کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۰۸۱۶
تاریخ خبر:

آیا عراق زمین بازی ایران و آمریکا شده است؟

عراق را چه می شود؟ حوادث چند روز اخیر حاکی از آن است که اتفاقات بسیاری در راه منطقه است که این سوال را مطرح می کند که آیا آمادگی هر حادثه ای را داریم؟ مهره های تازه چگونه چیده شده و چیده خواهد شد؟

حمله به پایگاه آمریکا در عراق

زهره نوروزپور: حمله شنبه شب پنتاگون به پایگاه های حشد الشعبی و حزب الله در عراق و سوریه، همچنان تیتر رسانه های خبری جهان است. با سوالات متداولی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. سوالاتی از این جنس که آیا جنگی در راه است؟ آیا ایران پاسخ این حمله را می دهد؟ ایا تهدیدها از سوی مقتدی صدر و فرماندهان ارشد حشد الشعبی عملی خواهد شد؟ اصلا چه شد که اوضاع عراق به این سمت رفت؟ تصمیم حمله به پایگاه از طرف کدام مقام امریکایی صادر شد؟ از سوی رئیس پنتاگون یا رئیس کاخ سفید یا رئیس سی آی ای؟

عکس العمل سریع آمریکا در مواجه با حمله به پایگاه کی ۱ از سیاست آمریکایی به دور بود!

چراکه آنها به همین راحتی زیر بار اینگونه مسولیت ها نمی روند و در دنیا جار نمی زنند که زدند و زدیم! در صورتی حمله به پایگاه کی ۱ هنوز از سوی مقامات عراقی و حشد الشعبی تایید نشده است و این گمانه را مطرح کرده که این حمله از سوی خود آمریکایی ها بوده برای کشاندن ایران به یک جنگ داخلی و گرفتن انتقامی سخت برای سرنگونی گلوبال هاوک؛ تحلیل های که از زمان حمله تا امروز منتشر شده بر پایه همین فرضیه ها چرخیده است. اینکه هدف چه هست و پاسخ ها تا به یکدیگر تا کجا ادامه خواهد داشت را تنها زمان و اطلاعات پشت پرده است که مشخص می کند.

روز گذشته مقتدی صدر در واکنش به این حمله اعلام کرد که عراق زمین بازی ایران و آمریکا نیست اما امروز در واکنشی دیگر خطاب به آمریکایی ها گفت که باید هرچه زودتر خاک عراق را ترک کنید. از طرفی دیگر آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق به هشداری جدی به آمریکایی ها مجوز پاسخگویی به حشد الشعبی را داد. این موضع گیری ها بار دیگر این سوال را مطرح می کند که چه خواهد شد و آیا ایران انتقام خواهد گرفت؟

کانال اخبار سوریه که خبرهای محور مقاومت را پوشش می دهد پاسخ این سوالات را داده و معتقد است که حمله به پایگاه کی ۱ یک حمله عادی نبوده و در این حمله یک مهره با نفوذ کشته شده است نه یک بازنشسته نظامی! ادمین این کانال در ادامه گزارش می دهد:

نوع واکنش آمریکایی ها به حمله «کی ۱» قابل تامل بود. در خبرها گفته شد که یک نیروی بازنشسته امریکایی کشته و چند نفر زخمی شدند، واکنش آمریکا نشان داد آن حمله، یک حمله حساب شده، دقیقد و هدفمند بوده است. آن ها عناصر خیلی مهمی را در آن حمله از دست دادند، چرا که باعث شد که وزیر خارجه آمریکا سراسیمه به پایگاه عین الاسد عراق برود و با نظامی ها دیدار کند. بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده می گویند اتاق عملیات پایگاه «کی۱» هدف قرار گرفته و این مساله شوخی برداری نیست. آنها گفتند یک نظامی بازنشسته کشته شده! یک بازنشسته چه کاری در اتاق عملیات می تواند انجام بدهد؟ به نظر یک عنصر بلندپایه امنیتی امریکایی بوده که نقش بسیار مهمی در مسائل داشته و این دلیلی بوده است که باعث شده امریکایی ها بی محابا به ۵ مقر کتائب حزب الله حمله کنند.

چه کسی این تصمیم را گرفت؟

از طرفی به نظر نمی رسد که آمریکایی ها حساب و کتاب پاسخ احتمالی را کرده باشند، این یک تصمیم ترامپی است و نه تصمیم پنتاگونی. اگر بخواهید واقعیت را در نظر بگیرید پنتاگون معمولا در قبال این گونه حملات معمولا سعی می کند که به شیوه های خاص خود جواب دهد نه اینکه بیانیه دهد و مسئولیتش را برعهده بگیرد. پنتاگون اگر بخواهد به کمک سی آی ای کاری کند، معمولا به همان شکل و شمایل می زند که در همین چند ماه گشته به کمک صهیونیست ها مراکز حشد در عراق را بمباران می کردند، جنگنده و پهپاد می زدند و کسی هم واکنش نشان نمی داد! این من بودن پنتاگون نشان از نافهمی و قلدری ترامپ دارد.

آیا حشدالشعبی پاسخ می دهد؟

ترامپ اگر حوادث عراق را مابین سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ مطالعه می کرد، یعنی از دوسال بعد از هجوم به این کشور، هیچوقت وارد این بازی نمی شد که بخواهد نیروی عراقی ها را بسنجد. نیروهای نظامی ای که امروز امریکا در عراق دارد به مراتب از نیروهای نظامی چه از نظر لجستیک و چه از لحاظ فردی بسیار کمتر از آن زمان است. پایگاه هایی که در اختیار دارد بسیار محدود است. هر چند که برخی معتقدند که امریکایی ها به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم، تجهیزات بسیاری وارد کرده اند که می توانند نیروهای مورد نیازشان را به راحتی هلی بورد و وارد منطقه کنند.

تنها تجهیزات زیادی را وارد عراق و سوریه کرده بودند و الان این تجهیزات وارد چند پایگاهی که در اختیارشان در مرکز و شمال غرب عراق (الانبار) دپو شده است. این توان آمریکایی ها، آن توانی نیست که از شمال تا جنوب وشرق و غرب عراق داشتند و فرماندهی ارتش و کنترل عراق در دستشان بود. امروز خیلی از مسائل فرق میکند. امریکا در هیچ شهری از عراق حضور فیزیکی ندارد و فقط در پایگاه هایشان محصور هستند و بنابراین اگر حشدالشعبی بخواهد پاسخ دهد، این پاسخ برای آمریکایی ها ساده و ارزان تمام نخواهد شد. به نظر می رسد حشدالشعبی باید صبر کند و از این مسئله به نفع خود استفاده کند.

عراق امروز درگیر اشوب ها و بحران هایی است که امریکا ساخته است. به نظر می رسد این حمله یک خود نشان دادن برای ترامپ باشد که بله اگر بزنید ما میزنیم. او همین تصمیم را می خواست در مورد ایران هم بعد از سقوط گلوبال هاوک بگیرد. ولی با محاسباتی متوجه شد که پاسخ سخت تری خواهد داد. ترامپ متصور بود که حشد الشعبی انقدر توان ندارد و در وهله دوم چون بخشی از نیروهای مسلح عراق است باید از نخست وزیر و نیروهای مسلح عراق دستور بگیرد و نکته سوم اینکه اوضاع داخلی عراق قدرت عکس العمل چندانی را به نیروهای حشدالشعبی نمی دهد و چهار اینکه داعش را تحریک کردند و در برخی مناطق سوریه و عراق تحرکاتی داشتند که دفع شده اند، در عراق هم از صدو سی، چهل هزار نفر نیرویی که داعش داشت، صدهزارنفر کشته و زخمی و اسیر شده اند و گفته می شود تقریبا ۳۰ هزار نفر از آنها هم در بین مردم هستند. خیلی از آنها نیز راهی کوه و بیابان و مخفی شده اند، آنها هنوز در این دو کشور حضور دارند. آمریکایی ها میگویند ده تا دوازده هزار نفر هستند، که اگر این رقم درست باشد، این ها پتانسیل اینکه یکبار دیگر به این مناطق بیایند و یک جبهه ای را تشکیل دهند را دارند.

بر روی همین تحلیل ها ترامپ احساس می کند که ممکن است واکنش نشان ندهد با اینحال فرمانده حشدالشعبی تهدید به پاسخ کوبنده کرده است، همچنین گردان های اصائب الحلق بیانیه داده و خواستار واکنش همه گروه ها به این مسئله شده است .

بازی به کدام سمت می رود؟

بازی باید گیم آور شود. باید یکبار دیگر به سال ۲۰۱۱ و قبل از آن برگردیم و بازی را بهم بزنیم و دوباره مهره ها را بچینیم. آمریکایی ها تا زمانی که احساس نکنند زیر فشار هستند امتیاز نمی دهند و وقتی قدرت و برتری دارند اذیت های خود را شروع می کنند. به همین دلیل باید یک بار برای ترامپ تجربه قبل از ۲۰۱۱ تکرار شود و آن فشار روانی که در آن زمان بر روی اوباما و حتی بوش بود، که فشار جرج بوش به اوباما منتقل شد و او خیلی سریع مذاکرات را قول کرد و در نتیجه خروج از عراق را پذیرفت، باید صورت بگیرد.

الان شرایط خیلی فرق می کند. این طراحی کلانی بود و از چند روز پیش هم مشخص بود که امریکا مرحله جدیدی از فشار را آغاز خواهد کرد، اما به این شکل که به نیروهای حشدالشعبی در عراق و سوریه ، آنهم در منطقه صفر مرزی و جایی که گذرگاه مرزی بود و برای القائم است، این منطقه بسیار حیاتی است و امریکایی ها بارها و بارها به کمک اسرائیلی ها آن را بمباران کرده اند تا این خط ترانزیت راه نیفتد، این اتفاق، خیلی تهور آمریکایی ها را نشان می دهد یا بلاهت آنها را می رساند که مسائل عراق را درک نمی کنند. باید منتظر ماند و واکنش مردم عراق را به این مساله دید.

دیر یا زود امریکایی ها باید پاسخ این کار را ببینند و کم ترین پیامدی که برای امریکایی ها خواهد داشت با توجه به ان مسائلی که پیش از این هم وجود داشته، باعث خواهد شد که امریکایی ها مجبور شوند که عقب نشینی کنند. اینطور نیست که امریکا از خاک عراق جنگنده بلند کنند، نیروهای نظامی این کشور را بزنند و بعد هم به نخست وزیر بگویند ما خواستیم نیروهای مسلح شما را بزنیم که دیگر ما را نزنند. چه کسی تضمین می دهد که اینکار، کار کتائب حزب الله بوده؟ آمریکایی ها هیچ مستندی ارائه نمی کنند و فقط حمله را نشان می دهند که زده ایم . باید دید و منتظر بود که ببینیم آن فرماندهی و قوه عاقله ای که وجود دارد چه تصمیمی خواهد گرفت و مساله را مدیریت خواهد کرد.

باید افکار عمومی عراق را منسجم و همراه کرد و آنها را به سمت و سوی صحیحی برد و از این فرصت برای همگرایی در عراق نهایت بهره را برد. کسانی که فعلا دارند در عراق سر و صدا می کنند از جمعیت بیست و پنج میلیونی عراق، شاید صد یا صد و پنجاه هزار نفر بیشتر نیستند و بنابراین خود عراقی هایی که فعلا گوشه ای خزیده اند و فکر میکنند اقلیت هستند در برابر این اقلیت کثرت گرا باید وارد شوند و خودشان را نشان بدهند اگر که کشورشان را دوست دارند و می خواهند که عراق به سرانجامی برسد، باید با خودشان روراست باشند، عراق را دلسوزانه اداره کنند و پول عراقی ها را برای خودشان خرج کنند.

در نهایت به یک مرحله جدیدی از بازی وارد شده ایم و شاهد پیش آمدهای بسیار پیچیده ای پس از این حمله خواهیم بود.

کدخبر: ۳۰۰۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • davoodraesi

    صدرصد شک نکنید