کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۹۴۵
تاریخ خبر:

حنیف اتمر در تهران به دنبال چیست؟

روزنامه هف صبح | یک: دیروز حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به تهران آمد تا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند. پیش از این سفر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که قرار است هیات دولت افغانستان در دو روز آینده با مقامات دولتی ایران در «چارچوب سند همکاری‌های جامع ایران وافغانستان» روی مسائل اقتصادی، مرزی، مهاجران، همکاری‌های رسانه‌ای، امنیتی، بهداشتی و کارگروه همکاری‌های آب و انرژی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

* دو: در این دیدار که در سه دور برگزار شد آخرین تحولات روابط دو جانبه از جمله همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی فرهنگی، مرزی، اتباع و پناهجویان، حمل و نقل و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد. سند همکاری‌های جامع دو کشور از جمله محورهای این گفت‌وگو بود که مقرر شد حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود.

* سه: به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه حنیف اتمر در طول دو روز حضور خود در کشورمان، ضمن ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سایر مقامات کشورمان در موضوعات مختلف و در چارچوب کار گروه‌های سند همکاری‌های جامع ایران وافغانستان، همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های مرزی، همکاری‌های مربوط به اتباع افغانستان، همکاری‌های رسانه‌ای، همکاری‌های امنیتی، همکاری‌های بهداشتی و کار گروه همکاری‌های آب و انرژی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

* چهار: این سفر در حالی اتفاق افتاده است که اختلافات میان کابل و تهران در ماه‌های اخیر پررنگ شده و ایجاد برخی سوءتفاهم‌ها افکار عمومی را خدشه‌دار کرده است. پیش از این برخی رسانه‌ها مدعی شدند که تعدادی از مهاجران افغانستانی در مرز با ایران در هریرود غرق شده‌اند. ایران می‌گوید که مرزبانان ایرانی نقشی در چنین موضوعی نداشته و حادثه در مرزهای ایران اتفاق نیفتاده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز شنبه حجت الاسلام بهرامی در خصوص اتفاقات رخ داده در مرز ایران و افغانستان گفت: در خصوص این پرونده لازم بود تا تحقیقات میدانی انجام شود. از مقامات مسئول خود در استان‌های مرزی اعم از مرزبانی، اداره کل وزارت اطلاعات و مسئولان وزارت خارجه استعلامات مربوطه اخذ شد.

وی افزود: در بررسی‌هایی که صورت گرفت هیچ‌گونه آثاری مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران در خصوص ناپدید شدن اتباع افاغنه دخیل باشند محرز نشد، لذا نباید نقش قاچاقچیان انسان را فراموش کنیم که برای گرفتن پول‌های کلان از افراد؛ آن‌ها را از مرز خارج می‌کنند و ناگفته نماند که در زمان ناپدید شدن اتباع افغان وقوع سیل نیز در این محل گزارش شده بود و احتمال دارد که این افراد در این سیل غرق شده باشند.

* پنج: اختلافات تهران و کابل زیر سایه برخی شیطنت‌ها دنبال می‌شود. در حالی که تهران از مقامات و بازرسان افغانستان دعوت کرده بود برای بررسی حادثه به ایران سفر کنند اما روند این پرونده از حالت پیگیری عادی عبور کرده و اختلافات برخی گروه‌های افغانستانی با ایران، نقش عمده‌ای در این وضعیت بازی می‌کند. در عین حال وزارت خارجه این کشور کماکان بر این موضوع اصرار می‌ورزد که مرزبانان ایرانی مقصر اتفاقات هریرود بوده‌اند.

کدخبر: ۳۳۴۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر