کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۱۶۲
تاریخ خبر:

حرکت آرام المیرا شریفی‌مقدم روی مسیر شهرت

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | در عصر حاضر‌ گویندگان خبر کار سختی برای تبدیل شدن به «چهره‌های مطرح» دارند. حالا شرایط با دوران حیاتی و بابان و دیگران فرق می‌کند. خیلی از مجریان فعلی تلویزیون چهره‌هایی آشنا هستند اما «ستاره» نیستند. در چنین وضعیتی المیرا شریفی‌مقدم می‌داند چه کند که فوکوس بکشد و مورد توجه قرار بگیرد. این مجری و گوینده با سابقه شبکه خبر در بزنگاه‌‌های مختلف به‌خوبی از فرصت‌ها بهره می‌برد؛‌گاه روی آنتن زنده و گاه در فضای مجازی. نمونه تازه‌اش بامداد جمعه که بعد از زلزله به یک‌باره در قاب شبکه خبر دیده شد.

*** مورد اول| خوش و بش زن و شوهری
بامداد جمعه که مردم تهران و اطراف غرق در ترس زلزله بودند، یک ویدئو پربازدید شد؛ ویدئویی که ربطی به اصل زلزله ندارد و صرفا یک خوش و بش زن و شوهری است. المیرا شریفی مقدم،‌ به عنوان مجری اصلی ویژه برنامه شبکه خبر با گزارشگران شبکه خبر به شکل زنده ارتباط می‌گرفت و حال و هوای پایتخت را جویا می‌شد. نوبت به داود عابدی،‌همسر خانم مقدم هم رسید. او در پایان گزارش خواست ابتکار عمل را دست بگیرد و از فرصت استفاده کند.

برای همین به همسرش گفت:«خیال‌تان راحت باشه ما هم امنیم ؛ بچه‌ها هم خوابن.» شریفی مقدم اما با یک پرسش نگاه‌ها را معطوف به خود کرد:«آقا بچه‌ها رو کجا خوابوندین؟ مثل زلزله دو سال پیش که توی صندوق عقب نخوابیدن؟!» این پرسش همسرش را کمی غافلگیر کرد اما در نهایت تبدیل به ویدئویی پربازدید شد. او می‌دانست چگونه با همسرش وارد گپ شود که نتیجه دلخواه به‌دست بیاید. اولا بیننده با این صحبت صمیمی در فضای پراسترس زلزله کمی آرام می‌شود،‌در ثانی پی به هوش و ذکاوت شریفی مقدم می‌برد.

*** مورد دوم |آداب شش ساعت اجرا
شبکه خبر بلافاصله بعد از وقوع زلزله سر و شکل خود را تغییر داد و شریفی مقدم خود را به استودیو رساند. او می‌دانست در آن لحظه شبکه خبر یکی از مراجع اصلی برای کسب اطلاع است؛‌پس تا توانست از تجربه پیشین بهره گرفت و سوال‌هایی پرسید که دغدغه مردم است. طبعا خیلی از پرسش‌ها توسط تیم محتوا و سردبیر به او می‌رسید اما شریفی مقدم هم سوال‌ها را مال خود می‌کرد و هم با انتخاب لحن آرام و پرهیز از هیجان تلاش می‌کرد به بیننده آرامش تزریق شود. او بامداد جمعه شش ساعت روی آنتن بود.

*** مورد سوم | بغض معروف منا
شبکه خبر مجری خوب کم ندارد. مثلا مهدی خسروی سال‌هاست با تسلط اجرا می‌کند و در بحران‌های زیادی مجری اول شبکه بوده است. با این حال این نام شریفی مقدم است که در ذهن قاطبه مخاطبان حک شده. پنج سال پیش خیلی‌ها اخبار حادثه منا را خواندند ولی این بغض المیرا شریفی مقدم است که در یادها مانده. او جمله‌اش را اینطور با بغض شروع کرد:«۴۶۴ نفر از هموطنان مان را از دست دادیم.» جالب است بدانید که این خبر را مقدم چند روز بعد از حادثه منا خواند و به نوعی جمع‌بندی تعداد شهدا بود.خودش بعدها در برنامه خندوانه اینطور تعریف کرد:«وقتی رسیدم اداره گفتند منتظر یک خبر مهم باش. خبر را جلویم گذاشتند و بغض چند روزه‌ام ترکید.»

*** مورد چهارم | بغض برای بیماری کودکان
سال‌هاست این بحث مطرح می‌شود که آیا گوینده‌ها می‌توانند احساس خود را در خوانش خبرها دخیل کنند یا خیر. فارغ از این که پاسخ چیست، شریفی مقدم از معدود مجریانی است که در برابر خبرهای احساسی جلوی خود را نمی‌گیرد. او علاوه بر حادثه منا، یک بغض معروف دیگر دارد و آن مربوط به بیماری کودکان است. حدود پنج سال پیش، مقدم پیش از دعوت بیننده‌ها به دیدن یک آیتم منقلب شد و با بغض گفت:« در این لحظات ملکوتی دعا می‌کنیم هیچ پدر و مادری درمانده بیماری فرزندشان نشه.» بعدها گفته شد شریفی مقدم با دیدن عکس یک کودک که بیماری تومور مغزی داشته است منقلب شده بوده.

*** مورد پنجم | آداب مجازی
شریفی مقدم به مرور در اجرا پخته‌تر شده است و وقتی مقابل مهمان‌های مختلف می‌نشیند،‌ گفت‌وگو را از آب و گل در می‌آورد. این تسلط را هم دیگر گویندگان شبکه خبر دارند و همگی مسلط هستند اما شریفی مقدم قدر بزنگاه‌ها را می‌داند.نمونه اخیرش،‌بگو مگو با مهمان بر سر قیمت گوشت است که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. شریفی مقدم علاوه بر این می‌داند چطور در فضای مجازی به موضوعات مختلف واکنش نشان دهد تا رسانه‌های رسمی تیتر بزنند: «واکنش خانم مجری به فلان و بهمان». هرچند او دراین زمینه گاه دچار افراط می‌شود اما در نهایت بر شهرتش افزوده است.

کدخبر: ۳۲۶۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر