کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۳۹۹
تاریخ خبر:

حمله همه جانبه‌ به یک تصمیم بیمه‌ای عجیب

روزنامه هفت صبح | هنوز ۲۴ساعت از انتشار خبر بیمه‌شدن معده حمید سپیدنام مشهور به «مستر تیستر» نگذشته است که موج انتقادات همه طرف‌های درگیر در ماجرا را فراگرفته است. از بیمه تعاون وابسته به یک وزارتخانه دولتی گرفته تا وزیر مسئول آن و حتی هتل اسپیناس پالاس که میزبان این مراسم بوده و البته خود مستر تیستر که به نظر می‌رسد انتقادات به او از صرف راه‌اندازی یک جریان نامطلوب فرهنگی-اجتماعی به سطح یک شوی تجاری فراتر رفته است. خبرگزاری مهر ابعاد ماجرا را بررسی کرده است.

رسانه‌های رسمی پیکان انتقادات خود را سمت نهاد بیمه‌کننده این معده گرفته‌اند و «بیمه تعاون» وابسته به «وزارت کار» را مسئول جا انداختن یک فرهنگ غلط غذایی و همچنین رویه اقتصاد سرمایه‌داری دانسته‌اند. پایگاه اقتصادآنلاین می‌نویسد: «اصل این کار در یک شرایط نرمال مشکلی ندارد ولی در وضعیت امروز کشور که وضعیت معیشتی روز به روز برای مردم دشوارتر می‌شود، چرا باید زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که یکی از وظایف اصلی آن توجه به محرومانی است که بعضاً گرسنه سر بر بالین می‌گذارند، دست به چنین کج‌سلیقگی می‌زند و برندینگ خود را دقیقاً در نقطه مقابل این افراد یعنی کسب و کاری که به غذاهای لوکس اختصاص دارد، تعریف می‌کند؟»

اقتصاد غذا از فرهنگ غذا جدا نیست
پایگاه اقتصاد غذا اما با دفاع ضمنی، خبر بیمه کردن معده را این طور منتشر کرده است: «بیمه‌نامه‌ای در دنیا وجود دارد که بخش‌های مختلف بدن سلبریتی‌ها بیمه می‌شود که این بیمه‌نامه بیشتر برای سلبریتی‌های دنیای ورزش و هنر صادر شده است که از آن جمله می‌توان به بیمه صدای خواننده‌ها، انگشت پیانیست‌ها، لبخند هنرپیشه‌ها، پای فوتبالیست‌ها و.. اشاره کرد. از سلبریتی‌های معروف دنیا که از این بیمه استفاده کردند می‌توان از دیوید بکام، جولیا رابرتس و کریستیانو رونالدو نام برد.»

وقتی موج انتقادات اینستاگرام را درنوردید
در اینستاگرام اما موج رسانه‌ها جدی‌تر و تیزتر در جریان است. یکی از کاربران در پستی که نزدیک ۶ هزار بار لایک داشته نوشته است: «معده مستر تیستر رو بیمه کردن و مجری میگه اینایی که دست نمی‌زنن حسودی می‌کنن؟ وگرنه خیلی باید تشویق کنین!» نکنه نوبل فیزیکه و ما خبر نداریم!؟ متأسفانه یا خوشبختانه (چون برای بعضیا یک شبه ره صد ساله رفتنه) جهان امروز تبدیل به بهشت امثال این افراد شده که بدون اینکه بدونن چرا مورد اقبال جامعه هستن، همه جا در صدر نشونده میشن و مورد تکریم و تشویق قرار می‌گیرن.»

اخلاق غذا خوردن ایرانی‌ها نجیب‌تر بود
یکی دیگر از کاربران با انتقاد از تغییر فرهنگ اخلاقی متصل به فرهنگ غذایی ایران در پستی با حدود ۲۰۰ لایک می‌نویسد: «کاری به این نداریم که هر کسی در دنیا سرمایه‌اش را بیمه می‌کند و به ما هم ربطی ندارد که سرمایه یک نفر معده‌اش باشد. اصلاً به اینکه این مدل محتوا در آن نیمه دنیا هم تولید می‌شود کاری نداریم. ما به خودمان کار داریم. خودمان که وقتی دبستانی بودیم نارنگی و خیار توی کیف‌مان نمی‌گذاشتند که وقت خوردن، بویش نرود زیر دماغ کسی که شاید در خانه‌شان نارنگی و خیار نباشد.»

صفحه رسمی یک هلدینگ که به نقد رفتارهای تبلیغاتی در صنایع و تجارت ایران می‌پردازد، در پستی با بیش از ۳ هزار لایک نوشته است: «متاسفانه شرکت‌های ایرانی بعضاً آن‌قدر در این نوع تبلیغات تهاجمی، حریص و دچار افراط می‌شوند که به‌ورطه ابتذال می‌غلتند و کارهایی انجام می‌دهند که تنها باعث تأسف و تأثر می‌شود. آخرین فقره این قسم تبلیغات، بیمه‌شدن معده جناب آقای حمید سپیدنام مشهور به مستر تیستر بود که بیمه تعاون با افتخار و در مراسمی مبادرت به انجام آن کرد.صرف نظر از اینکه شرکت بیمه تعاون سهم بازار قابل عرضی در صنعت بیمه کشور نداشته و ندارد، این اقدام که خاطره بیمه شدن عضوی از بدن خواننده زن آمریکایی را تداعی‌کرد، سند محکمی بود که ….

پدری خوشنام که در سایه پسر گم شد
یک‌خبرنگار فعال در اینستاگرام هم در پستی با ۱۲ هزار لایک به نقل بخش نادیده‌ای از فرهنگ عمومی پرداخته و با انتشار عکسی از دیده‌بوسی مسترتیستر با پدرش نوشت: «آن چیزی که شما در تصویر می‌بینید آدم سمت چپ است که دیروز بیمه تعاون معده‌اش را …. بیمه‌کرده‌است […] اما من همه توجهم به آدم سمت راستی‌ست! اصلاً حضور آدم سمت راستی در این عکس خیلی مهم‌تر است. «دکتر قدرت سپیدنام» کسی که مؤلف و مترجم اصلی بسیاری از کتب دانشگاهی و سطوح بالای کشور در شاخه مهندسی کامپیوتر است. […] اما کاش از این بیمه‌ها قسمت دکترسپیدنام‌ها هم بشود! …. آقای دکتر اجازه دهید ما فقط در سپیدنام‌ها به خودتان افتخار کنیم.»

پیرو موج انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی، دیروز صبح نمایندگان مجلس نیز در صحن علنی به این اتفاق واکنش نشان دادند و لزوم اخذ مالیات از اینفلوئنسرها را یادآوری کردند. مالک شریعتی نیاسر در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با طرح پیشنهادی برای اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بیان کرد: «پیشنهاد بنده در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز موجود است. در پیشنهاد بنده اینفلوئنسرهایی که بالای ۲۰۰ هزار فالوئر دارند باید مالیات پرداخت کنند ما از معافیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنیم اما درآمد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بسیار بالا است.

در چند روز اخیر خبری منتشر شد که یکی از آن‌ها که مستر تیستر نام دارد آن‌قدر درآمد بالایی دارد که رفته و معده خود را بیمه کرده است. وی گفت: بر اساس پیشنهاد بنده باید عدالت اجرایی شود و این قشر پردرآمد نیز مالیات بپردازند.» هرچند که معاون سازمان برنامه و بودجه با تصریح بر اینکه همه مشاغل مشمول مالیات هستند و دلیلی نداریم که برای اینفلوئنسرهای بالای ۲۰۰ هزار فالوئر، قانون جدیدی بگذاریم، به طور ضمنی با این طرح ابراز مخالفت کرد.

کدخبر: ۴۴۴۳۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر