کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۱۳۳
تاریخ خبر:

حسن ریوندی چطور از گلزار پیش افتاد؟

روزنامه هفت صبح | یک گزارش پایشی از فضای شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد همانطور که انتظار می‌رفت اینستاگرام کماکان با فاصله، محبوب دل ایرانی‌هاست. شبکه‌ای اجتماعی که این روزها هم برای کسب‌وکارهای خرد خانگی محل درآمد و امرار معاش شده هم برای برخی چهره‌های سینمایی و اینفلوئنسرهای همین شبکه، درآمدهای میلیاردی به همراه داشته است.

گزارشی که نوین‌هاب به دست می‌دهد این است که رقابت پلتفرم‌هایی چون آپارات با غول‌هایی چون اینستاگرام هم وارد فاز تازه‌ای شده و کسب‌وکارهای ایرانی بیش از هر زمان دیگری در حال استفاده از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی هستند. درست برخلاف آنچه این روزها در طرح صیانت مطرح می‌شود که در آن استدلال اصلی کنار زدن خارجی‌ها برای حمایت از داخلی‌هاست.

نوین‌هاب یک سرویس مدیریت شبکه‌های اجتماعی در ایران است که به‌تازگی گزارشی را از عملکرد کسب‌وکارها بر بستر این پلتفرم منتشر کرده است. این گزارش مربوط به بازه تیر ۹۹ تا تیر ماه ۱۴۰۰ است. بر اساس این گزارش اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی برای کسب‌وکارهای ایرانی و فیسبوک پرطرفدارترین پلتفرم برای کسب‌وکارها در دنیاست.

این موضوع در حالی در این گزارش به چشم می‌خورد که طی روزهای اخیر طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که با رای اکثریت به اصل ۸۵ در مورد آن، به کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای تصویب رفت. یکی از نکات جنجال‌برانگیز در مورد طرح این است که مخالفان می‌گویند با تصویب آن، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی پایه کاربردی پرمخاطب در کشور مسدود یا کند می‌شوند؛ به گونه‌ای که هزاران کسب‌وکار بر بستر اینستاگرام که در کشور ارتزاق می‌کنند با چالش جدی مواجه می‌شوند.

از سویی مدیران استارتاپ‌های کشور همچون دیجی‌کالا، شیپور و برخی دیگر مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند و می‌گویند مادامی که فضای رقابتی در کشور وجود داشته باشد به نفع تمامی بازیگران اقتصاد دیجیتال است.در یک اسلاید از این گزارش، پیام‌رسان واتساپ دارای بیشترین تعداد کاربر در ایران معرفی شده است. موضوع دیگری که در طرح صیانت به توسعه پیام‌رسان‌های بومی صحه گذاشته شده است؛ اینکه آیا پیام‌رسان بومی توانایی سرویس‌دهی به بیش از ۵۰ میلیون کاربر ایرانی را دارد؟

رتبه بعدی پس از واتساپ، تلگرام با ۴۹‌میلیون کاربر در این گزارش است که به‌رغم مسدود شدن در اردیبهشت ۱۳۹۷ کماکان رتبه دوم را از آن خود کرده است.‌یکی از اسلایدهای جالب گزارش مربوط به پرفالوئرترین اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در ایران است. حسن ریوندی، کمدین ایرانی بیشترین تعداد فالوئر را در پیج‌های اینستاگرام فارسی دارد. ریوندی نزدیک ۱۷ میلیون دنبال‌کننده دارد در حالی که بازیگر مشهوری چون محمدرضا گلزار کمتر از ۱۱ میلیون!

این اختلاف زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید هر یک میلیون کاربر در فضای اینستاگرام به معنای ماهانه چندمیلیاردتومان درآمد بیشتر است. نکته جالب‌تر حضور یک شاخ مجازی پرحاشیه به‌نام دنیا جهانبخت است که گویا مدت‌هاست در ایران زندگی نمی‌کند ولی درآمد قابل ملاحظه‌ای از پلتفرم اینستاگرام دارد. اگر حسن ریوندی را یک چهره نسبتا رسمی در دنیای سرگرمی و استندآپ کمدی کشور بدانیم، جهانبخت تنها کسی است که خارج از جهان هنر یا ورزش بوده و توانسته به لیست پرفالوئرترین و احتمالا پردرآمدترین چهره‌های اینستاگرامی ایران برسد.

کدخبر: ۴۰۷۱۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر