کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۳۹
تاریخ خبر:

حقوقی عزیز! شما لطفا حمایت نکن

روزنامه هفت صبح | ماجرای حمایت شرکت‌های حقوقی از بازار سرمایه وارد مراحل عجیبی شده و به جای تاثیر مثبت روی بازار شاهد سریع‌تر کردن روند ریزش بورس هستیم. دیروز از ۵۹۲نماد بازار سرمایه، ۵۲۲نماد صف فروش داشتند و فشار عرضه در بازار، نهایتا به کاهش ۴۰هزار واحدی شاخص بورس منجر شد.

زمانی آرزوی سهامداران حمایت حقوقی و افزایش قیمت سهم بود اما دیروز شرایط طوری رقم خورد که سهامداران هر نماد چشم امیدشان به حجم مبنا دوخته شده بود و انتظار داشتند نخریدن سهم، جلوی کاهش قیمت‌ها را بگیرد. حجم مبنا در شرایطی به کمک بازار می‌آید که معاملات محدودی در یک نماد انجام شود.

برای مثال اگر حجم مبنا برای یک نماد یک میلیون سهم باشد و تنها ۲۰۰هزار سهم در صف فروش معامله شود، قیمت پایانی تنها یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد و خبری از ریزش قیمت پنج درصدی نخواهد بود. در چنین شرایطی خرید سهم توسط حقوقی‌ها نه‌تنها به کمک سهامداران نمی‌آید بلکه باعث بالا رفتن حجم معاملات و کاهش قیمت پایانی می‌شود؛ اتفاقی که دیروز دست‌کم برای سهامداران شرکت مخابرات ایران افتاد.

حجم مبنا در نماد اخابر متعلق به شرکت مخابرات، حدود پنج میلیون و ۴۰۰هزار سهم است و این یعنی اگر معاملات روزانه کمتر از این رقم باشد، قیمت پایانی تغییر چندانی نخواهد داشت. در حالی که سهامداران این شرکت امیدوار بودند تا کسی سهام فروشنده‌ها را نخرد، یک شرکت حقوقی، ۱۵دقیقه مانده به پایان معاملات دقیقا پنج میلیون سهم از صف فروش خرید.

این اتفاق باعث شد حجم معاملات به حجم مبنا برسد و قیمت پایانی سهام اخابر پنج درصد کاهش پیدا کند. کل معاملات این نماد در روز گذشته پنج میلیون و ۳۵۰هزار سهم بود و اگر شرکت حقوقی دستش به خرید سهم نمی‌رفت، حجم معاملات در حد ۳۵۰هزار سهم باقی مانده بود و قیمت پایانی تنها سه دهم درصد کاهش پیدا می‌کرد.

این اقدام شرکت حقوقی برای خرید سهم که بعضا آن را به عنوان حمایت می‌شناسند، باعث شد قیمت سهام اخابر به جای سه دهم درصد، پنج درصد کاهش پیدا کند. ارزش بازار نماد اخابر حدود ۱۱۷هزار میلیارد تومان است و همین ریزش پنج درصدی به خاطر اقدام عجیب حقوقی‌ها باعث شد حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه از بین برود.

نوسان‌گیری حقوقی‌ها یکی دیگر از اتفاقاتی است که این روزها شاهد آن هستیم. بعضی روزها شرکت‌های حقوقی برای حمایت از بازار با خرید سهام صف‌های فروش را جمع می‌کنند اما بعد از یکی دو روز با بازگشت روند صعودی، دوباره شاهد عرضه سهام توسط آنها هستیم.

اتفاقی که در نماد فملی و فولاد به وضوح رخ داد. در زمان ریزش بازار شرکت‌های حقوقی با خرید سهام باعث افزایش قیمت شدند و وقتی قیمت‌ها بالا رفت، شاهد حضور شرکت‌های حقوقی در صف فروشنده‌ها بودیم. چنین اتفاقاتی باعش می‌شود بگوییم، حقوقی عزیز! شما لطفا حمایت نکن.

کدخبر: ۳۴۸۳۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر