کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۸۸۱
تاریخ خبر:

حملات مشکوک به صنایع غذایی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | درباره چند موج خبری در پاییز و زمستان امسال که تولیداتی مثل شیر، کیک‌ و پفک را هدف قرار دادند .
* یک: دیروز روز خوبی برای صنایع غذایی ایران نبود چرا که بخش لبنیاتی آن که غول‌های مختلفی نیز در آن حضور دارند (از پگاه بگیرید تا کاله) با یک بحران روبه‌رو شدند که صداوسیما آن را ساخته و پرداخته کرد. بحرانی که بعد از حضور بهادر حاجی محمدی با عنوان «بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی» در یک برنامه صبحگاهی آغاز شد. این بازرس در این برنامه مدعی شد که شیرهای خوراکی به دلیل وجود ذرت آلوده در غذای دامی، سمی هستند.

* دو: ماجرای ذرت‌های آلوده البته ماجرایی قدیمی است (همان‌طور که دیروز هم در گزارشمان خواندید) و در این خصوص نیز تکذیبیه‌های مختلفی منتشر شده ‌ولی نتیجه این شایعه، ضربه‌ای به صنایع لبنی است که دست‌کم تا این لحظه برخی از نشانه‌های آن روشن شده است. دیروز در بازار دوم فرابورس ایران، تا حدود یک ساعت بعد از بازشدن بازار، قیمت هر سهم شرکت پگاه فارس، صد تومان کاهش را نشان می‌داد و قیمت نهایی اعلام شده برای خرید کارخانه پگاه آذربایجان شرقی که پیش از این شایعه شده بود ۶۲ درصد از شیرهایش، مسموم هستند، ۲۰۰ تومان زیر آخرین قیمتی بود که این سهم معامله شده است.

* سه: این البته نخستین بار نیست که ماجرای ذرت‌های آلوده در حال آسیب زدن به فضای تجاری صنایع غذایی کشور است. یک بار دیگر در آبان امسال امیرخجسته، نماینده مجلس با حضور در همین برنامه صبحگاهی در این خصوص صحبت کرده بود که در آن روزها، ترکش آن به تولید پفک در کشور اصابت کرده بود. در آن زمان، حدود یک ماه طول کشید تا شرکت مینوی شرق بتواند ارزش سهام خود را باز پیدا کند هر چند که آمارهایی از کاهش چندین درصدی تولید پفک نیز در آن زمان از منابع آگاه شنیده شده بود.

* چهار: صنایع غذایی کشور البته حدودا یک ماه پیش هم با بحرانی به دلیل وجود قرص در برخی از بیسکویت‌ها و کیک‌ها روبه‌رو شد که طبق آمار غیررسمی باعث شده میزان فروش برخی از محصولات این شرکت‌‌ها تا یک سوم کاهش پیدا کند. بررسی وضعیت سهام شرکتی مثل ویتانا در فرابورس هم نشان دهنده آن است که این شرکت در آن بحران در یک بازه زمانی۲۰‌روزه، حدود ۱۰‌درصد از کل ارزش سهام خود را از دست داده است. در این شرایط سوال اینجاست که آیا این حملات و نیز حملاتی چون آنچه در ماجرای کاله عراق دیدیم، ممکن است یک هجوم هماهنگ شده به صنعتی باشد که یکی از قوی‌ترین تولیدات ایران است و حتی به عنوان کالاهای صادراتی در بازارهای همسایه نیز دیده می‌شود؟

کدخبر: ۳۰۴۸۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر