کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۱۹۲
تاریخ خبر:

حمله پهپادی‌ ‌‌نیروهای انصارالله یمن به ابوظبی

روزنامه هفت صبح | توریست‌هایی که دیروز ۲۰۰ دلار داده‌ بودند تا یک شب در هتل ریتز کارلتون ابوظبی اقامت کنند و از هوای ۲۰ درجه و کمی ابری شهر، با ویوی خورالبقال و پل طراحی شده توسط زاها حدید معمار فقید آمریکایی - فلسطینی لذت ببرند،روز سختی را پشت سر گذاشتند.

حوالی ساعت یک بعدازظهر، انفجارهای مهیبی این شهر بندری و پایتخت امارات عربی متحده را لرزاند. دست‌کم از روی تصاویر موجود شبکه‌های اجتماعی می‌توان فهمید که سه منطقه در این شهر هدف حملاتی قرار گرفته است: اول منطقه سایت جدید فرودگاه ابوظبی در کنار فرودگاه فعلی این شهر، دوم یک منطقه نفتی به نام مصَفّح و سوم محدوده شهرک صنعتی ابوظبی.

انفجارها آنطور که شبکه المیادین می‌گوید حاصل حمله ۲۰ پهپاد و اصابت ۱۰ موشک بالستیک از سوی یمن بوده است. از صنعا، پایتختی که در دست یمنی‌هاست تا ابوظبی روی خط مستقیم حدودا ۱۵۰۰ کیلومتر است و این پهپادها قطعا از آسمان سعودی برای رسیدن به امارات استفاده کردند. سعودی دیروز اعلام کرد که هشت پهپاد یمنی را ساقط کرده است ولی از آن طرف این سوالی جدی است که این کشورهای مدعی یعنی امارات و عربستان که حمایت آمریکا را هم دارند، چطور نتوانستند از سامانه‌های پدافند هوایی خود برای دفاع از کشورهایشان استفاده کنند.

به طور مشخص در مورد امارات گفته می‌شود که این کشور یک سیستم سه لایه دفاع هوایی دارد که تلاش می‌کند از این کشور در برابر طیف گوناگونی از تهدیدات هوایی، از موشک‌های بالستیک گرفته تا پهپادها حفاظت کند. در لایه اول این دفاع ضد هوایی، سیستم ضدهوایی سام ۲۲ روسی وجود دارد، در لایه متوسط، امارات حدود ۱۰ سایت از دفاع ضدهوایی پاتریوت دارد و در سطح بالستیک هم این کشور دو سامانه ضدموشکی تاد را به کار گرفته است.

امارات آنقدر از این دفاع هوایی خود مطمئن بود که می‌گفت نه تنها از خود بلکه بحرین، قطر و بخش‌هایی از عمان و عربستان نیز دفاع می‌کند اما حالا چنین فاجعه‌ای برای این کشور رخ داده است. چرا فاجعه؟ خبرها می‌گویند که در این واقعه دو هندی و یک پاکستانی که احتمالا کارگرانی در تاسیسات نفتی مصَفّح بودند کشته شدند. بنابراین ما با تلفات انسانی روبه‌رو نیستیم. پس چرا فاجعه رخ داده است؟امارات متحده اگرچه کشوری نفتخیز است اما اغلب منابع نفتی آن در اختیار این امارت یعنی ابوظبی است.

دوبی به طور مشخص، به عنوان مهم‌ترین رقیب ابوظبی، منابع نفتی اندکی دارد. برای همین، این شهر از همان ابتدا تلاش کرد با استفاده از دو بخش اقتصادی دیگر یعنی خدمات مالی و توریسم، پیشرفت پیدا کند. این الگو کمی بعد توسط ابوظبی نیز استفاده شد و حالا ابوظبی تلاش دارد که خود را مقصدی برای گردشگری و البته شهری مهم در حوزه تجارت و خدمات مالی نشان دهد تا بتواند سرمایه جذب کند و چنین اقداماتی هم توریست‌ها و هم سرمایه‌گذارها را به شدت می‌ترساند.

اگر بخواهیم به طور نمونه، چند مثال برای شما بیاوریم باید بگوییم که ابوظبی در حال حاضر میزبان یک جشنواره خرید زمستانی است که تا ۳۱ ژانویه ادامه دارد، از روز ۲۰ ژانویه یعنی دو روز دیگر نیز مسابقات جهانی گلف به نام بانک معتبر جهانی یعنی HSBC قرار است در این امارت برگزار شود، فستیوال شیخ زاید هم که از نوامبر امسال آغاز شده قرار است تا ماه آوریل ادامه داشته باشد و مسابقات جام باشگاه‌های جهان هم با حضور باشگاه‌هایی مانند چلسی انگلستان از ماه فوریه در ابوظبی برگزار خواهد شد. فرودگاه ابوظبی که دیروز هدف قرار گرفته سالانه نزدیک به ۲۵ میلیون مسافر و روزانه نزدیک به ۷۰ هزار مسافر دارد.

و حالا تمام این اتفاقات، در خطر قرار گرفته است. چرا؟ چون اماراتی‌ها به هشدارهای انصارالله یمن توجهی نکردند و برای نخستین‌بار بعد از سال ۲۰۱۷، دوباره به طور جدی وارد جنگ یمن شدند. یمنی‌ها در هفته‌های گذشته یک کشتی حامل تجهیزات نظامی امارات را توقیف کردند و با وجود تهدیدهای جدی حاضر نشدند آن را به اماراتی‌ها برگردانند و اخیرا هم مزدورانی را برای پیشروی به سوی استان شبوه یمن فرستاده بودند و نتیجه، صداهایی بود که در ابوظبی به گوش رسید.

امارات البته در طول جنگ یمن کم آسیب ندیده است. پنج سال پیش، امارات هدف یک موشک بالستیک قرار گرفت که به رآکتور هسته‌ای براکه اصابت کرد و بعد از آن در جریان نبرد بندر حدیده، یک کشتی اماراتی هدف موشک قرار گرفت و سرنشینان آن کشته شدند، در سال ۲۰۱۸، به گفته روزنامه بریتانیایی میدل ایست آی، دو میدان نفتی، مورد هدف قرار گرفت و خبر حمله به فرودگاه ابوظبی نیز یک بار پیش از این منتشر شده است.

اتفاقی که افتاده، نه فقط برای ابوظبی که برای امارات هم مهیب است. فاصله محل انفجارها تا محل برگزاری اکسپوی دوبی، نمایشگاه جهانی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود فقط یک ساعت و پانزده دقیقه با اتومبیل است. ابوظبی به هر حال امیر هفت شیخ نشینی است که به نام امارات متحده عربی شناخته می‌شود و نزدیک به ۹۰ درصد از مساحت و یک و نیم میلیون نفر از ۱۰ میلیون جمعیت امارات به این امارت تعلق دارد. از این روست که احتمالا در روزهای آینده یا شاهد عقب‌نشینی بیشتر اماراتی‌ها خواهیم بود یا اتفاقات اخیر در ابوظبی آن‌ها به جنون بیشتر خواهد کشاند.

در این میان البته که موضع ایران نیز اهمیت دارد. چهل روز پیش بود که شیخ طحنون بن زاید، پسر امیر کنونی امارت ابوظبی و البته رئیس امارات متحده عربی که مشاور امنیت ملی این کشور است به ایران آمد و با مقامات ایرانی از جمله با رئیس جمهور هم دیدار کرد و گفته شد که فصل جدیدی در روابط ایران و امارات آغاز شده است اما حالا با توجه به اتفاقات روی داده و البته حمایت ایران از نیروهای انصارالله، این رویداد ممکن است روی این رابطه تازه احیا شده نیز اثر بگذارد.

* کارتونی که روزنامه الثوره، نزدیک به انصارالله یمن، دو روز پیش منتشر کرده بود و در آن با کشیدن المان برج خلیفه، به اماراتی‌ها هشدار داده بود. ‌

کدخبر: ۴۳۷۱۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر