۱: کیت میدلتون همسر نوه ملکه هم مورد توجه زیادی قرار گرفته است. او که ۳۹ ساله است با مانتوی روشن الکساندر مک‌کوئین ۳۰۰۰ پوندی چهره‌ای خیره‌کننده به خود گرفته، در حالی که کری جانسون همسر نخست‌وزیر با لباس اجاره‌ای ۸۰۵ پوندی ظاهر شده. جانسون به‌تازگی با کری ازدواج کرده است. اما اتفاق دیگر وقتی افتاد که کیت، جیل بایدن را برای گشت و گذار در شهر برده بود. او در مقابل خبرنگارانی قرار گرفت که به‌دنبال داشتن اطلاعاتی از فرزند هری و مگان بودند. کیت میدلتون اما با گفتن اینکه حتی از طریق فیس‌تایم هم هنوز تازه‌ترین نوه ملکه را ندیده‌اند، آب پاکی را روی دست آنها ریخته است.

کدخبر: ۳۹۶۰۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر