کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۳۴۸
تاریخ خبر:

تازه‌ترین خبرها درباره مذاکرات وین و توافق برجام

«توافق اصلی انجام شده است، غربی‌ها قبول دارند که تحریم های اصلی را بر خواهند داشت، رفع تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی و بیمه بانک مرکزی را قبول کرده اند،الان فقط روی موارد جزئی بحث می‌کنیم». این سخنان حسن روحانی رئییس‌جمهوری در جلسه امروز صبح هیات دولت است. تقریبا تکرار اخباری که عصر دیروز به نقل از سیدعباس عراقچی دیپلمات ارشد کشورمان در مذاکرات ون منتشر شده بود.

آیا به یک توافق جدید نزدیک شده‌‌ایم؟

عراقچی امروز در گفتگو با شبکه NHK ژاپن گفته: در مذاکرات برجامی در «وین» هنوز در خصوص برخی موضوعات کلیدی تصمیم‌گیری نشده و مذاکرات در خصوص احیای برجام پس از ضرب‌الاجل ۲۱ می (جمعه ۳۱ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

روس‌ها پیش از این گفته بودند جمعه ۳۱اردیبهشت، یعنی فردا آخرین فرصت برای رسیدن به یک توافق است اما دیپلمات ایرانی الان گفته مذاکرات پس از این تاریخ هم ادامه خواهد داشت. اگرچه می‌توان حداقل یک نشانه مثبت در اظهارات عراقچی پیدا کرد: هم‌اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند. هیأت ایران با امید به این که هفته آینده کار خود را از سربگیریم وین را ترک می‌کنند و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه برسیم.

به‌گفته عراقچی ایران در خصوص احتمال تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعداً تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حرف از آژانس انرژی اتمی شد؛ آنها هم امروز یک بیانیه درباره ایران و مذاکرات منتشر کرده‌اند. در بیانیه آژانس آمده است: ایران و آژانس در حال حاضر درباره ادامه تفاهمات کنونی رایزنی می کنند. مدیرکل آژانس طی روزهای آینده، به روزرسانی‌هایی را در اختیار شورای حکام قرار خواهد داد.

پبش از این دوطرف در ماه فوریه توافق کرده بودند بازرسان بین‌المللی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای در ایران را حفظ کنند. این توافق فردا ٣١اردیبهشت منقضی می‌شود.

یک دیپلمات روس هم گفته اکنون واضح است که مذاکرات وین درباره برجام تا ۳۱ اردیبهشت همان طور که شرکت‌کنندگان امیدوار بودند، به پایان نخواهد رسید.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در توئیتر نوشته: قابل تاسف است اما دراماتیک نیست. ۲۱ مه یک ضرب الاجل نبود، اما یک تاریخ هدف بود. این به ما کمک کرد که فشار زمان را فراموش نکنیم. گفت وگوها تا حصول نتیجه موفقیت آمیز ادامه خواهد یافت.

گیج شدید نه؟ قضیه برای همه واقعا همین قدر پیچیده است. به‌عنوان مثال بازارهای مالی بی‌حس شده‌اند. دلار در روز پنجشنبه آخر هفته بدون تغییر محسوس نسبت به روز گذشته روی پله ۲۳هزار تومان ایستاده و دلال‌ها در معاملات بین خودشان حاضر نیستند دست به ریسک‌ بزنند.

برگردیم به جلسه امروز صبج هیات دولت؛ جایی که رییس‌جمهور با ادبیات مخصوص خود اصرار دارد بگوید اوضاع کاملا آرام است و کار تحریم‌ها تا پایان عمر دولت دواردهم در ۱۲مرداد تمام می‌شود. حسن روحانی امروز گفته: من دو - سه ماه پیش تمام ذهنم مشغول این بود که ما دو بیل می‌خواستیم یک بیل برای اینکه به کمر کرونا بزنیم یک بیل هم می‌خواستیم به کمر تحریم بزنیم. من همیشه فکر می‌کردم این دو بیل را پیدا کنیم و این دو بیل را پیدا کردیم و به کمر هر دو زدیم یعنی حتما دیگر کرونا کمرش شکسته است، امروز انشاءالله با این واکسنی که وارد می‌شود و با واکسن داخلی که ساخته می‌شود در پایان دولت، یک اطمینان نسبی در بحث کرونا داریم البته باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم اما کمر کرونا را تا پایان دولت می‌شکنیم، کمر تحریم را هم تا پایان دولت می‌شکنیم و امروز شکستیم.

کدخبر: ۳۹۱۳۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamid.b1358

    آقای روحانی ما که امیدی نداربم ولی اگر آ سمان به زمین بیاد شما نمیتونید توافق کنی د دلواپس زیاد داریم