کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۰۱۷
تاریخ خبر:

حرف‌های متناقض طالب‌ها؛ اختلاف غنی در طالبان

روزنامه هفت صبح| انگار اوضاع طالبان از ارگ ریاست جمهوری افغانستان بدتر است. آنجا هم هر کس حرف خودش را می‌زند. وقتی در پشت میز دیپلماسی تا این اندازه حرفشان پراکنده و متفاوت باشد در میدان جنگ خدا می‌داند هر فرمانده در منطقه خودش پادشاه است و حرف هیچ‌کس دیگری را قبول ندارد. این همان حکومت هرج و مرج و ملوک‌الطوایفی است که همه از آن هراس داشتند.

چه شده است؟ «سهیل شاهین» عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان درباره شرایط این گروه برای پذیرش آتش‌‎بس گفته: طالبان زمانی سلاح‌های خود را به زمین می‌گذارند که یک دولت برخاسته از مذاکرات در افغانستان ایجاد شود و برای همه طرف‌های درگیر قابل پذیرش باشد همچنین دولت کنونی نیز از قدرت کنارگیری کند.

شاهین به «آسوشیتدپرس» گفت: «ما به انحصار قدرت باور نداریم، زیرا هر دولتی که در گذشته قدرت را در افغانستان انحصار کرده، موفق نبوده است و نمی‌خواهیم فرمول‌های مشابه را تکرار کنیم». این عضو ارشد طالبان درخواست دولت افغانستان برای آتش‌بس در شرایطی که اشرف غنی همچنان در قدرت است را مانند درخواست برای تسلیم شدن این گروه دانست و گفت: آنها صلح نمی‌خواهند، آنها تسلیمی می‌خواهند.

وی افزود که پیش از هرگونه آتش‌بس باید توافقی درباره دولت جدید صورت گیرد که مورد پذیرش طالبان و دیگر طرف‌های افغان باشد و در چنین شرایطی دیگر هیچ جنگی وجود نخواهد داشت.این سخنان به عنوان شرط طالبان برای برکناری اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی افغانستان در رسانه‌ها نمود پیدا کرد.

ولی کمی بعد محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت‌و‌گو با شبکه قطری «الجزیره» در خصوص اظهارات سهیل شاهین گفت: «ما خواهان برکناری اشرف غنی به عنوان یکی از شروط آتش‌بس نشده‌ایم». محمد نعیم ادامه داد: «مناطق گسترده‌ای از افغانستان بدون جنگ به ما پیوسته‌اند. دولت افغانستان علیه ما اعلام جنگ کرده است و ما خواهان حل این مسئله از راه مذاکره هستیم.»

تهدید وزیر خارجه آمریکا
اما در حالی که در صحنه میدانی، درگیری‌ها کما بیش وجود دارد (البته به نه شدت یکی دو هفته قبل) بخوانید از وزیر خارجه آمریکا که با زبانی ملایم، عملا طالب‌ها را تهدید به انزوای بین‌المللی کرده است: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت در صورتی که طالبان با زور، قدرت را در افغانستان به دست بگیرد، افغانستان به کشوری طرد شده تبدیل خواهد شد.

وی که با شبکه خبری ان‌بی‌سی صحبت می‌کرد، افزود: «در صورتی که طالبان کنترل افغانستان را در دست بگیرد، این کشور حمایتی را که از جامعه بین‌المللی دریافت می‌کند، نخواهد داشت». این مقام ارشد آمریکایی گفت واشنگتن اعتقادی به راه‌حل نظامی در افغانستان نداشته و آمریکا در حال بررسی روشی برای پایان دادن به درگیری ۴۰ ساله در افغانستان است.

وزارت کشور افغانستان روز شنبه ۲۴ ژوئیه (۲ مرداد) اعلام کرد که مقررات منع تردد شبانه در ۳۱ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح برقرار می‌شود. این نهاد اعلام کرد که این اقدام به منظور محدود کردن فعالیت طالبان اعمال شده است. این مقررات در سه ولایت کابل، ننگرهار و پنجشیر اعمال نمی‌شود.

کدخبر: ۴۰۴۰۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر