کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۳۷۸
تاریخ خبر:

حواستان به روغن‌های فیک هست؟

هفت صبح |همین ابتدای سال و در نخستین هفته کاری، خبرها از افزایش قیمت‌ها در بازار قطعات یدکی به ویژه بازار روغن‌های روانگردان حکایت دارد. نکته‌ای که علیرضا مهرآیین کارشناس روزنامه هفت صبح هم با تایید آن، خبر از وضعیتی می‌دهد که می‌تواند زمینه متضرر شدن بیش از پیش مشتریان را فراهم کند. وی در گفتگو با هفت صبح با خاطرنشان کردن مکانیسم افزایش قیمت در هفته ابتدایی هر سال در صنعت روغن‌های روانگردان می‌گوید: «هرساله بنا به افزایش دستمزد پرسنل و رشد هزینه‌های جاری قیمت‌ها افزایش می‌یابد. برخی شرکت‌ها هم گرانی را به جای اسفند ۹۷ در فروردین ۹۸ لحاظ کرده‌اند. خیلی نباید نگران این موضوع بود. مسئله اصلی افزایش شدید قطعات و کالاهای فیک یا بدلی در بازار است که با توجه به ساختار فنی روغن موتور و یا قطعات و خدمات مشابه، می‌توان در آینده منتظر تحمیل ضررهای بسیار بیشتر به مصرف‌کنندگان شد.»
اما چرایی استفاده مالکان خودروها از این قبیل قطعات و یا روغن‌ها سوالی بود که مهرآیین پاسخ جالبی به آن می‌دهد. وی به خبرنگار هفت صبح می‌گوید: «افزایش شدید قیمت کالاهای اصل باعث شده تا تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات و روغن‌های بدلی با اقبال بیشتری در بازار روبرو شده و سود هنگفتی به جیب بزنند. حتی سود آنها امروز بیش از هر زمان دیگری است چون کم کم کالاهای اصل در بازار منقرض می‌شوند و دلیل آن هم ممنوعیت بسیاری از آنها به دلیل وجود مشابه داخلی است. استدلالی که مشخص نیست چطور می‌تواند جوابگوی نبود قطعات خودروهای های تک و پیشرفته باشد. سوال من از مقامات گمرک این است که مگر تکنولوژی ساخت قطعات خودروهای وارداتی در کشور وجود دارد که با چنین استدلالی از ورود مایحتاج این بخش ممانعت به عمل می‌اورند؟ این کار ضرر هنگفتی به رفاه و اقتصاد خانوارهای ایرانی در هم هبخش ها وارد می‌کند چون تبعات استفاده از مواد و قطعات غیراصل در خودروهای مختلف یکسان است!»
وی در پایان با اشاره به ضرورت رسیدگی به این موضوع گفت: «برای نمونه قطعه‌ای همچون فیلتر روغن که از یک کاغذ و یک واشر تشکیل شده اگر جنس و پروسه تولید دقیقی نداشته باشد، نه تنها به روانگردانی در موتور و بخش فنی کمک نمی‌کند که موجب افزایش رسوب و براده درون موتور شده و بعضا با خارج کردن روغن از محوطه موتور، زمینه خرابی کل پیشرانه را فراهم می‌کند.»

کدخبر: ۲۵۴۳۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر