کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۹۰۷
تاریخ خبر:

حقوق دلاری المپیک برای شش ورزشکار زن

روزنامه هفت صبح | کمیته بین‌المللی المپیک نام شش دختر ورزشکار ایرانی را در لیست بورسیه‌های خود قرار داده تا ماهانه ۱۵میلیون به عنوان حقوق به آنها بپردازد و برای رشد آنها تا المپیک پاریس کمک کند. اینطور که IWsport گزارش داده در این لیست ۱۵ورزشکار ایرانی شامل شش دختر ورزشکار قرار دارند که به مدت ۳۲ ماه تا زمان برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، از کمک مالی ماهانه ۵۰۰ دلاری بهره‌مند می‌شوند.

با در نظر گرفتن ۳۰هزار تومان قیمت تقریبی برای دلار، این ورزشکاران ماهانه ۱۵میلیون تومان دریافت خواهند کرد و در مدت بورسیه تا المپیک پاریس حدود ۴۸۰میلیون تومان درآمد مجموع، خواهند داشت. این شش دختر ورزشکار عبارتند از:

یک: سمیه یزدانی (دوچرخه سواری)
یزدانی، ۳۰ساله و متولد شهرکرد، زن اول دوچرخه‌سواری جاده ایران و تنها دختر ایرانی است که در مسابقات قهرمانی آسیا در بخش جاده برای ایران مدال کسب کرده است. گفته می‌شد او دارای شانس مناسبی برای استفاده از وایلد کارت به منظور حضور در المپیک بود اما این موضوع به طور جدی پیگیری نشده بود.

دو: ریحانه مبینی (دوومیدانی - پرش طول)
نابغه پرش طول ایران، اهل آران و بیدگل و ۲۱ساله و دانشجوی دندانپزشکی است که در یکی دو سال اخیر، چهره اول رکوردشکنی در دوومیدانی زنان ایران بوده. پیشرفت او به حدی شگرف بوده که کارشناسان دوومیدانی می‌گویند او شانس مناسبی برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ دارد و این یک موفقیت تاریخی خواهد بود.

سه: فاطمه کرم‌زاده (تیراندازی تفنگ)
این تیرانداز ۲۳ساله بوشهری تابستان امسال در المپیک توکیو شرکت کرد. او شانس مناسبی برای درخشش در بازی‌های آسیایی هانگژو دارد. با وجود موفقیت‌های بین‌المللی، او امیدوار است در هانگژو و سپس المپیک پاریس بدرخشد و حالا کمیته المپیک ایران او را سرمایه پاریس می‌داند.

چهار: الهام حسینی (وزنه برداری)
وزنه‌بردار ۳۳ساله ایران اهل دورود استان لرستان و یکی از پرچمداران وزنه‌برداری زنان در ایران است. رشته‌ای که در گام‌های آغازینش در کشور ما قرار دارد. او در سال ۹۸ در مسابقات جام نعیم سلیمان اوغلو ترکیه اولین مدال بین‌المللی تاریخ وزنه‌برداری را کسب کرد و سپس برای تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان روی تخته رفت. گرچه او وزنه بردار جوانی نیست اما رکوردهایش، او را دارای شانس موفقیت در هانگژو و پاریس معرفی کرده است.

پنج: نازنین ملایی (قایقرانی رویینگ)
پرفروغ‌ترین چهره تیم زنان ایران در المپیک توکیو، ۳۰ ساله و اهل بندر انزلی است و حالا با این حمایت ویژه امیدوار است در المپیک پاریس نیز حضوری درخشان همانند توکیو داشته باشد. او یک شانس مسلم برای مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی هانگژو دارد. ۳ سال کلیدی پیش روی نازنین ملایی است. نکته ویژه در مورد نازنین ملایی این است که او تنها ورزشکار بین این شش نفر بوده که از دوره گذشته بورسیه شده‌ها باقی مانده و بورسیه‌اش تمدید شده است.

شش: مهلا مومن‌زاده (تکواندو)
جوان‌ترین عضو این گروه شش نفره، مهلا مومن زاده ۱۹ ساله و اهل کرج است. او به واسطه نقره‌اش در مسابقات تکواندو بزرگسالان جهان در ۱۷ سالگی در منچستر، همچنان یک امید بزرگ برای ایران است. گرچه مهلا مومن زاده هم المپیک، هم مسابقات قهرمانی آسیا و هم مسابقات اوپن ریاض را از دست داده اما کمیته المپیک او را شایسته سرمایه‌گذاری برای آینده می‌داند.

بعد از اعلام این خبر تعدادی از ورزشکاران از این تصمیم انتقاد کرده‌اند که نجمه خدمتی، هانیه رستمیان و مه‌لقا جام بزرگ ملی‌پوشان تیراندازی در رأس منتقدان قرار داشتند. انتقاد مشترک این افراد این بود که در مورد لیست بورسیه باید دقت بیشتری صورت می‌گرفت.
بنابراین گزارش از مردان هم جواد فروغی از تیراندازی، محمدرضا گرایی و امیرحسین زارع از کشتی، دانیال شه‌بخش از بوکس، رضا علیپور از صخره‌نوردی، علی داوودی از وزنه‌برداری، علی پاکدامن از شمشیربازی، مهرشاد افقری از شنا و مهدی احمدکهنی از ژیمناستیک مردان بورسیه المپیک شدند.

بورسیه‌های قبلی المپیک چه کسانی بودند؟
پیش از المپیک توکیو، ۴ دختر ورزشکار ایرانی حقوق بورسیه را دریافت می‌کردند که یکی از آن‌ها همان طور که اشاره شد نازنین ملایی در رویینگ بود. سه نفر دیگر عبارت بودند از: ناهید کیانی (تکواندو) الهه احمدی (تیراندازی) و رزیتا علیپور (کاراته). از این جمع تنها ناهید کیانی سهمیه المپیک را کسب کرد. الهه احمدی حالا از تیراندازی فاصله گرفته است و رزیتا علیپور برای مدال در مسابقات قهرمانی آسیا تلاش می‌کند و ناهید کیانی در وضعیتی متزلزل در تیم ملی تکواندو، چشم‌انتظار بازگشت به دوران اوج در مسابقات جهانی است

کدخبر: ۴۲۹۹۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر