کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۲۸۰۱
تاریخ خبر:

حمله قلی‌خسروی به دیوار و شیپور

روزنامه هفت صبح | کسی فکرش را نمی‌کرد بعد از یک سال آتش‌بس، حمله تازه سنتی‌های قدرقدرت بازار مسکن به استارتاپ‌های این حوزه در روزهایی باشد که خبرهای امیدوارکننده از وین شنیده می‌شود. درست در روزهایی که به‌نظر می‌رسد مذاکرات قرار است به سرانجام برسد و صحبت از پایین آمدن قیمت دلار و ماشین و البته ملک است، یکی از بانفوذترین مردان بازار املاک کشور فرصت را غنیمت شمرده تا استارتاپ‌ها و دیگر پلتفرم‌های آنلاین آگهی را بنوازد.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگویی رسانه‌ای در پاسخ به اینکه چرا همزمان با پایین آمدن قیمت دلار و زمزمه کاهش قیمت خودرو خبری از ارزانی در بازار مسکن نیست توپ را به زمین بازیگران آنلاین املاک انداخته و گفته است: در سایت و اپلیکیشن‌ها برخی از سوداگران تنها به بهانه چشم و هم‌چشمی، اقدام به درج آگهی‌های مسکن بدون در نظر گرفتن عرف منطقه می‌کنند که خود زمینه‌ساز افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن شده است.

دوباره دادستانی و حذف قیمت‌ها؟
قلی‌خسروی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور است اما اعلام کرده برای جلوگیری از درج قیمت مسکن و یا اجاره در این سایت‌ها با دادستانی مکاتبه‌ای کرده‌اند و با پیگیری‌های صورت گرفته آن‌ها (اتحادیه) قرار است، درج قیمت‌ها که به تعبیر او باعث رقابت مضر در این بازار شده، برداشته شود! یک خبر نگران‌کننده برای پلتفرم‌هایی چون دیوار و شیپور که از قضا بیشترین مخاطب‌شان برای آگهی خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن به آن‌ها سر می‌زنند.

حمله قلی‌خسروی به آنلاین‌ها را برخی‌ها فرار به جلو برای پاسخگو نبودن درباره چرایی گرانی بی‌حدوحصر قیمت مسکن می‌دانند و با اشاره به گزارش مرکز آمار که اعلام کرده در ۴ سال گذشته قیمت مسکن ۶ برابر شده می‌گویند احتمالا باید در چنین شرایطی یک قربانی داشت تا کمی افکار عمومی را نسبت به بازار ملک آرام کرد. یکی از گزینه‌های دم دست هم دیوار و شیپور و دیگر آنلاین‌ها هستند که قبلا هم در دو بازه زمانی مختلف تجربه دردناک حذف قیمت‌ها را داشته‌اند. یکی در سال ۹۷ و دیگری در سال ۹۹ که بعد از کشاکش زیاد و باز شدن پای اظهارنظر نمایندگان مجلس قیمت‌ها به این پلتفرم‌ها بازگشت.

قدرت بنگاه‌ها در دیوار و شیپور چقدر است؟
عده دیگری اما با اشاره به تجربه‌های شخصی خود می‌گویند خانه فروختن و خریدن در پلتفرم‌های آنلاین به یک کار شاق تبدیل شده است. آن‌ها با این استدلال که عملا دیوار و شیپور به دست دلال‌ها افتاده عنوان می‌کنند برخلاف گذشته بنگاه‌های سنتی این قدرت را پیدا کرده‌اند که سمت و سوی قیمتی و حتی مشتریان متقاضی آگهی‌ها را به هر طرف که بخواهند سوق دهند.

کاربرانی که می‌گویند در مواردی آگهی کردن یک خانه در دیوار یا شیپور به‌معنای غیرممکن شدن فروش آن برای صاحبخانه خواهد بود تاکید دارند کار از دست گردانندگان این سایت‌ها خارج شده و آن‌ها صرفا یک بستر آنلاین برای بنگاه‌های سنتی شده‌اند.هرچه باشد حمله تازه اتحادیه مشاوران املاک نمی‌تواند برای استارتاپ‌های این حوزه کم‌هزینه باشد. به‌خصوص که به‌نظر می‌رسد یکبار دیگر پای دادستانی به موضوع درج یا عدم درج قیمت در این سایت‌ها باز شده است. سنتی‌های بازار مسکن دل خوشی از کسب‌وکارهای آنلاین آن ندارند. آنلاین‌ها هم زیاد از سنتی‌ها تجربه خوبی ندارند.

چند سالی است که سیطره بی‌چون‌وچرای سنتی‌ها از جمله مشاوران املاک بر مشتریان این بازار به‌واسطه حضور استارتاپ‌های این حوزه شکسته شده اما مشکلات عدیده کاربران در این پلتفرم‌ها گهگاه بهانه‌های خوبی به دست سنتی‌ها می‌دهد تا کاسه‌کوزه‌ها را بر سر آن‌ها بشکنند. اگرچه در آخرین حمله که رئیس کهنه‌کار این اتحادیه کرده نمی‌توان حق زیادی برای سنتی‌ها قائل بود اما وقتی رئیسی که به‌جز در برخی سال‌های معدود همیشه قدرت این اتحادیه را در اختیار داشته خود اینچنین به میدان آمده، باید منتظر روزهای سختی برای پلتفرم‌های آنلاین آگهی‌های مسکن در ایران بود.

کدخبر: ۴۴۲۸۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر