کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۰۳۸
تاریخ خبر:

حمله قریب‌الوقوع ‌روسیه به اوکراین؛ اروپا در انتظار جنگ بزرگ

روزنامه هفت صبح | دیروز هم صدای گلوله‌باران شدید و انفجار در مناطق شرقی اوکراین، که بخشی از آن در اختیار جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه است، شنیده می‌شد. در این شرایط آخرین تحولات مربوط به اوکراین را بخوانید:بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید منابع اطلاعاتی از قصد مسکو برای بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ تاکنون حکایت دارند. آقای جانسون به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته «همه نشانه‌ها از عملیاتی‌شدن این نقشه ها از هم‌اکنون» خبر می‌دهد.

به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، روسیه قصد اشغال اوکراین و محاصره کی‌یف را دارد. کاخ‌سفید- نزدیکترین متحد بریتانیا- هم چند روز پیش از دریافت اطلاعات مشابهی سخن گفته بود و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم از قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین خبر داده است. بوریس جانسون که روز شنبه، ۱۹ فوریه، با بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد هشدار داده که «مردم باید از ابعاد و هزینه‌های انسانی چنین رویدادی مطلع شوند».

جانسون که مانند دیگر رهبران اروپایی برای حضور در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، این سخنان را در حالی عنوان کرد که منابع اطلاعاتی غربی و آمریکا از در وضعیت جنگی قرار گرفتن بین ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار سرباز روس و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مخالف دولت مرکزی اوکراین در مرزهای شرقی این کشور خبر داده‌اند. جانسون در پاسخ به میزان جدی بودن خطر جنگ و قریب‌الوقوع بودن آغاز آن گفته: «متاسفانه باید بگویم که شواهد همگی بر این واقعیت دلالت می‌کنند».

نخست‌وزیر بریتانیا گفته جو بایدن به رهبران کشورهای غربی اطلاع داده که روسیه نه‌تنها از مرزهای شرقی اوکراین که محل نزاع در چند سال گذشته بوده، بلکه پیش‌روی از سوی بلاروس با هدف محاصره کی‌یف را مد نظر دارد. جانسون، همچنین گفته تهدید به تحریم روسیه احتمالا برای پیشگیری از حمله این کشور به اوکراین کافی نخواهد بود. او گفته: باید بپذیریم که ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) احتمالا نگاهی منطقی به این مسئله ندارد و فاجعه پیش‌رو را نمی‌بیند.

با وجود این نخست وزیر بریتانیا گفت که لندن و واشنگتن آماده‌اند تا در صورت ورود نیروهای روسیه به خاک اوکراین دسترسی شرکت‌های روسی به دلار آمریکا و پوند بریتانیا را قطع کنند.با وجود این تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین ادامه دارد و تازه‌ترین تحولات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با آقای پوتین گفت‌وگویی تلفنی داشته است. فرانسه این تماس تلفنی را از‌جمله آخرین تلاش‌ها برای پیشگیری از جنگ خوانده است.

همزمان بلاروس اعلام کرده است که تمرینات نظامی مشترک با روسیه که قرار بود روز یکشنبه به پایان برسد، به دلیل تنش‌ها در شرق اوکراین به‌ویژه منطقه دونباس، ادامه خواهد داد. قرار بود ۳۰ هزار نیروی نظامی روسیه که در این مانورها شرکت داشتند، روز یکشنبه به پایگاه‌های دائمی خود در روسیه برگردند.

روز شنبه اوکراین اعلام کرد دو سرباز این کشور در گلوله‌باران جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در منطقه دونباس در شرق کشته شده است. این نخستین سربازان اوکراینی هستند که طی چند هفته اخیر جان خود را در درگیری‌های مناطق شرقی این کشور از دست داده‌اند. ارتش اوکراین می‌گوید جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در تلاشند تا نیروهای اوکراینی را وادار به واکنش کنند تا از این راه به شهروندان غیرنظامی آسیب وارد شود.

با این حال، کی‌یف می‌گوید «وارد بازی مسکو نخواهد شد» و اجازه بالاگرفتن تنش در مناطق شرقی را نخواهد داد. ارتش اوکراین مدعی شده که روسیه هدایت این حملات را به عهده گرفته است. ‌جدایی‌طلبان برخوردار از حمایت روسیه اعلام بسیج کامل نیروهای نظامی کرده‌ و گفته‌اند نگران حمله احتمالی نیروهای اوکراینی هستند؛ اگرچه اوکراین گفته است قصد حمله ندارد.

کدخبر: ۴۴۳۰۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر