کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۸۴۴
تاریخ خبر:

حرف‌های مهم رئیس کل بانک مرکزی

روزنامه هفت صبح | با صادرات ریالی بعضی در کانادا خانه خریدند! ‌‌خبرهایی از بازار می‌شنوم که می‌خواهند جوسازی کنند که با این یادداشت‌های اینستاگرامی ‌جلوی این جوسازی‌ها را می‌گیرم….

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته مهمان برنامه دستخط از شبکه پنج سیما بود و در این برنامه علاوه بر بحث‌های اقتصادی در مورد مسائلی مثل زندگی شخصی خودش، ارتباطش با سیف و نوبخت و همینطور دیدارش با آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی هم صحبت کرد که این وجه او را کمتر در رسانه‌ها دیده بودیم. بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را به نقل از خبرگزاری ایسنا در ادامه می‌خوانید:

* حدود ۱۰روز در چین بودم و برای سمیناری برگشتم که رئیس‌جمهور من را صدا کردند که برای ارز چه کار کنیم، من نیز گفتم اگر می‌خواهید بگویید من به بانک مرکزی بروم، قبول می‌کنم و پس از آن از آقا عذرخواهی کردم که قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم، ولی نتوانستم رهنمودهای شما را اجرا کنم، اما ایشان فرمودند اشکالی ندارد و در همین بانک مرکزی موفق کار کنید. در شش‌ماه سال اولی که وارد بانک مرکزی شدم اصلا شب‌ها خوابم نمی‌برد، این چه دوست داشتنی است؟

* خبرهایی از بازار می‌شنوم که می‌خواهند جوسازی کنند که با این یادداشت‌های اینستاگرامی‌ جلوی این جوسازی‌ها را می‌گیرم.

* الان کسی اصلا ریال نمی‌گوید؛ چرا واحدی را که هیچ‌کس اسمش را هم اعلام نمی‌کند، اصرار داریم واحد پول ملی باشد، این طرح اصلا هزینه چندهزار میلیاردی ندارد، اما الان هزینه تولید ۵۰۰تومانی، ۸۸۰تومان است و این موضوع مشکل ایجاد می‌کند.

* نمی‌خواهیم محدودیت ایجاد کنیم، از این به بعد فعال خواهیم شد و از همه حساب‌کشی خواهیم کرد؛ زورمان نرسید به رئیس‌جمهور می‌گوییم و از نهادهای نظارتی هم کمک می‌گیریم. اسامی‌ حدود ۱۵۰فرد دریافت‌کننده ارز که ارز خود را برنگردانده‌اند، ارسال کردیم. این‌ها باید حساب‌کشی شود، معنی ندارد که بگویند کارت یکبارمصرف بازرگانی استفاده کرده‌اند. با صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و … خریدند، اما صادراتی که ارز به کشور وارد نکند فایده‌ای برای کشور ندارد.

* اصلا صادرات ریالی را قبول ندارم و دیگر اجازه این نوع صادرات را نمی‌دهم. یک روشی در کشور راه افتاده بود با عنوان واردات بدون انتقال ارز و هیچ‌کس هم نمی‌توانست از این‌ها سوال کند که ارز را از کجا آورده‌اید؟ من این‌ها را هم قبول نداشتم؛ باید منشأ ارز مشخص شود و باید دید کالایی که وارد می‌شود، اصلا در داخل کشور نیاز داریم یا خیر، در صورتی که بدون انتقال ارز یعنی از کف میدان ارز جمع کنند، منجر به افزایش تقاضای ارز می‌شود. ۱۴۰-۱۵۰فرد دریافت‌کننده ارز خود را برنگردانده‌اند. سامانه‌ای تشکیل دادیم که همه خرید و فروش‌ها را اگر ثبت کنند، مشخص می‌شود؛ اگر ثبت نکنند، تخلف است و با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

* بانک مرکزی پیگیر واگذاری اموال و املاک مازاد بانک‌هاست. راهکارهایی را با وزیر اقتصاد در نظر گرفته‌ایم تا امسال کارهای مهمی ‌انجام شود. بانک‌های ناتراز را جمع‌و‌جور می‌کنیم. مشکلاتی که الان در سیستم بانکی رخ داده، یک‌شبه ایجاد نشده که یک‌شبه حل شود.

* الان هم با آقای ولی‌الله سیف دوستیم، ممکن است اختلاف نظرهایی قبلاً باهم داشتیم، ولی درنهایت نظر بانک مرکزی را می‌پذیرفتیم.
نوع کارمان طوری است که باید با رئیس سازمان برنامه و بودجه(نوبخت) اختلاف کارشناسی داشته باشیم؛ اختلاف کارشناسی است و اصلا شخصی نیست. به سازمان برنامه می‌گوییم به سیاست‌های مالی شما کاری نداریم و شما هم به سیاست‌های پولی کاری نداشته باشید.

* آقای طیب‌نیا درباره بازنگشتن به دولت تصمیمی ‌بود که خودشان گرفتند و به من گفتند اگر به بانک مرکزی بروی من هم می‌آیم ولی با رئیس‌جمهور به جمع‌بندی نرسیدند.

* زمانی که ارز به ۱۹هزار تومان رسید، دیدیم که با این شرایط نمی‌توان بازار را مدیریت کرد و نیاز به اختیارات ویژه بود؛ روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزی را خواستم تا بندهای مورد نیازمان را استخراج کنیم؛ شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً ندادید و برخی گفتند امروز کار داریم و بگذارید برای بعد، اما من گفتم تا وقتی این موضوع تصویب نشود، هیچ‌کس هیچ‌جا نمی‌رود. همان شد که تصویب شد و ما سریع کارمان را در بازار ارز به‌صورت جدی آغاز کردیم.

* منابع صندوق توسعه ملی باید در روز مبادا استفاده شود و امروز همان روز مباداست. فروش نفت هیچ‌وقت به صفر نرسید و الان هم به‌تدریج درحال افزایش است.

* آخرین ‌دیدارم با حضرت‌ آقا یک‌ماه قبل بود؛ هر وقت می‌روم آنقدر مطالب مثبتی می‌فرمایند که انرژی می‌گیریم. کار اگر درست باشد ایشان هم حتما ابراز رضایت می‌کنند، ولی ما باید بیشتر تلاش کنیم.

* از زمان حضور در بانک مرکزی، تفریحات خانوادگی من صفر شده است؛ از سوی دیگر در رشته کاراته فعالیت حرفه‌ای داشتم که از وقتی وارد بانک مرکزی شده‌ام وقفه‌ای در ورزش من افتاد که تلاش می‌کنم دوباره شروع کنم.

* هیچ نسبت فامیلی با آیت‌الله ‌هاشمی ‌ندارم؛ هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند نسبت فامیلی دارم، البته اراد‌ت ویژه‌ای به مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی‌ دارم، ولی هیچ نسبتی با خانواده ایشان ندارم. در آخرین گفت‌وگوی من با آیت‌الله ‌هاشمی، ‌یک‌ساعتی خدمت ایشان بودم و درباره نقدینگی توضیح دادم، ترازنامه بانک مرکزی را مفصل توضیح دادم که ریشه اصلی افزایش نقدینگی چیست و پس از آن دیگر فرصت نشد خدمت ایشان برسم.

زمانی به ایشان گفتم که شرایط کشور این است و شما که به آقا نزدیک هستید به ایشان بگویید؛ مرحوم گفت من هر تصمیمی ‌قرار است در کشور بگیرم، از مسیر آقا جلو می‌روم؛ آنجا بود که برایم ثابت شد که ایشان ارتباط خیلی نزدیکی با آقا دارند. در سال ۱۳۸۴ به آقای‌ هاشمی ‌رای دادم و حتما ایشان بهتر بود.

کدخبر: ۲۷۳۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر