کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۹۹۷
تاریخ خبر:

حقایقی درباره میزان بازدهی سهام پالایشی یکم

روزنامه هفت صبح | دولت با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها که به فروش نرفتن نفت منجر شد و همچنین رکود حاکم بر کسب و کارها بعد از شیوع کرونا در ایران با محقق نشدن بخشی از منابع درآمدی، با کسری بودجه روبه‌رو شد.

این کسری بودجه حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به‌همین منظور تصمیم گرفت بخشی از درآمدهای بودجه‌ای خود را با نام فروش یا مولدسازی اموال و دارایی افزایش دهد. این کار در قالب پذیره‌نویسی انجام می‌شود و می‌تواند درآمدی حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان ایجاد کند. این گزارش کمک می‌کند تا روز ۱۹شهریور که مهلت شرکت در پذیره‌نویسی تمام می‌شود، تصمیم درستی بگیرید.

*** صندوق قابل معامله ETF یعنی چی؟
دولت برای اینکه سهام شرکت‌های خود در بخش‌های مختلف را به‌ مردم واگذار کند یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی در بازار سرمایه به نام ای تی اف (ETF) تشکیل داد تا در سه بخش سهام شرکت‌های دولتی را در بورس به عموم مردم عرضه کند. بخش اول واگذاری به سهام پنج شرکت بیمه‌ای و بانکی اختصاص داشت که در انتهای فصل بهار با نام دارایکم در بورس تهران عرضه شد و توانست با مشارکت سه و نیم میلیون نفری، درآمد شش هزار میلیارد تومانی ایجاد کند.

بخش دوم هم‌اکنون اجرا می‌شود و در بخش سوم قرار است عرضه صندوق‌های ای تی اف شامل سهام شرکت‌های خودرویی و فلزی در نیمه دوم سال انجام شود. واگذاری صندوق‌های ETF دولتی را می‌توان از زاویه دیگری هم بررسی کرد. مثلا وزیر اقتصاد گفته فروش سهام شرکت‌های دولتی با هدف کسب درآمد دولت صورت نمی‌گیرد و در راستای خصوصی‌سازی و تحقق اقتصاد مردمی و توزیع عادلانه ثروت و تعمیق بازار سرمایه است.

*** چه کسانی و چگونه می‌توانند سهام پالایش بخرند؟
در بخش دوم دولت در نظر دارد بخشی از سهام چهار شرکت پالایشی خود را شامل سهام پالایشگاه نفت تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز که نماد بورسی آنها به ترتیب شتران، شبندر، شپنا و شبریز است عرضه کند. ارزش این سهم‌ها در مجموع رقمی بیش از ۷۳هزار میلیارد تومان است.

عموم مردم می‌توانند تا سقف پنج‌ میلیون تومان پالایشی یکم یا همان به اصطلاح مرسوم دارا دوم خریداری کنند و در همان ابتدا ۲۰درصد یا به عبارت دیگر یک میلیون تومان تخفیف بگیرند. البته افرادی که جزو آن سه و نیم میلیون نفر خریدار دارایکم بوده‌اند اکنون تنها مجاز هستند سه میلیون تومان پالایشی یکم با تخفیف ۲۰درصد خریداری کنند.

پذیره‌نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کدملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.در واقع با کد ملی فرزند خردسال خانواده نیز می‌توان سهام مذکور را خریداری کرد. داشتن حساب به ازای هر کد ملی الزامی نیست اما شماره شبای پرداخت‌کننده باید برای بازگرداندن وجوه مازاد بر واحدهای تخصیص یافته پس از اتمام پذیره‌نویسی، در اطلاعات متقاضیان درج شود.

افرادی که دارای کد بورسی هستند باید از طریق کارگزاری‌ها و با جست‌وجوی نماد «پالایش» درخواست خرید خود را ثبت کنند اما افراد فاقد کد بورسی که دارای حساب در یکی از بانک‌های منتخب هستند، می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز نسبت به پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

بنابراین داشتن کد معاملاتی (کد بورسی) برای پذیره‌نویسی الزامی نیست و متقاضیان فاقد کد بورسی برای فروش (انجام معامله) این واحدها که از یک ماه بعد از اتمام مهلت پذیره‌نویسی امکان‌پذیر است، می‌توانند به تدریج در ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) اقدام کنند. پذیره‌نویسی از بامداد روز چهارشنبه پنجم شهریورماه آغاز شده و تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۹شهریورماه ادامه خواهد داشت.

*** بازدهی پالایشی یکم چقدر است؟
باتوجه به اینکه نوسان در ذات بازار سرمایه است نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازدهی سهام داشت اما با توجه به درنظر گرفتن رشد شاخص کل بورس و ارزش ذاتی سهام شرکت‌های پالایشی می‌توان توقع داشت ظرف مدت یک تا سه‌ماه علاوه بر ۲۰درصد تخفیف اولیه، سرمایه‌گذاران با حدود ۵۰درصد بازدهی و در میان‌مدت با صددرصد بازدهی برای سهم‌های پالایشی یکم روبه‌رو شوند.

*** چرا خرید پالایشی یکم به افراد فاقد کدبورسی توصیه می‌شود؟
افراد حرفه‌ای حاضر در بورس به خودشان توصیه می‌کنند به‌شکل مستقیم سهام شرکت‌های موجود در صندوق ETF را خریداری کنند چون سودش بیشتر است اما افراد بیرون از گود چی؟ سوددهی این صندوق تقریبا قطعی است.

در دور قبلی شاهد سوددهی ۲۰۰درصدی دارا یکم پیش از اصلاح اخیر بازار بودیم. این سود پس از اصلاح سنگین و بی‌سابقه اخیر باز هم معادل صددرصد بود. در این دوره هم دولت به خریداران ۲۰درصد تخفیف می‌دهد. به‌این ترتیب می‌توان مطمئن بود بازدهی خرید سهام پالایشی نسبت به تمام بازارهای موازی از جمله طلا و ارز بیشتر خواهد بود.

کدخبر: ۳۴۶۹۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر